...

Moderator: Moderatorer

#1301959
Leopold skrev:
Cotag skrev:Har du hört med inblandade i krocken om det är ok att lägga upp videon på internet, med omaskade reg-plåtar och allt?
Svar nej. Borde jag göra det?
Med betoning på borde. Inget du måste göra men det kan så klart uppskattas

Har kommit in rätt bra tips här nu, hoppas många läser de :-)
#1301980
Den svarta XC60:n är ändå avregistrerad sedan olyckan (antar jag) 2018-06-05, så det är en skrot som äger den. Så kan det gå... I bilregistret finns dock historiken på ägare kvar. Får man verkligen inte lägga ut film/bild på annans fordon?

Artiekl i SVT från 2017:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har- ... ar-du-inte

Citat:
"Hur är det med att dela fotografier på människor som inte samtyckt till att fotograferas?

– Generellt så får du fotografera människor utan samtycke på allmän plats. Men här kommer också personuppgiftslagen in PUL, som ska skydda människors personliga integritet. Finns det en risk att de kan uppleva en kränkning av bilden kan det behövas ett tillstånd. Ansikten på nu levande människor som är identifierbara utanför den närmaste familj – och vänkretsen räknas som personuppgifter. Kränks de kan de bli ett brott mot PUL.

Om man fotograferar människor när de gör något komprometterande och sedan delar bilden kan det också röra sig om förtal. Man får heller inte använda en bild på någon som inte samtyckt till det i reklamsyfte."

"Men om personen bara tycker att det är obehagligt att bli fotograferad och denne befinner sig på allmän plats så kan personen inte hindra att att du fotograferar denne."

Det känns ju inte särskilt kränkande, i synnerhet som ingen person kan identifieras. Ägaren till ett par fordon kan tas fram, men inte förarna.
#1302016
Tack för alla bra tips! Känner mig litet bättre förberedd nu och helt klart är dessa små 2-kilos (eller till och med 1-kilos) brandsläckare inte räcker långt i sammanhanget brinnande bil. Bra tips även om att ha en stark ficklampa med strobe i bilen, lätt fixat. Fredriks långa lista är mycket bra läsning, tack!

Angående videoklippet: hade väl litet på känn att det kan vara vissa frågetecken kring att lägga ut en video på vad som hände, det fångas väldigt mycket detaljer. Kanske man kunde gjort sig besväret att maska regskyltar men tyckte inte det var värt merarbetet för detta syfte - handlade inte om att anklaga någon utan mer visa hur snabbt en seriekrock utvecklar sig och hur man själv kan reagera på det när man sitter där och kör i godan ro.

Vi kunde inte se den direkta orsaken till olyckan, bara att en röd bil långt framme åkte upp mot ett räcke - troligen påkörd bakifrån den också - för att den bromsat pga något som hänt längre fram. Sedan blev det en kedjereaktion bakåt. De båda högra körfälten proppades snabbt igen av köer som sagt och blockerade effektivt så att vi kunde ge oss ut och kolla av läget.

Nu har jag ändå bestämt mig för att ta bort videon, kanske alltför avslöjande trots att man inte kan se några identifierbara personer. Det man kan lära sig av en sådan här händelse är att försöka fortsätta hålla tillräckligt avstånd till framförvarande även i tät stockholmstrafik och ha en god 360-graders uppfattning av trafiken runt bilen *inte minst långt framåt*.

