av SubMarine - tis 14 jan 2020, 19:52
- tis 14 jan 2020, 19:52
#1358970
Halloj,
Nu den 15 Januari får ju fordon som inte uppfyller Euro 5 eller bättre inte längre köra på Hornsgatan. I princip innebär det att alla fordon före 2011 blir portade.
Det jag finner ganska intressant är att om man tittar på utläppsnivåerna (Euro) så verkar det ju inte hänt så jättemycket för bensinbilar under de senaste 15 åren.
Källa Wikipedia-länk nedan. Kolla tabellen för Petrol (Gasoline) en bit ner på sidan.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Mellan Euro4 och Euro5 har NOx-kraven skärpts en aning. Men kollar jag avgasutsläppsvärdena för min S60 (Euro4) på transportstyrelsens hemsida så ligger ju värdena för testcykeln NEDC långt under gränsvärdena för att uppfylla tom Euro6. Det enda som är oklart är att NMHC inte är mätt så där vet man ju inte hur utsläppen ser ut.
Tittar jag på min V70 från 1999 som är klassad som Miljöklass 1 (Före man övergick till Euro-klassning) så får jag det dessutom till att MK1 översätts till Euro4 enligt följande PDF från Transportstyrelsen. Tittar man på sent reggade V70 Gen1 (årsmodell 2000) så har vissa fordon NEDC data på transportstyrelsen och även där ligger NOx värdena långt under gränsvärdet. D.v.s. dessa bilar borde också uppfylla NOx-avgaskraven?
https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 1_kb-1.pdf
Känns ju inte så hållbart att döma ut redan producerade fordon som enligt avgascertsmätningarna ligger under gränserna som fastställts i senare emissionsklassningar?
Nu den 15 Januari får ju fordon som inte uppfyller Euro 5 eller bättre inte längre köra på Hornsgatan. I princip innebär det att alla fordon före 2011 blir portade.
Det jag finner ganska intressant är att om man tittar på utläppsnivåerna (Euro) så verkar det ju inte hänt så jättemycket för bensinbilar under de senaste 15 åren.
Källa Wikipedia-länk nedan. Kolla tabellen för Petrol (Gasoline) en bit ner på sidan.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Mellan Euro4 och Euro5 har NOx-kraven skärpts en aning. Men kollar jag avgasutsläppsvärdena för min S60 (Euro4) på transportstyrelsens hemsida så ligger ju värdena för testcykeln NEDC långt under gränsvärdena för att uppfylla tom Euro6. Det enda som är oklart är att NMHC inte är mätt så där vet man ju inte hur utsläppen ser ut.
Tittar jag på min V70 från 1999 som är klassad som Miljöklass 1 (Före man övergick till Euro-klassning) så får jag det dessutom till att MK1 översätts till Euro4 enligt följande PDF från Transportstyrelsen. Tittar man på sent reggade V70 Gen1 (årsmodell 2000) så har vissa fordon NEDC data på transportstyrelsen och även där ligger NOx värdena långt under gränsvärdet. D.v.s. dessa bilar borde också uppfylla NOx-avgaskraven?
https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 1_kb-1.pdf
Känns ju inte så hållbart att döma ut redan producerade fordon som enligt avgascertsmätningarna ligger under gränserna som fastställts i senare emissionsklassningar?
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005