...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1456694
Henkan skrev: fre 30 jul 2021, 20:14
fjohan82 skrev:Är det många som ger sig iväg med sin bil i dessa tider, kan man undra...
Efter Frankfurt har jag bara sett typ 5 svenskreggade bilar, av dessa har jag sett 3 idag.
En gammal grön BMW 3-serie (E46), en beigebrun Skoda Fabia som nästan står bredvid min bil här på hotellparkeringen och en rejäl svart pjäs i form av Cadillac Escalade 6,2 V8 från 2018 :-)
Den sista måste ju bo på macken... :-o 8-)

Annars är det NL-bilar som är överrepresenterade här i Spanien, många därifrån släpar dessutom på husvagn.
Även danskar har observerats ett gäng, de är också flitiga på att ta med husvagnen hit ner.
Inte ens en svensk husbil har observerats, får se om det blir ändring på det neråt Malaga.
De svenska husvagnarna och husbilarna är kvar i Sverige. Jag mötte och körde om en jäkla massa idag på sträckan Stockholm-Karlskrona Bild
Aha, så kan det absolut vara..
Var en hel del av den varan när jag var på Öland tidigare under semestern.
Ytterligare en svenskreggad bil har skådats, en vit A6 av senare modell här i Fuengirola.
Snart två handfulla... :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1457097
Idag vid incheckning här i Portimão var första gången jag behövde visa Covid-passet, ett nytt krav från myndigheterna i Portugal.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1457142
fjohan82 skrev:Idag vid incheckning här i Portimão var första gången jag behövde visa Covid-passet, ett nytt krav från myndigheterna i Portugal.
Så det fungerar i praktiken - blippade de på QR-koden och det var ok? Vart det inte köer? Tog de alla eller stickprov?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1457151
HitTheRoadJack skrev: tis 03 aug 2021, 20:54
fjohan82 skrev:Idag vid incheckning här i Portimão var första gången jag behövde visa Covid-passet, ett nytt krav från myndigheterna i Portugal.
Så det fungerar i praktiken - blippade de på QR-koden och det var ok? Vart det inte köer? Tog de alla eller stickprov?
Det var på hotellet, han blippade QR-koden så fick han upp allt och det var ju okej.
Av gränsövergången mellan Portugal och Spanien är inte mkt kvar, tre körfält i en ficka bredvid motorvägen där man reggar bankkortet, då dras vägavgifter automatiskt när man passerar en portal.
Inget annat finns kvar där kontroller kan utföras.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1458273
HitTheRoadJack skrev:Ser nu att jag definitivt blev fotat mitt i natten av en mobil fartkamera strax efter jag kom in i Tyskland som de ställt vid ett vägbygge. Vid blixt tillfället låg jag i 80 på en 60 sträcka enligt min DashCam - surt :-( Vad är chansen böterna letar sig till Sverige?
IMG_2801.jpg
IMG_2801.jpg (452.9 KiB) Visad 3452 gånger
Nu kom de tyska fortkörningsböter efter en månad med posten - det blev 30€. Efter nedjustering åkte jag fast i 78 km/h på 60 sträcka. Har en känsla att 20 över hade varit mycket värre. Jag ser att min ögon var öppna åtminstone kl 00:47 🥱
IMG_2801.jpg
IMG_2801.jpg (452.9 KiB) Visad 3452 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1459336
Bötesbeloppet är väl ca 10% mot vad det varit i Sverige :-o

SPEEDING
Violation Fine (€) Points License Suspension
Exceeding Speed Limit Within/outside city limits Within/outside city limits Within/outside city limits
Up to 10 km/h 15/10
11-15 km/h 25/20
16-20 km/h 35/30
21-25 km/h 80/70 1
26-30 km/h 100/80 1
31-40 km/h 160/120 1 1 month (within city limits)
41-50 km/h 200/160 2 1 month
51-60 km/h 280/240 2 2 months/1 month
61-70 km/h 480/440 2 3 months/2 months
over 70 km/h 680/600 2 3 months
av danniee1
#1502062
Tyskland har generellt ganska låga böter upplever jag och är inte i närheten lika stränga när det kommer till fortkörning som i Sverige. Jag har aldrig hållit hastighetsgränsen i Tyskland och fått böter endast en gång på 15 år. Blev 90€ efter att ha blivit fångad på kamera. I Sverige betraktas du ju som kriminell om du gör 30km/h för fort på motorväg suck. Det sker för övrigt fler olyckor i Sverige per körd km på motorväg än det gör i Tyskland trots deras högre hastigheter och trots att deras vägar knappast är bättre.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1502098
danniee1 skrev: mån 13 jun 2022, 11:56 Tyskland har generellt ganska låga böter upplever jag och är inte i närheten lika stränga när det kommer till fortkörning som i Sverige. Jag har aldrig hållit hastighetsgränsen i Tyskland och fått böter endast en gång på 15 år. Blev 90€ efter att ha blivit fångad på kamera. I Sverige betraktas du ju som kriminell om du gör 30km/h för fort på motorväg suck. Det sker för övrigt fler olyckor i Sverige per körd km på motorväg än det gör i Tyskland trots deras högre hastigheter och trots att deras vägar knappast är bättre.
Finns gott om folk i Sverige med som kör som påverkade krattor och aldrig blir stoppade tyvärr :bored: ;-)