När man kollar på sådana här filmer ska man veta att en typisk dashcam iofs ger en väldigt högupplöst bild men som betraktare luras man av fisheye-perspektivet: man upplever händelser och objekt mycket närmare i verkligheten och saker sker mycket snabbare än man kan tro av filmmaterialet.
#1302020
Det är full tillåtet att filma på allmän plats med fullt synliga regskyltar och dit räknas E4. Sen om du inte vill lägga upp den ändå är en annan sak.
#1302057
Lajning skrev:Chock och adrenalin kan göra konstiga saker med människor och det är inte ovanligt att skadade knallar iväg utan riktning och mål.
Det har jag varit med om en gång. Kan fortfarande inte riktigt förstå vad som hände men på E4 vid Kolmården står det helt plöstligt en massa människor, säg 6-8st. En kvinna har helt klart nån slags panikattack. De står alltså vid gräskanten på INSIDAN mellan de två körbanorna på E4an. Nånting har hänt men det är inga synliga skador på någon. Trafiken har stannat men kryper efter ett litet tag framåt i 8-10 km/h. Efter 4-600m kommer vi fram till några bilar som har stannat och inte har några förare längre. En står i vägrenen på utsidan, en står lite i gräset på insidan. Inga synliga skador på nånting dock. Det hela är så oerhört märkligt och exakt vad som hände vet jag inte men jag gissar att dessa bilar stött ihop och så har någon/några fått panik och sprungit iväg bara. Jättemärklig situation som jag tror gick bra då bilarna inte såg synbart skadade ut.
#1302089
Jag valde att ta ner videoklippet efter att ha analyserat det mer noggrant i Dashcamviewer som visar grafer över hastighet osv. Visade sig att den sista av de inblandade bilarna började bromsa först 3 sekunder efter att jag såg vad som hände från min synvinkel längre bak och kunde påbörja min rätt mjuka inbromsning under bevakning i backspegeln så jag inte blev påsmälld själv - inga problem där, bakomvarande hade full koll.

Så när bromsljusen tändes på den bilen var jag redan nere i 70 km/h på väg neråt noll och var det alldeles för sent för den påkörande sista bilen i seriekrocken, 3 sekunder är eoner av tid i dessa sammanhang. Kanske även skymd sikt för föraren, vem vet. Möjligen någon slags autobroms kunde ha mildrat effekterna men i grund och botten var det alldeles för litet avstånd till framförvarande. Så det är ingen bra idé att låta detta ligga uppe jag tror alla inblandade har fått nog av denna incident och efterspelen.

Väldigt bra inspel om blixtljus att sätta fast på taket om det händer dylika saker! Kollat upp mina ficklampor nu, jäkligt effektivt med en kraftfull CREE-diod driven med 18650 LiIon-batteri i strobe-läge. Bästa vore väl att ha ett blått färgfilter på också det brukar få folk att skärpa till sig litet extra - blå strobe nu är det allvar!
#1302093
Jag trodde inte man fick lägga ut videor som denna, därav min fråga tidigare i tråden.
Har du skickat in den till något försäkringsbolag? Där skulle den säkert kunna göra skillnad i någon eventuell tvist.
#1302097
Jag har också lekt med tanken på blått filter på lampan, men det kan ju komma någon som blir lite sur och dessutom kanske folk missuppfattar och tror att det faktiskt finns "riktig" räddningspersonal på platsen och inte bryr sig om att stanna av den anledningen. Det vita ljuset är också starkast (eftersom det är ofiltrerat) och syns på längre håll. Blixtljus är nog bra (jag har även en rund orange som någon visade bild på), men det ska vara en kraftig anordning om den ska slå en CREE-ficklampa i synlighet. Jag brukar lägga ficklampan på taket riktad mot upphinnande trafik och effekten brukar vara omedelbar. Det blir ibland lite komiskt när jag glömmer ta bort den innan jag åker ;), men jag har faktiskt ännu inte tappat någon på det viset!

Den sista bilen hade, precis som du säger, för kort avstånd, men även reaktionstiden var lååång. Hade föraren haft blicken på bilen framför är jag övertygad om att denne hunnit stanna ändå, om än med liten marginal. Kombinationen blev för ogynnsam. Det var en XC60 2010. Den kanske inte hade autobroms, annars hade de (och de två framför) klarat sig.

Gällande videos, se mitt inlägg och läs artikeln jag länkade till. Jag tolkar det som att det är fullt tillåtet. Det finns MASSOR av videos som denna, t.ex. YouTube-kanalen "Bad Drivers in Sweden" som någon brukar länka till på detta forum. Han maskerar inga plåtar och har lagt ut ett par hundra 20-minutersklipp.

Let's be careful out there :)
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]