...

Moderator: Moderatorer

#1317576
Kanske får vi till en början en förskjutning där de självkörande lastbilarna går mellan stora omlastningshubbar, där manuell hantering sker och för sånt som behöver hanteras på speciella sätt så körs det sen ut manuellt av förare. Man har då kunnat skippa tiden för chafförer i bilar på längre resor och kan använda sina resurser (personal) på ett effektivare sätt.

Hur ansvarsfrågan kommer blir är intressant och det jobbas nog bra mkt på det.
Volvo har ju tidigare sagt att dom kommer vara ansvariga på samma sätt som en förare är idag. Skuldfråga lär bli rätt lätt att utreda i allafall då alla självkörande bilar kommer behöva kameror.
#1317584
joel80 skrev:Skuldfråga lär bli rätt lätt att utreda i allafall då alla självkörande bilar kommer behöva kameror.
Där har du nästa fråga att diskutera. Vem är det som filmar på allmän plats och vem är det som behöver tillstånd? Bilägaren? Biltillverkaren? Vem äger filmerna?
#1317662
joel80 skrev: mån 20 maj 2019, 23:09 Kanske får vi till en början en förskjutning där de självkörande lastbilarna går mellan stora omlastningshubbar, där manuell hantering sker och för sånt som behöver hanteras på speciella sätt så körs det sen ut manuellt av förare. Man har då kunnat skippa tiden för chafförer i bilar på längre resor och kan använda sina resurser (personal) på ett effektivare sätt.
Men de långa transporterna utan omlastning mellan de stora hubbarna ska väl över till järnväg i den nya miljövänliga eran ? Det är ju bara den manuella utkörningen sista sträckan som ska bli kvar då den inte kan ersättas av järnväg.
joel80 skrev: mån 20 maj 2019, 23:09 Hur ansvarsfrågan kommer blir är intressant och det jobbas nog bra mkt på det.
Volvo har ju tidigare sagt att dom kommer vara ansvariga på samma sätt som en förare är idag. Skuldfråga lär bli rätt lätt att utreda i allafall då alla självkörande bilar kommer behöva kameror.
Undrar hur man tänker sig från volvo att man ska kunna ta ansvar hur man hanterar en bråkig och våldsam passagerare som idag är bussförarens ansvar.
Eller hur volvo ska kunna ta ansvar för hur en timmerbil, grusbil eller varför inte hur en lastbil lastas med pallar ute på en speditionscentral någonstans på kontinenten. Något som fram till idag är förarens ansvar.

Och hur kan ansvarsfrågan bli att hantera? Om man tex tappar en stock från timmerbilen, är det det Volvos ansvar när föraren inte längre finns. Jag tycker det verkar mera knepigt än lätt.
#1317665
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Skuldfråga lär bli rätt lätt att utreda i allafall då alla självkörande bilar kommer behöva kameror.
Där har du nästa fråga att diskutera. Vem är det som filmar på allmän plats och vem är det som behöver tillstånd? Bilägaren? Biltillverkaren? Vem äger filmerna?
Man har förändrar kameraövervakningslagen rätt nyligen och det gör det lite lättare för liknande kameror att godkännas utan tillstånd.
#1317704
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Skuldfråga lär bli rätt lätt att utreda i allafall då alla självkörande bilar kommer behöva kameror.
Där har du nästa fråga att diskutera. Vem är det som filmar på allmän plats och vem är det som behöver tillstånd? Bilägaren? Biltillverkaren? Vem äger filmerna?
Man har förändrar kameraövervakningslagen rätt nyligen och det gör det lite lättare för liknande kameror att godkännas utan tillstånd.
Ok. Jag hade fattat det som att förändringarna främst gäller stationära kameror och inte på bilar som rullar runt i stadstrafik bland massa människor som går att identifiera.
#1317712
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:
Där har du nästa fråga att diskutera. Vem är det som filmar på allmän plats och vem är det som behöver tillstånd? Bilägaren? Biltillverkaren? Vem äger filmerna?
Man har förändrar kameraövervakningslagen rätt nyligen och det gör det lite lättare för liknande kameror att godkännas utan tillstånd.
Ok. Jag hade fattat det som att förändringarna främst gäller stationära kameror och inte på bilar som rullar runt i stadstrafik bland massa människor som går att identifiera.
Man gör en mildare defenition av vad en övervaningskamera är. Man gör skillnad på om den är till för övervakning av personer eller inte. Så en kamera för autonom funktion i en bil, som dessutom kan fungera som en "svart låda" vid olyckor, bör klara sig från tillstånd. (Säger bör eftersom det inte är prövat i rätten... Finns inget prejudikat än.)

Gubbstrutt.. Problemet är att du inte har några sittplatser i bilen... annars kanske du skulle kunna åka med full som ett plommonstop mellan de två lagerlokalerna.

I USA kör man test med självkörda lastbilar mellan postterminaler nu. Men med förare som är beredd att ta över.
https://www.svd.se/sjalvkorande-postbilar-provas-i-usa



I videon tar man upp en aspekt som kanske de flesta lastbilschaffisar skulle gilla. Att när bilen väl rullar på motorväg kan man släppa det till självkörning och gå och lägga sig. Vilotiden kan ske i bilen, och när man sen är framme nära destinationen och kör den sista "svåra" biten, samt lastar av och på. Det blir effektivare och billigare för åkeriet och bör kunna ge en högre lön också då man hinner med fler körningar under dygnet. (Ingen dötid på långtråkiga rastplatser)

Men kanske mer troligt att man som också visas i videon, skickar lastbilar mellan olika hubbar där lokala chaufförer tar över och kör släpet sista biten. Kanske också att föredra för vissa då man kan jobba i sin stad.
#1317720
Gubbstrutt.. Problemet är att du inte har några sittplatser i bilen... annars kanske du skulle kunna åka med full som ett plommonstop mellan de två lagerlokalerna

Behöver inte ha några sittplatser Joel det skulle duga ändå :-).
Nä skämt åsido. Törs knappt tänka på vad som skulle kunna hända
om det blir ett fel i data systemen. Vad händer då mitt i stan tex?.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1317723
Sånna där system har med stor sannolikhet backup-system som då tar över. Kanske för att då göra ett säkert stopp bredvid vägen och dra igång varningsblinkers.
Idag är vi så beroende av fungerande teknik vid så många tillfällen att vi redan i viss mån lägger våra liv i teknikens händer när vi kör bil, åker tåg, flyger, o.s.v. Ändå är det absolut oftast det går åt helvete p.g.a att vi själva gjort fel.
Men precis som många kan känna när man flyger blir det säkert i början... alltså att man inte har någon kontroll över situationen utan bara måste lita på att det funkar. (Även om det i flygplan finns folk som sitter och drar i nån spak o trycker på knappar. :) )

Såg en videon på nån som testade att täcka över kamerorna på en Tesla med tejpbitar och sen ta bort en i taget... Autopiloten på den vägrade slå på innan den hade alla tre framåtriktade samt sidokameror och bakåt avtäckta igen. Om det händer att en kamera tappar synen under körning säger bilen åt föraren att ta över. Gör man inte det bromsar den in, slår på varningsblinkers och stannar. Den skulle kunna svänga av till höger också men det hindras just nu av lagar där inte vanliga bilar får byta fil utan input från en förare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]