...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1384530
Någon mer här som hade planerat europasemester i bil men som nu har fått ändra planerna?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1384546
Japp vi bilar årligen till spanska sydkusten. Ännu sålänge inställt men vi har senare lagt starten till v30 för att se hur det går med Europa. Många länder verkar vara lite skeptiska till svensksmittan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1384564
Arkiverade planerna redan i februari-mars. Hade tänkt göra en resa med italien som delmål.
Skulle även varit i Torneå under våren, men det utgick.
Men det gör inte så mkt, har mer än nog att skrota med här hemma. Men visst hade det varit skönt att göra en tur genom ”det gamla europa”.

Får se om det finns kvar om ett år
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1384565
Skulle ha åkt till Portugal och Gibraltar (via Tyskland-Frankrike-Spanien) under semestern v. 29-32 men att det blir av förefaller osannolikt nu...
Känns som att man som svensk klassas som pest-smittad.
Problemet är dessutom om det ändå öppnas upp och det kommer "en andra våg" när man är där och ska hem, då får man fila på sin diplomatiska övertalningsförmåga för att kunna passera gränser.
Har börjat snegla lite åt Norrland, då jag aldrig har varit norr om Gävle, men inget bestämt ännu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1384569
Ja det gör det ju väldigt osäkert. Även om det är ok när man kör iväg kan det ju ändras extremt snabbt o så sitter man fast någonstans.

Det går ju inte ens att tura över dagen till bordershoppen i Puttgarden om man har lust.

Danmark har ju en luddig regel att transfer ska vara "worthy " och Niedersachsen hotar med 14 dagars karantän.

Ja Sverige ses ju som Europas böldpest just nu. Vet inte ens om man vill visa sig ute i Europa.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1384571
fjohan82 skrev:Skulle ha åkt till Portugal och Gibraltar (via Tyskland-Frankrike-Spanien) under semestern v. 29-32 men att det blir av förefaller osannolikt nu...
Känns som att man som svensk klassas som pest-smittad.
Problemet är dessutom om det ändå öppnas upp och det kommer "en andra våg" när man är där och ska hem, då får man fila på sin diplomatiska övertalningsförmåga för att kunna passera gränser.
Har börjat snegla lite åt Norrland, då jag aldrig har varit norr om Gävle, men inget bestämt ännu.
Med förbehåll för den extrema mängden plastlådor med och utan motor så är norrland rätt nice. Förtar lite av grejen när man (sannolikt) inte kan köra in i norge dock, hade sparat den resan till ett icke-corona-år, eller gjort en då också.

Och glöm inte myggen i stora delar av inlandet. Massor av mygg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1384587
VolvoB20 skrev: tor 11 jun 2020, 00:18 Ja det gör det ju väldigt osäkert. Även om det är ok när man kör iväg kan det ju ändras extremt snabbt o så sitter man fast någonstans.

Det går ju inte ens att tura över dagen till bordershoppen i Puttgarden om man har lust.

Danmark har ju en luddig regel att transfer ska vara "worthy " och Niedersachsen hotar med 14 dagars karantän.

Ja Sverige ses ju som Europas böldpest just nu. Vet inte ens om man vill visa sig ute i Europa.
Precis, även för en enkel tur-resa kan problem uppstå.
Kul att få åka med vändande färja från Puttgarden hemåt igen....
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1384588
TommyP86 skrev: tor 11 jun 2020, 00:43
fjohan82 skrev:Skulle ha åkt till Portugal och Gibraltar (via Tyskland-Frankrike-Spanien) under semestern v. 29-32 men att det blir av förefaller osannolikt nu...
Känns som att man som svensk klassas som pest-smittad.
Problemet är dessutom om det ändå öppnas upp och det kommer "en andra våg" när man är där och ska hem, då får man fila på sin diplomatiska övertalningsförmåga för att kunna passera gränser.
Har börjat snegla lite åt Norrland, då jag aldrig har varit norr om Gävle, men inget bestämt ännu.
Med förbehåll för den extrema mängden plastlådor med och utan motor så är norrland rätt nice. Förtar lite av grejen när man (sannolikt) inte kan köra in i norge dock, hade sparat den resan till ett icke-corona-år, eller gjort en då också.

Och glöm inte myggen i stora delar av inlandet. Massor av mygg.
Myggen är främsta saken som är motbjudande. Inlandet blir mest en transport, jag är inte mycket för att springa på fjället.
Hade, som du säger, gjort en hel del att få åka in i Norge och/eller Finland.
I det sista landet jagar dom ju svenskar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1384591
fjohan82 skrev: tor 11 jun 2020, 00:51 På denna sidan tycker jag att de sammanfattar läget ganska:
https://www.travelnews.se/arrangor/har- ... -turister/
Den där sidan var ju dåligt uppdaterad. Tex står det inte att man hamnar 2 veckor i karantän om man som svensk kör in i norra Tyskland. Nämligen Niedersachsen, Schleswig Holshstein och Meckleburgen Vorpommern med anmälningsplikt till hälsomyndigheten . :-o :-o :-o

Här är EUs officiella site. Krånglig men med direkta länkar till gällande regler för varje land.

https://ec.europa.eu/info/live-work-tra ... andemic_sv
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]