...

Moderator: Moderatorer

#1320430
Bara en undrande fråga vad som är logiskt och var rätt och fel går vid vägarbeten med stillastående köer.Var nyligen utanför Landskrona i Skåne på motorvägen och hamnade i köbildning pga detta vägarbete längre fram.Stod så gott som still i ca fem timmar på denna motorväg och solen stod på där en del var tvungna att göra sina behov i vägrenen .Andra var ute och gick med sina små som behövde svalka och vatten när de inte klarade av denna värme i bilarna.Några gick mellan de stillastående bilarna mitt på motorvägen och någon fick panik och försökte backa i vägrenen.

Plötsligt hände något efter dessa fem timmar och två polisbilar kom med blåljus på och ganska snabbt därefter började köerna rulla.Ingen olycka vad jag vet men något hände tydligen vid detta vägarbete när polis kom till platsen.Så, finns det inga regler alls för hur man får stänga av trafik på t ex en motorväg med stillastående köer i ca fem timmar utan en fungerande avledningssträcka som uppenbart inte fungerade alls i detta fall !?. Verkar ganska ologiskt.När jag försökte kontakta vägverket hade man inga kommentarer.
#1320501
Nu vet jag inte exakt hur Trafikverket jobbar, som bla ska asfaltera väg 136 efter Ölandsbron mot Borgholm vecka 24 och 25... :-/
Rent generellt är det dock en balansgång, man får väga framkomligheten, säkerheten och nödvändigheten av jobbets karaktär mot varandra.
I Stockholm kör vi mycket stora jobb under sommaren, när trafiken (tro det eller ej) går ned till viss del. Arbetspendlare byts mot turister...

Gällande det som hände dig låter det som att något måste ha inträffat i arbetsomtådet (minns ni lastbilsolyckan på motorvägsbron i Södertälför några år sen?), annars ska det inte bli på det sättet.
#1320503
STR skrev:Bara en undrande fråga vad som är logiskt och var rätt och fel går vid vägarbeten med stillastående köer.Var nyligen utanför Landskrona i Skåne på motorvägen och hamnade i köbildning pga detta vägarbete längre fram.Stod så gott som still i ca fem timmar på denna motorväg och solen stod på där en del var tvungna att göra sina behov i vägrenen .Andra var ute och gick med sina små som behövde svalka och vatten när de inte klarade av denna värme i bilarna.Några gick mellan de stillastående bilarna mitt på motorvägen och någon fick panik och försökte backa i vägrenen.

Plötsligt hände något efter dessa fem timmar och två polisbilar kom med blåljus på och ganska snabbt därefter började köerna rulla.Ingen olycka vad jag vet men något hände tydligen vid detta vägarbete när polis kom till platsen.Så, finns det inga regler alls för hur man får stänga av trafik på t ex en motorväg med stillastående köer i ca fem timmar utan en fungerande avledningssträcka som uppenbart inte fungerade alls i detta fall !?. Verkar ganska ologiskt.När jag försökte kontakta vägverket hade man inga kommentarer.

Det var inte i onsdags? Där gick av en lastbil mellan Helsingborg södra och östra strax innan lunch och körerna slingrade sig långt förbi ner mot Landskrona i princip hela EM då dem stängde vägen vid Helsingborg södra vilket tvingade in all trafik genom Helsingborg vilket där naturligtvis inte finns kapacitet för.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1320509
SBergdahl skrev: fre 07 jun 2019, 19:03 Just beläggningsarbeten sker nästan uteslutande på sommaren av väderskäl.

Men jo det finns massor med regler och att det inte tar stopp helt brukar stå högt på agendan.
Så är det, man lägger bara en vinterskålla under vinterhalvåret för att sedan justera detta när temperaturen tillåter. Så gör åtminstone vi i Stockholm med våra entreprenörer.

Däremot hade jag krävt att asfalera på Öland i midsommarveckan skulle ske kväll/natt. Men det är jag det, eftersom det kan skapa upplevelser som den TS beskriver.
#1320687
SBergdahl skrev: fre 07 jun 2019, 20:58 Hehe ja just midsommarveckan är kanske lite onödigt ;-)
Det måste vara perfekt planering, då är ju ändå de flesta lediga för att fira midsommar. OBS! - IRONI

Måste vara en riktig klappskalle som planerar in ett vägarbete vid årets största firande till ett ställe väldigt många är på.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]