Ville minnas att att Tyskland generellt är trafikfarligare trots att de enligt mig är mer behjälpliga med mera

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20210624-1
5532972E-33BF-4A77-BCFB-2B460133F18E.png
5532972E-33BF-4A77-BCFB-2B460133F18E.png (1.35 MiB) Visad 3040 gånger
2021 vad jag kan se
Sverige 18 och Tyskland på 31
av danniee1
#1504388
Micce1980 skrev:
danniee1 skrev: mån 13 jun 2022, 11:56 Tyskland har generellt ganska låga böter upplever jag och är inte i närheten lika stränga när det kommer till fortkörning som i Sverige. Jag har aldrig hållit hastighetsgränsen i Tyskland och fått böter endast en gång på 15 år. Blev 90€ efter att ha blivit fångad på kamera. I Sverige betraktas du ju som kriminell om du gör 30km/h för fort på motorväg suck. Det sker för övrigt fler olyckor i Sverige per körd km på motorväg än det gör i Tyskland trots deras högre hastigheter och trots att deras vägar knappast är bättre.
Finns gott om folk i Sverige med som kör som påverkade krattor och aldrig blir stoppade tyvärr :bored: ;-)

Ville minnas att att Tyskland generellt är trafikfarligare trots att de enligt mig är mer behjälpliga med mera

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20210624-1
5532972E-33BF-4A77-BCFB-2B460133F18E.png
2021 vad jag kan se
Sverige 18 och Tyskland på 31
Nu har ju jag kört över hastighetsgränsen på motorväg i 20+ år och aldrig orsakat en olycka. Man är inte en dålig bilförare bara för att man kör 20-40 km/h för fort (jag håller dock alltid gränsen på 30-sträckor av mer uppenbara skäl). Det finns ju hur många osäkra förare som helst där ute som inte ens klarar köra på hastighetsgränsen, halvblinda pensionärer, fyllon, osäkra förare, folk som pillar på radion/mobilen, etc, etc. Det är ju dessa som är problemet. Förare som inte ens klarar av att köra om en bil på motorvägen, där det tar 5 minuter att komma förbi en lastbil, vilket skapar stor frustration och stress och sabbar trafikrytmen.

Jag är av den bestämda uppfattningen att det är rent trams att utgå ifrån att alla bilförare som kör snabbt på motorvägen är en större trafikfara än andra förare. Det finns extremt många andra faktorer som spelar in. Bara för att man kör 110 på 110 väg är man inte per automatik en säker och bra förare. Någon som kör 140 på samma sträcka kan gott vara en säkrare förare som har förmåga att avgöra när det går att bränna på och när det inte går att göra det, har skarp syn, reaktionsförmåga, erfarenhet, etc. Som sagt, har kört i 210 blås på autobahn i många år och förhållandena där är inte så annorlunda än i Sverige. Så plötsligt är jag en farlig förare för att jag kör snabbt i Sverige men inte i Tyskland? Hur hänger det ihop?

Reglerna borde snarare vara att förare som orsakar olyckor ska straffas för de olyckor de orsakar, men om jag inte orsakat en olycka på 20 år, varför gnälla på mig? Under den tiden har 500,000 andra allvarliga olyckor skett av förare som hållit hastigheten.

Trafiksäkerhet är viktigt, men jag gillar Tysklands approach mer och skulle gärna se det här - frihet under ansvar. De har dessutom bättre diciplin bland sina förare också. I Sverige vet ju inte ens de flesta förare hur de ska bete sig om det blir kö, om ambulans kommer, eller att man bör hålla sig i den första filen istället för att söndagsåka i den "snabba" filen. Och så gnäller man på sådana som mig, det är lite komiskt ändå.

Det finns så många värdelösa förare, jag är inte en av dom vågar jag påstå då mitt track record bevisar detta. Att dela ut hastighetsböter eller dra körkortet bara för att "reglerna är sådana" känns meningslöst. 140 km på 110 väg är ju ingenting om det är fint väglag, ljust, du sitter i en bra bil, minimalt med trafik. Exakt vilken är poängen att dra någons körkort under de omständigheterna när det inte ens betraktas som vårdslöshet!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]