...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#1356909
Är det någon mer än jag som upplever att man oftare blir bländad av halvljus numera? Är det "felinställt" eller är halvljuset helt enkelt starkare (men rättvinklat)?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1356914
StringerBell skrev: lör 04 jan 2020, 11:16 Är det någon mer än jag som upplever att man oftare blir bländad av halvljus numera? Är det "felinställt" eller är halvljuset helt enkelt starkare (men rättvinklat)?
Jo visst är de statkare, mer intensivt ljus på en viss punkt. Hamnar man då i just denna vinkel blir man såklart bländad.
Jag stör mig dock inte, sneglar på höger väglinjemålning om jag upplever obehag.
Andra stollar glor rakt in i mötandes strålkastare...
av Lövet
#1356915
StringerBell skrev:Är det någon mer än jag som upplever att man oftare blir bländad av halvljus numera? Är det "felinställt" eller är halvljuset helt enkelt starkare (men rättvinklat)?
Ljusbilderna är mer korrekta än någonsin men när det väl bländar (som inte går att undvika i vissa vinklar) så är det ju inte särskilt behagligt med dagens LED-ljusstyrkor.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1356978
Bilar med olika former av adaptiva helljus syndar en del också. Det brukar dock synas ganska tydligt att det är just det.

Jag undrar dock ganska ofta om både höjd och nivåreglering verkligen fungerar på mötande bilar. Särskilt i takboxsäsongen när fler än vanligt kör tungt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1368706
Lövet skrev: lör 04 jan 2020, 11:33
StringerBell skrev:Är det någon mer än jag som upplever att man oftare blir bländad av halvljus numera? Är det "felinställt" eller är halvljuset helt enkelt starkare (men rättvinklat)?
Ljusbilderna är mer korrekta än någonsin men när det väl bländar (som inte går att undvika i vissa vinklar) så är det ju inte särskilt behagligt med dagens LED-ljusstyrkor.
Jag håller inte med dig där till 100%. Javisst är det torrt och fint så är moderna strålkastare oerhört bra på ljusbild.

Men regnar det bara aldrig så lite blir det vattendroppar på lyktglaset som skickar ljuset i alla riktningar och det blir ströljus som bländar. Det är som som att köra med vindrutetorkarna av i regn, hur klar blir sikten då, strålkastarna har det inte annorlunda..

Om LED strålkastaren har 200 - 400 % mer ljusstyrka som vattendropparna bryter ut så bländar det rejält.

Verkligheten är ju inte samma som i labbet där det är torrt och +22 grader.
av Lövet
#1368716
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: lör 04 jan 2020, 11:33
StringerBell skrev:Är det någon mer än jag som upplever att man oftare blir bländad av halvljus numera? Är det "felinställt" eller är halvljuset helt enkelt starkare (men rättvinklat)?
Ljusbilderna är mer korrekta än någonsin men när det väl bländar (som inte går att undvika i vissa vinklar) så är det ju inte särskilt behagligt med dagens LED-ljusstyrkor.
Jag håller inte med dig där till 100%. Javisst är det torrt och fint så är moderna strålkastare oerhört bra på ljusbild.

Men regnar det bara aldrig så lite blir det vattendroppar på lyktglaset som skickar ljuset i alla riktningar och det blir ströljus som bländar. Det är som som att köra med vindrutetorkarna av i regn, hur klar blir sikten då, strålkastarna har det inte annorlunda..

Om LED strålkastaren har 200 - 400 % mer ljusstyrka som vattendropparna bryter ut så bländar det rejält.

Verkligheten är ju inte samma som i labbet där det är torrt och +22 grader.
Fast det gäller ju vilken ljuskälla man än har. Min poäng är att själva ljusbilden är bättre än någonsin vilket ger så bra förutsättningar man kan ha för att inte blända. Sedan har vi last, ojämna vägar, regn mm som "förstör". LED har faktiskt lägre ljusintensitet än xenon men fler ljuskällor. Det är därför LED inte kräver strålkastarspolning medans xenon gjorde det i regelverket.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1368817
Lövet skrev: sön 08 mar 2020, 11:22
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: lör 04 jan 2020, 11:33 Ljusbilderna är mer korrekta än någonsin men när det väl bländar (som inte går att undvika i vissa vinklar) så är det ju inte särskilt behagligt med dagens LED-ljusstyrkor.
Jag håller inte med dig där till 100%. Javisst är det torrt och fint så är moderna strålkastare oerhört bra på ljusbild.

Men regnar det bara aldrig så lite blir det vattendroppar på lyktglaset som skickar ljuset i alla riktningar och det blir ströljus som bländar. Det är som som att köra med vindrutetorkarna av i regn, hur klar blir sikten då, strålkastarna har det inte annorlunda..

Om LED strålkastaren har 200 - 400 % mer ljusstyrka som vattendropparna bryter ut så bländar det rejält.

Verkligheten är ju inte samma som i labbet där det är torrt och +22 grader.
Fast det gäller ju vilken ljuskälla man än har. Min poäng är att själva ljusbilden är bättre än någonsin vilket ger så bra förutsättningar man kan ha för att inte blända. Sedan har vi last, ojämna vägar, regn mm som "förstör". LED har faktiskt lägre ljusintensitet än xenon men fler ljuskällor. Det är därför LED inte kräver strålkastarspolning medans xenon gjorde det i regelverket.
Visst, håller med dig i allt du säger. Men om vi i Sverige kör runt halva året på mörka vägar med regn och rusk som "förstör" ljusbilden och en LED-bil kan totalt ha 4 ggr så skarpt ljus som en trött halogen så kommer det så klart vara många som blir bländade.
Den strålkastare som kan kompensera för vattendroppar på glaset är inte uppfunnen ännu.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]