...

Moderator: Moderatorer

#1322572
Trafikverket har planer på självkörande bussar på landsväg inom 5 år. Även självkörande plogbilar på cykelvägar och en väldigt massa annat:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ria-bilar/
#1322588
Det är lagstiftningen som inte kommer vara klar om 5 år. Vem är ansvarig när det händer något? Vem ska certifiera systemen och efter vilka kriterier. Inte är det trafikverket iallafall. Det antyds till och med i slutet av artikeln. Dom säger att det verkar som att de flesta projekt handlar om stadstrafik och få om motorväg. Ganska självklart. Olycksrisken? Hur ser statistiken ut? Hur många allvarliga olyckor förorsaker linjebussar på motorväg?

Tidigast om ca 10år skulle jag gissa. Det hade gått fortare om det funnits en samhällsnytta.
#1322610
Varför tror du det? Än så länge hänger lagstiftarna med rätt bra och ger tillstånd till tester på allmän väg.
Samhällsnyttan är väl uppenbar? Mycket billigare kollektivtrafik t.ex. Dom pratar om bussar på landsväg t.ex. Mindre olycksrisk etc..

5 år är en rätt lång tid, så innan dess är det nog möjligt att förändra de lagar som behövs och att man löst ansvarsbiten. Jag tror absolut på deras mål och att de flesta skulle kunna bli verklighet inom den tidsramen.
#1323445
Jag tror inte att det i första hand är lagstiftningen som det hänger på, utan det är folks acceptans.

Men en självkörande lastbil blir väl väldigt dyr? Om ett åkeri skulle satsa på självkörande lastbilar för att minska lönekostnaderna så känns det som att det skulle ta väldigt lång tid för att det skulle löna sig. Samtidigt måste åkeriet vara konkurrenskraftigt i förhållande till åkerier som har chaufförer från låglöneländer. I slutänden kommer det ändå att vara de åkerier som vinner upphandlingarna som har lastbilar som är ute och kör på vägarna.
#1323450
Robotar som skottar cykelbanor... En del personer kommer nog att vara medvetet elaka mot dem. Sedan ska robotarna kunna samsas med alla de som tror att de äger cykelbanan, t ex de madamer som går högersidan av vägen och har hunden i koppel på vänstersidan. Vissa blir arga ifall man som cyklist plingar, andra blir arga för att man inte plingar. Jag lovar att det blir problem. Folk har ingen koll alls på cykelbanor...
#1323472
Allinug skrev:Jag tror inte att det i första hand är lagstiftningen som det hänger på, utan det är folks acceptans.
Det är i många stycken samma sak. En lagstiftning ska spegla vad folk tycker är accepterat beteende.
Hur dåliga autonoma fordon tolererar vi ute i trafiken?
Hur specificerar man vilken kvalitet som krävs? Vem blir ansvarig när (inte om) det händer en olycka med en autonom bil inblandad och hur säkerställer man ett ansvar flera år efter bilen lämnat tillverkaren? Vad händer när tillverkaren gått i konkurs?
Jag tror att autonoma förarhjälpmedel kommer vara så avancerade om 5 år att olycksfrekvensen kraftigt gått ner. Ta t.ex. upphinnandeolyckor som kommer bli mycket ovanliga i en framtid när alla bilar har autobroms. Steget att gå till full autonoma bilar blir då mycket mindre än från dagens nivå. Har vi otur så stiger olycksfrekvensen initialt för autonoma nivå5. Hur hanterar marknaden det?
#1488783
Väcker en gammal tråd lite.

Mötte den här märkligt utrustade Volvon i torsdags utanför Rättvik.
Måste väl vara något slags självkörningstest. Vilket himla paket på taket.. Dom behöver nog krympa det där lite innan det blir standard. :D
Skärmavbild 2022-02-15 kl. 22.10.00.png
Skärmavbild 2022-02-15 kl. 22.10.00.png (1.11 MiB) Visad 1944 gånger
Skärmavbild 2022-02-15 kl. 22.10.10.png
Skärmavbild 2022-02-15 kl. 22.10.10.png (349.74 KiB) Visad 1944 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]