...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1377645
Måste få dela en upplevelse som jag undrar om fler upplever?

När jag är ute och kör på bil på E4:an och liknande vägar så upplever jag att jag alltid måste svänga lite vänster för att bilen ska gå rakt fram.

Hjulinställning är nyss gjort och det är inte första bilen jag upplever detta i. Och på det vägavsnitt som jag kör oftast är bankningen (vägens anslutning för avrinning) så stor att man ser den med blotta ögat.

På vägar där bankningen är mindre så går bilen rakt när ratten är rak. Upplever ni andra på forumet sån sjuk snedlutning på de större vägar ni kör? Eller är helt enkelt E4:an runt Umeå felbyggd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1377658
Nu har jag aldrig varit norr om Gävle, så jag vet inte alls hur det är i Norrland.
Dock är det fakta att vissa vägar lutar mer än andra, vilket kan generera annorlunda upplevelser.
av Erik Å
#1377674
Bombering kallas det när vägbana lutar utåt från mittlinjen för att vattnet ska rinna av. Det ska visst vara 2-3 grader på belagda vägar, åtminstone när de är nya.. :P Javisst märker man att bilen drar en liten aning åt höger på sådan väg.
Jag antar att om man justerar in ratten med 4-hjulinställning i verkstan så kommer man att få hålla ratten några millimeter åt vänster för att åka rakt fram i högerfilen. Själv har jag justerat på styrlederna så att ratten står exakt i mitten på typisk svensk landsväg, men då blir det förstås värre om man åker i vänsterfil :-)
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1377694
fjohan82 skrev:Nu har jag aldrig varit norr om Gävle, så jag vet inte alls hur det är i Norrland.
Dock är det fakta att vissa vägar lutar mer än andra, vilket kan generera annorlunda upplevelser.
Tänker att vi i Norra Sverige har lite mer bombering på grund av mer smältvatten som ska rinna av vägarna och ner i dikena på sidan av vägen. Kanske därför jag får den upplevelsen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1377695
En till fundering som väcks när jag tänker mer och mer på detta. Borde inte däckslitaget påverkas negativt av att man hela tiden "svänger lite vänster"?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Erik Å
#1377713
fjohan82 skrev: lör 02 maj 2020, 20:23 Nu har jag aldrig varit norr om Gävle, så jag vet inte alls hur det är i Norrland...
Då har du ju missat 3/4 av Sverige, norrland är ett vitt begrepp :-)
Grundregel i norr: man får inte köra på vägrenarna (OBS också dubbeltydigt) :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1377715
Erik Å skrev: lör 02 maj 2020, 23:04
fjohan82 skrev: lör 02 maj 2020, 20:23 Nu har jag aldrig varit norr om Gävle, så jag vet inte alls hur det är i Norrland...
Då har du ju missat 3/4 av Sverige, norrland är ett vitt begrepp :-)
Grundregel i norr: man får inte köra på vägrenarna (OBS också dubbeltydigt) :-D
Riksgränsen är ett vitt begrepp, med sina 5 meter snö ;-)
Användarvisningsbild
av Roy
#1542086
Jag märker detta oxo. Bra att få läsa om att fler upplever fenomenet.
I vinter med de dubbfria vinterdäcken var effekten mindre, så det kan tydligen vara beroende på däcktyp.
Även vägslitage då det är djupa spår i asfalten kan ge effekten av att behöva styra upp på vägen.
Det kan ju vara förklaringen till att man ofta får snedslitna framdäck, nu är det sällan så långa bra vägar så det är något större problem här i Sydsverige, (Värmland)
Saken påverkas nog oxo av castervinkeln, men den är ju inte justerbar, på V70:in.

Roy
av Erik Å
#1542112
Roy skrev: ons 24 maj 2023, 07:15 ..Det kan ju vara förklaringen till att man ofta får snedslitna framdäck,..
Om du preciserar vad du menar med snedslitna så kanske vi kan leverera en hypotes där varken caster eller vägnätet ingår :-)

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]