...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1477667
Nu börjar det nog att bli lite kallt och halt för att åka el sparkcykel hehehe :-D .
Sen lär nog en del av dem hamna under snöplogen hehehe :-D .
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1479695
Lövet skrev: tor 14 okt 2021, 15:58
frippe64 skrev:"Polisen vet vem som hyrde elsparkcykeln – inte misstänkt för brott"
"Där lämnade inte jag sparkcykeln. Någon har flyttat på den" = tyvärr omöjligt att lägga ansvaret på den som hyrde cykeln rättsligt.
Sådant kan uthyrarna lösa mkt enkelt med t.ex. geotagging i deras appar. Men de vill inte, därför att då tappar de den absoluta majoriteten av kundunderlaget = skitungar i alla åldrar.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1479696
frippe64 skrev: tor 14 okt 2021, 15:49 "Polisen vet vem som hyrde elsparkcykeln – inte misstänkt för brott"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... vem-det-ar

Det lutar fortfarande åt att den avlidne själv har skulden här. Man ska helt enkelt inte köra på föremål.
Så enkelt kan man inte resonera. Dumpa en bil eller ett stort stenblock på motorvägen, kör någon på det får han skylla sig själv...
av Lövet
#1479702
MarcusJ skrev:Sådant kan uthyrarna lösa mkt enkelt med t.ex. geotagging i deras appar. Men de vill inte, därför att då tappar de den absoluta majoriteten av kundunderlaget = skitungar i alla åldrar.
Precisionen på GPS kan inte visa om en cykeln flyttats från trottoaren och ställts mitt i gatan eller tvärtom. Så noggrant är det inte.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1480422
I normala hyrsituationer så hyr man en sak, hanterar den varsamt och återlämnar den i samma skick till uthyraren. Normalt sett behöver inga andra parter vara inblandade.

När det gäller elsparkcyklar så hyr man den, är inte varsam i hanteringen och slänger den varsomhelst. Det är en skum tjänst, varken uthyrare eller den som hyr bryr sig någon gång om sparkcykelns skick. Uppenbarligen rullar pengarna in för uthyrarna eftersom verksamheten kan fortsätta. Men både uthyrare och vissa som hyr är uppenbart oaktsamma. Uthyrarna vet att elsparkcyklarna slängs där de inte ska vara, vet att oskyldiga skadas av detta och gör ändå inget åt saken.
av frippe64
#1483233
MarcusJ skrev: lör 18 dec 2021, 13:18
frippe64 skrev: tor 14 okt 2021, 15:49 "Polisen vet vem som hyrde elsparkcykeln – inte misstänkt för brott"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... vem-det-ar

Det lutar fortfarande åt att den avlidne själv har skulden här. Man ska helt enkelt inte köra på föremål.
Så enkelt kan man inte resonera. Dumpa en bil eller ett stort stenblock på motorvägen, kör någon på det får han skylla sig själv...
Nu ser jag en viss skillnad på ett dumpat stenblock på motorvägen och en elspark parkerad 50 cm in på en cykelbana. Det är det senare fallet vi diskuterar här...
av frippe64
#1483235
Allinug skrev: lör 25 dec 2021, 08:20 I normala hyrsituationer så hyr man en sak, hanterar den varsamt och återlämnar den i samma skick till uthyraren. Normalt sett behöver inga andra parter vara inblandade.

När det gäller elsparkcyklar så hyr man den, är inte varsam i hanteringen och slänger den varsomhelst. Det är en skum tjänst, varken uthyrare eller den som hyr bryr sig någon gång om sparkcykelns skick. Uppenbarligen rullar pengarna in för uthyrarna eftersom verksamheten kan fortsätta. Men både uthyrare och vissa som hyr är uppenbart oaktsamma. Uthyrarna vet att elsparkcyklarna slängs där de inte ska vara, vet att oskyldiga skadas av detta och gör ändå inget åt saken.
Frågan är hur mycket pengar som verkligen rullar in. I min stad ser jag massor av dessa elsparkar stående på dom mest märkliga platserna, men nästan aldrig ser jag någon åka på dessa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498947
Dom åker främst på kvällar och nätter, framför allt på helgerna. Måndag morron ligger dom nästan utanför stadsgränsen....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]