...

Moderator: Moderatorer

#1317010
Precis vad jag menar. Låt oss börja i promenadtakt. Självparkerande bilar, varutransporter, lokalbussar. Ser man att det går att lita på tekniken kan man öka hastigheten och börja låta allmänheten åka själva. Helt autonoma fordon som kan ersätta dagens privatbilar tror jag är minst 10år bort och det handlar om lagstiftningen.
#1317160
Lite som sömmerskor, växeltelefonister, hissoperatörer och mjölkbud. Världen förändras.. Men det kommer nya jobb med ny teknik också, så förhoppningsvis blir inte övergången för svår.
Skippa dock att omskola dig till fotomodell.. Dom verkar också stryka med...

"Fotomodell, bokföringsassistent och maskinoperatör pekas ut som de jobb som är mest sannolika att försvinna (över 97 procents sannolikhet). Andra yrken som anses hotade är kassapersonal, finansrådgivare, taxichaufför och it-support."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ai-ta ... du-din-lon
#1317174
joel80 skrev: lör 18 maj 2019, 19:15 Lite som sömmerskor, växeltelefonister, hissoperatörer och mjölkbud. Världen förändras.. Men det kommer nya jobb med ny teknik också, så förhoppningsvis blir inte övergången för svår.
Skippa dock att omskola dig till fotomodell.. Dom verkar också stryka med...

"Fotomodell, bokföringsassistent och maskinoperatör pekas ut som de jobb som är mest sannolika att försvinna (över 97 procents sannolikhet). Andra yrken som anses hotade är kassapersonal, finansrådgivare, taxichaufför och it-support."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ai-ta ... du-din-lon
Hoppas att jag gått i pension tills dess. Sen kan dom göra vad f-n dom vill.
#1317182
Det var ju någon tankesmedja som resonerade om det kanske kommer behövas någon ny skattelösning som ersätter inkomstskatt på ersatta jobb. När en maskin utför en tjänst som någon betalar för. Det är svårt eftersom automatiseringen ju även tar bort tunga jobb. Men det får inte gå för fort.
#1317183
Jo precis.. Kanske kan vi framöver också få lite kortare arbetstid.. Eller varför inte frsdag ledigt också? Det var länge sen "vi" fick nått sånt bra.. Lördagsreformen och 8-timmars arbetsdag berodde ju mycket på den effektivisering som gjordes. Nu är vi på väg i ett stort steg till.. Antingen blir det oreglerad och vinsterna går till de som har råd att automatisera eller då får vi till nån lösning som kommer fler till gagn.. Tyvärr känns det som att det där med att gagna en större grupp/samhället är så omodernt och kapitalvinst är lite mer populärt..
#1317218
Staten kommer sakna skatteinkomsterna från dom som blir ersatta av automation. Så var det inte under industrialiseringen.

Jag tror iochförsig att det är lite överdrivet. Omställningen kommer inte gå så fort som många tror samt att besparingen kommer bli mindre när all avancerad teknik ska köpas in. Sen har vi det där med ett samhälle utan mänsklig kontakt i servicesektorn. Vill vi verkligen det? Läser man tekniktidningar från 70-talet spådde man hushållsrobotar. Det blev dammsugare och gräsklippare...
#1317427
Hur ser ansvarsfrågan ut ?

Idag måste man som chafför gå både grundutbilding och kontinuerligt gå fortbildningar för att kunna hantera saker som reglers för farligt gods, hur man hanterar oliak typer av passagerare, regler för lastsäkring osv.

Som chafför är man ansvarig för allt från hur passagerna ska hanteras om någon blir bråkig på bussen till hur lastning, lossning, surrning osv går till. Att man håller reda på sin last och vad som finns i den och inte kör in på en gata där inte olika typer av last inet är tillåtet. Den lagstadgade utbildningn för att få köra är YFK 140 + 35 timmar a 40.000 kr var 5 år. Detta utöver vanliga C/CE/D körkortet.

Är det personalen ute i andra företag som ska gå den utbildningen nu istället. Tex om Schenker kommer och hämtar en pall gods hos mig. Ska jag gå all den utbildningen innan jag får lasta på min pall på den självkörade bilen som kommer och hämtar upp. Är jag ansvarig nu för surring och lastsäkring osv och behöver fixa YFK 140 + 35 timmar a 40.000 kr för att få ställa på mina saker på en autonoma lastbilen? Eller klarar mjukvaran att fixa detta`?

Och vem håller reda på att jag lastar av rätt pallar när bilen kommer hit.

Några extremt basic frågor som jag inte har hittat någon som verkar vilja ta tag i ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom