...

Moderator: Moderatorer

#1358970
Halloj,

Nu den 15 Januari får ju fordon som inte uppfyller Euro 5 eller bättre inte längre köra på Hornsgatan. I princip innebär det att alla fordon före 2011 blir portade.

Det jag finner ganska intressant är att om man tittar på utläppsnivåerna (Euro) så verkar det ju inte hänt så jättemycket för bensinbilar under de senaste 15 åren.
Euro.png
Euro.png (10.29 KiB) Visad 25128 gånger
Källa Wikipedia-länk nedan. Kolla tabellen för Petrol (Gasoline) en bit ner på sidan.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards

Mellan Euro4 och Euro5 har NOx-kraven skärpts en aning. Men kollar jag avgasutsläppsvärdena för min S60 (Euro4) på transportstyrelsens hemsida så ligger ju värdena för testcykeln NEDC långt under gränsvärdena för att uppfylla tom Euro6. Det enda som är oklart är att NMHC inte är mätt så där vet man ju inte hur utsläppen ser ut.
NEDC.png
NEDC.png (11.24 KiB) Visad 25139 gånger
Tittar jag på min V70 från 1999 som är klassad som Miljöklass 1 (Före man övergick till Euro-klassning) så får jag det dessutom till att MK1 översätts till Euro4 enligt följande PDF från Transportstyrelsen. Tittar man på sent reggade V70 Gen1 (årsmodell 2000) så har vissa fordon NEDC data på transportstyrelsen och även där ligger NOx värdena långt under gränsvärdet. D.v.s. dessa bilar borde också uppfylla NOx-avgaskraven?

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 1_kb-1.pdf

Känns ju inte så hållbart att döma ut redan producerade fordon som enligt avgascertsmätningarna ligger under gränserna som fastställts i senare emissionsklassningar?
#1358979
Utredningen som ligger till grund tittar bara på dieselbilar.

I Tyskland och Frankrike har de tagit hänsyn till skillnaderna mellan bensin och diesel. Min euro 4 V70 är i näst högsta klassen ihop med euro 6 dieslarna i Frankrike, bara elbilar och hybrider i klassen över. Likadant i Tyskland men där gör de till och med skillnad på direktinsprutad bensin som klassas sämre än en äldre icke direktinsprutad eftersom den nyare tekniken ger högre partikelutsläpp om den inte förses med partikelfilter.

Så jag håller med om att det känns trubbigt, ja. Lite som att skylla bilflottans höga utsläpp på gamla bilar som inte skrotats ut när det säljs massor med suvar som i verkligheten är törstigare än en rätt stor andel av de äldre bilarna.

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]