Sida 1 av 5
Trängselskatt/Vägtullar i Göteborg
Postat: ons 21 feb 2007, 17:35
av V70BiFuel03
Vet att Gbg´s kommun/vägverket har haft sk pilotbilar körandes fram & tillbaks i Gbg området för att kartlägga/förbereda vägtullar.
Är någon up to date med vad som komma skall för oss som bor i Göteborgsområdet angående dessa förhatliga penga insamlande "tullar"?
Postat: tor 22 feb 2007, 13:37
av elmuppo
Inför de vägtullar i Göteborg så ska jag personligen sätta mig och skita på trappan till stadshuset.
Postat: tor 22 feb 2007, 13:43
av V70BiFuel03
Ja, såvitt jag förstår så är det inte så mycket en fråga om....utan när vi får skiten till Gbg. Tror att de borgerliga stödjer förslaget (av ngn konstig j-a anledning) & vad det gäller vänsterblocket i kommunen så är ju de positiva till alla förslag som innebär mer skatteintäkter.
Personligen så kan jag ju strunta i debatten/ämnet efter att ha skaffat en Bi-Fuel....men, å andra sidan så är det principen som sådan som engagerar mig.
Postat: tor 22 mar 2007, 11:31
av Jensen
Ja varför skulle endast Stockholm ha det???
Självklart kommer det även till Gbg, precis som nån skrev så är det bara
en tidsfråga.
Postat: tor 22 mar 2007, 12:05
av anp
V70BiFuel03 skrev:Ja, såvitt jag förstår så är det inte så mycket en fråga om....utan när vi får skiten till Gbg. Tror att de borgerliga stödjer förslaget (av ngn konstig j-a anledning) & vad det gäller vänsterblocket i kommunen så är ju de positiva till alla förslag som innebär mer skatteintäkter.
Personligen så kan jag ju strunta i debatten/ämnet efter att ha skaffat en Bi-Fuel....men, å andra sidan så är det principen som sådan som engagerar mig.
Efter alla kostnader för införandet av vägtullar, när kommer en ev, vinst för kommun/stat?
Vad gäller avgiftsbefrielse för miljöfordon, så är det väl också bara en tidsfråga innan den tas bort misstänker jag.
Postat: tor 22 mar 2007, 12:24
av Brainy
Det jag absolut inte gillar är förfarandet som man använde inför valet i sthlm ang biltullarna.
Jag bodde mer eller mindre i stockholm(och körde budbil) när biltullarna infördes och sett till trafiksituationen så minskade trängseln på papperet men jag tyckte det var rätt normalt.
Sen var man så sluga så att man tog bort trängselskatten några månader innan valet, när man gjort det så påbörjar man samtliga vägarbeten som eftersats i ett halvår på en gång. Lömskt? ja mycket! Under försöket ville man inte starta vägarbeten som skapade trängsel men när det var slut så ville man ha trängsel för att så många som möjligt skulle rösta ja.
Personligen fastnade jag rejält i ulvsunda (bromma) bara dagarna efter att försöket tagits bort, detta på ett ställe där det aldrig brukar vara stopp så då satt även jag och svor och tyckte att tullarna skulle återinföras. Men när jag suttit en halvtimme eller så i kö (till saken hör att min motor kokade i denna kö pga trasig givare till kylaren och kostade många kronor då toppen slog sig).
När jag suttit bra länge i kön så upptäcker jag att längre fram så är samtliga fyra filer avstängda och man leder upp trafiken på en cykelbana! Tacka f*n för att det blir köer då!
Men uppenbarligen så fungerade det ju, det röstades ja.
mvh
Anders
Postat: tis 03 apr 2007, 12:26
av Mattias_F
Det ligger mycket politik i detta och framför allt är det väl miljöpartiets valmanifest där de har som krav att införa trängselavgift och alliensen står mot.
Mer information finns här:
http://www.handelskammaren.net/item.aspx?id=3654
Postat: tis 03 apr 2007, 12:53
av V70BiFuel03
Mattias_F skrev:Det ligger mycket politik i detta och framför allt är det väl miljöpartiets valmanifest där de har som krav att införa trängselavgift och alliensen står mot.
Mer information finns här:
http://www.handelskammaren.net/item.aspx?id=3654
Intressant läsning!
Men, jag förstår inte riktigt skillnaden mellan trängsel & väg avgift?! Avgift som j-ä avgift.... Vi bilägare betalar redan igenom näsan för att få ha vår kära bil.
Postat: tis 03 apr 2007, 13:03
av Mattias_F
Hade jag fått bestämma... 8)
så hade göteborgsproblemet åtgärdats genom
1. en ringled för genomfartstrafik( likt den man gjorde i malmö för öresundsbron.)
2. lägga godtransporter på järnväg och bygga ut den samtidigt.
det fins säkert en hel del mer lösningar, jag tror däremot inte att biltullar /vägtullar/trängselskatt är en bra lösning helt enkelt.
Postat: ons 04 apr 2007, 21:53
av OrsonGbg
branx skrev:Inför de vägtullar i Göteborg så ska jag personligen sätta mig och skita på trappan till stadshuset.
Det där ska jag komma ihåg att du sagt Martin :lol: