...

Moderator: Moderatorer

#1317761
joel80 skrev: tis 21 maj 2019, 20:15 Ja.. där har man ju visat på att vissa av våra redan idag uppkopplade bilar kan gå att hacka. Så det är såklart en riskfaktor man hoppas dom tar på allvar.
Tänk dig 6 st hackade lastbilar som går loss på vägarna eller i stan o bara mejar ner allt.
Som är hackade av galningar. Som den som satt bakom ratten på en lastbil. Du vet vad jag syftar på.
BRRR säger jag nej jag gillar inte sådana prylar som detta. Jag misstänker att det inte går o hindra dem de utvecklas ju hela tiden de med. Skulle aldrig kliva in i en tingest som inte har nån förare ens när jag är full som en kastrull.
#1317778
Elon menar att dom kommer ha en halv miljon självkörande Tesla på vägarna i slutet på nästa år! BildBild

Det går snabbare än alla tror.

Jag är väl mer inne på 2022.. Att det tar typ 3 år i allafall. Men vi är rätt snart där.

Teknikutvecklingen verkar sjukt snabb. Kollade lite på Teslas 3h långa presentation kring var dom är när det gäller självkörning. Deras nuvarande flotta samlar in data till deras neutrala nätverk.

Den här killen sammanfattar det lite under runt 30min.. Han pratar rätt hetsigt och han tror Tesla ligger väldigt väldigt långt före andra, vilket jag inte är helt säker på (många andra har fungerande prototyper) även om dom kan ha stort försprång på insamlad data. Det är häftigt att se att man redan idag har fungerande point to point-självkörande funktion. (video på bil som kör helt själv o byter filer o vägar... Stannar vid rödljus etc...)

Intressant hur de menar att de jobbar med helt redundanta system.. Men man vill gärna se att det funkar i verkligheten också.

De menar att vi alltså har självkörande Tesla-taxis (där alla som ägen en rätt ny Tesla kommer kunna tjäna pengar på att låta den köra folk när man inte använder den...) redan under 2020.

Elon har varit tidsoptimist tidigare.. Men han har alltid levererat det han sagt. Jag tror det behövs nått år till.. Speciellt för regelverk att hinna med.


#1317854
I Sverige får vi väl räkna med att vi ligger minst ett år efter. Här tar byråkrati lite extra tid. Spännande att se hur USA hanterar det... kanske upp till varje delstat.
#1317864
Jo.. men tekniken går nog snabbare fram än vad man trodde i den utredningen.
Det kommer pressas på hårt från storföretag som ser ett sätt att snabbt minska sina transportkostnader.
Vi får såklart se var vi landar.. men fordonsindustrin och transportföretag kommer att stå klara inom ett par år som det verkar nu.
#1317866
Frågan är, som sagts tidigare, hur fordonsindustrin ska ta ansvar för bilarnas framfart både nu och när dom blir i slutet av sin livscykel. Vilket regelverk behöver bilarna uppfylla för att kunna anses som tillräckligt säkra för att framföra i blandad trafik.
Det pågår en viss tillnyktring i branschen. Utom hos Tesla då som ju är helt beroende av tekniken för sin affärsplan som det verkar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]