...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1338945
I London är elsparkcyklar förbjudna, men de finns där ändå och folk kör dem. Tänk bara alla ovetande turister som vant sig att köra dessa i andra städer. Åker de fast så blir det böter och prickar i körkortsregistret.
av Knatch
#1338952
kebabpizza skrev: ons 25 sep 2019, 06:04
Knatch skrev: Typiskt förmyndar sverige
Allt ska regleras med lagar och straffavgifter.
Nu får du bestämma dig, i Tyskland är det reglerat (det har du ju själv skrivit) men det är inte ok att införa några regler i Sverige för då är det en förmyndarstat?
Ja det ör förmynderi. Det liknar nya röklagen där man lagt över ansvaret på fastighetsägaren eller näringsidkaren om någon röker på en förbjuden plats.
Om en snorunge eller nån annan välter en sparkcykel eller rullar bort den från platsen där den parkerats så ska företaget som äger sparkcykeln betala 500kr?!
Så om du parkerar din cykel i ett cykelställ och nån flyttar på den eller välter den så ska du betala 500kr för att du äger cykeln. Det är samma sak och lika idiotiskt.
Reglera kan man göra genom att kräva företagen en lösning så som att det i uthyrningsappen ska vara omöjligt att avsluta sin hyresperiod om cykeln inte parkeras på rätt ställe.

Men att låta företaget betala en straffavgift bara för att någon har flyttat eller vält cykeln är idioti på hög nivå.
Ska kommunen betala böter till medborgarna om nån välter en papperskorg eller inte slänger skräpet i korgen?
#1338967
Att myndigheterna går in och styr upp saker och ting beror ju på att folk inte kan sköta sig, ytterst ansvariga är hyrfirmorna och dom kommer säkert att tröttna på att lösa ut sina cyklar hela tiden så något lär dom hitta på för att slippa detta.
av Lövet
#1339018
kebabpizza skrev:Att myndigheterna går in och styr upp saker och ting beror ju på att folk inte kan sköta sig, ytterst ansvariga är hyrfirmorna och dom kommer säkert att tröttna på att lösa ut sina cyklar hela tiden så något lär dom hitta på för att slippa detta.
Snabbsvar
Det går att lösa på några minuter om viljan finns. Det är bara att man inte får godkänd återlämning om man lämnar sin hyrcykel på en cykelbana eller liknande. Det är sannerligen inte svårt och Voi mfl kommer inte lösa någonting innan det börjar kosta pengar. Däremot är jag helt emot att det ska vara fysiska särskilda platser (exempelvis laddstationer) där man måste lämna cyklarna för det kommer aldrig byggas tillräckligt många. Bygglovsprocessen för ett sketet cykelställ i innerstaden i Stockholm är en mardröm.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1339168
Fast jag får ju inte parkera min egna, vanliga cykel varsomhelst. Om jag ska parkera på stan, så måste det ske i ett cykelställ. Det är bara utanför butiker som ligger utanför stadskärnan där det saknas cykelställ som det är OK att parkera ändå om man ställer cykeln snyggt så den inte är ivägen.

Men när det gäller dessa elsparkcyklar så kan firmorna ställa upp ett helt gäng på rad mitt på ett torg.
av Lövet
#1339193
Nej det är väl tvärtom, du får parkera precis var som helst förutom på vissa tydligt angivna platser? Sen får man nog inte ställa cykeln trafikfarligt iofs. Men att parkera "fult" är inte olagligt med cykel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1339302
Hade ju fungerat vems ansvar det än må vara om de som hyr bara tänker liiiite till och ställer den snyggt när man lämnar den. F-n vad folk är lata, en annan tar alltid undan så inte andra ska plocka och ordna efter en ;-)
av mikebike
#1339311
Lövet skrev: ons 25 sep 2019, 21:11
kebabpizza skrev:Att myndigheterna går in och styr upp saker och ting beror ju på att folk inte kan sköta sig, ytterst ansvariga är hyrfirmorna och dom kommer säkert att tröttna på att lösa ut sina cyklar hela tiden så något lär dom hitta på för att slippa detta.
Snabbsvar
Det går att lösa på några minuter om viljan finns. Det är bara att man inte får godkänd återlämning om man lämnar sin hyrcykel på en cykelbana eller liknande. Det är sannerligen inte svårt och Voi mfl kommer inte lösa någonting innan det börjar kosta pengar. Däremot är jag helt emot att det ska vara fysiska särskilda platser (exempelvis laddstationer) där man måste lämna cyklarna för det kommer aldrig byggas tillräckligt många. Bygglovsprocessen för ett sketet cykelställ i innerstaden i Stockholm är en mardröm.
Det funkade ju för de där fula hyrcyklarna, och de behövde inte ens laddas.

Nej, klassa elsparkcyklarna som moped klass II med tillhörande hjälmtvång. Helst också krav på bra bromsar.

Idag mötte jag ett ekipage med två (vuxna) latmaskar på elsparkcykel, igår var det far och dotter som delade elsparkcykel. Givetvis hade inte lilltjejen hjälm, istället hade hon Pappa som "elefant i baksätet".
av Lövet
#1339312
mikebike skrev:
Lövet skrev: ons 25 sep 2019, 21:11
kebabpizza skrev:Att myndigheterna går in och styr upp saker och ting beror ju på att folk inte kan sköta sig, ytterst ansvariga är hyrfirmorna och dom kommer säkert att tröttna på att lösa ut sina cyklar hela tiden så något lär dom hitta på för att slippa detta.
Snabbsvar
Det går att lösa på några minuter om viljan finns. Det är bara att man inte får godkänd återlämning om man lämnar sin hyrcykel på en cykelbana eller liknande. Det är sannerligen inte svårt och Voi mfl kommer inte lösa någonting innan det börjar kosta pengar. Däremot är jag helt emot att det ska vara fysiska särskilda platser (exempelvis laddstationer) där man måste lämna cyklarna för det kommer aldrig byggas tillräckligt många. Bygglovsprocessen för ett sketet cykelställ i innerstaden i Stockholm är en mardröm.
Det funkade ju för de där fula hyrcyklarna, och de behövde inte ens laddas.

Nej, klassa elsparkcyklarna som moped klass II med tillhörande hjälmtvång. Helst också krav på bra bromsar.

Idag mötte jag ett ekipage med två (vuxna) latmaskar på elsparkcykel, igår var det far och dotter som delade elsparkcykel. Givetvis hade inte lilltjejen hjälm, istället hade hon Pappa som "elefant i baksätet".
FInns faktiskt ingenting av detta jag håller med om eller tror är en bra idé för utvecklingen av framtidens städer. Förutom hjälm på lilltjejen då.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]