...

Moderator: Moderatorer

#1301861
I april förra året så var vi på väg till Stockholm söderifrån, tätnande trafik på E4/E20. Strax efter Salem smällde det några hundra meter framför oss., vi blev en av de första på plats. Som hörs av upptagningen via dashcam så blev vi ganska förvirrade och troligen samma för övriga som hamnade i situationen. Vi bestämde att stanna och se vad vi kunde göra. Ringa 112 först, bra positionsangivelser fanns via skyltar på plats. De hade redan fått in larm om olyckan.

På med gula reflexvästar och kollade så det var hyfsat säker att ge sig ut på motorvägen. Inga problem eftersom det blixtsnabbt bildades en enorm kö bakom som buffert.

Vi gick runt till de inblandade fordonen ca fem st och kollade av status. Fick tummen upp från den där bilen till vänster som var fullsmockad med krockkuddar (luktade krut), några var väldigt oroliga och i bilen längst fram ca 100 m var det en chockad person som satt i dikesrenen, frugan pratade litet med vederbörande så det lugnade ner sig litet.

Inga personskador så vitt vi kunde se och förmedlade till räddningstjänsten. Vi bestämde oss för att åka från platsen strax innan de anlände efter att ha utbytt kontaktuppgifter med en av de inblandade i olyckan om ev vittnesuppgifter skulle behövas

Oerhört glad att det inte blev några allvarligare skador, inga personskador vad vi kunde se men visst det är ett trauma att vara inblandad direkt som många blev.

Vi tänker så här: hur kan vi vara bättre förberedda till ev nästa gång detta händer och det kanske inte är lika lyckligt vad gäller personskador? Visst vi har brandsläckare och första förband i alla bilar vi kör med men det krävs skills som jag är osäker på att vi har. Det jag sa i början att skydda sig själv tror jag är väldigt viktigt likaså att larma. Men annars? Input är välkommet, vill inte känna mig lika osäker om det skulle hända igen.
_
PS. Har tagit bort klippet eftersom det kan finnas vissa frågetecken enligt en del.
PS2. Har nu fått hjälp av en riktigt proffsig videoredigererare, Joel80! Enormt tack för att du kunde ta dig an detta som jag är helt inkompetent med, du fixade detta på nolltid och jag ser vad jag behöver lära mig och vilka verktyg som behövs. Nu ska allt ev kontroversiellt vara bortmaskat och ev kvarvarande får vi bara leva med. Tyckte som sagt att videoklippet var rätt informativt om hur en seriekrock kan se ut och hur man kan reagera på detta som liggades någon sekund bakom.

Senast redigerad av 3 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
#1301864
Jag har inte behövt använda det någon gång än men jag har en bunt försvarets första förband, reflexvästar, brandsläckare och en blixtljusramp i bilen.

Men realistiskt är det väl som du skriver att kolla läget och ge räddningstjänsten bra information om vad som hänt och hur många inblandade det är som är det jag känner skulle vara realistiskt i första hand. Är det kris på ett eller annat sätt, t ex brand och någon sitter fast, så känns det nästan som att det är läge att be en bön att man lyckas hålla fattningen och se vad som kan göras.
#1301902
Ja precis, prio ett är din säkerhet för annars har de ju en till att ta hand om :) Sen tycker jag som glad amatör att du gjorde det bra. Har ej hört hur ni pratar men korrekt och kortfattad information till 112 och inte annat prat som vissa lätt kan ta till vid stress. Och apropå stress är det väl en sak man kan vara beredd på, många är inte vana vid det adrenalinpåslaget som det kan bli vid en olycka, oftast går det bra eller rätt bra just då men sedan kan man eller de som var med i olyckan bli mycket knäsvaga när adrenalinet släpper. Många har även ett behov att "älta" scenariot efteråt. Kanske till och med återvända till platsen där det hänt.
#1301919
Bara hänt en gång, blev omkörd i hög fart av en kille som tappade kontrollen på bilen och smällde i en betongsugga, jag larmade 112 först och gick sedan fram till bilen och föraren hade slagit hål i huvudet och det hade träffat någon blodåder så det mer el mindre forsade blod, nu är jag ingen läkare med man bör ju stoppa en blödning, så jag tog av mig tröjan och lindade runt skallen på killen och bad han hålla tryck mot skadan. Satt sedan bara och väntade på ambulans, ingen sa så mycket, killen var dok rätt skärrad och skakade och frös, chock antar jag. Ambulans tog över och jag for vidare. Ingen trevlig syn med allt blod men det såg värre ut än vad det var
#1301925
Jo det är nog viktigt att man försöker hålla litet distans till situationen om man bestämmer sig för att stanna och försöka göra något. En del har sina reflexvästar i bagageluckan, vi hade en st i handskfacket och hädanefter två där - A och O att man är så synlig som möjligt om något händer och man behöver lämna bilen även mitt på ljusan dag. Tar ingen plats alls och gör enorm skillnad.

Vi var rätt samlade när vi kollade runt på olycksplatsen, givetvis litet skraja för vad vi ev skulle behöva hantera men kunde lyckligtvis konstatera att det inte var några allvarliga personskador som sagt och det handlade mer om att att prata litet med inblandade för att lugna ner känslor. Funkade bra.

Kan tänka mig att det är radikalt annorlunda om det handlar om kraftiga skador som behöver prioriteras bland och tas omhand, där är det förmodligen mycket svårt att som lekman kunna göra nytta. Självklart att försöka dra iväg folk från brinnande bilar osv men annars är det nog bäst att bara försöka stabilisera och avvakta proffs.

Olyckan jag talar om visade sig inte vara så jäklig som den kunde varit men som "first responder" så vet man inte förrän man undersökt situationen.
__
Deranks historia är ju ett exempel på där man får ta sig an betydligt tuffare uppgifter, bra och rådigt hanterat där!
#1301942
Jag har stannat vid ett flertal olyckor, men ännu inga riktigt allvarliga. Jag var brandman i lumpen för en massa år sedan så lite sjukvårdsutbildning har jag.

Väldigt ofta är det bara sammanstötningar och enklare skador man ser. Om de inblandade avböjer hjälp så be dem ändå kolla upp sig på vårdcentral snarast så att de kan få t.ex. en nackskada dokumenterad innan det blir frågetecken kring när skadan uppstått. Det är ändå en enorm hjälp för de drabbade om någon stannar och bryr sig lite grann. Hjälp till att ta uppgifter, fota olycksplatsen och inblandade fordon mm. De inblandade kan ta kort på varandras körkort och reg-skyltar.

Det jag upplever som näst vanligast är lite svårare olyckor där ingen blöder men de har ont. Som vanligt är det nacken man oroar sig för. Om personen kan sitta kvar i bilen på ett säkert sätt så be denne sitta stilla och titta rakt fram. Eventuellt kan någon sitta bakom och bara hålla händerna på kinderna eller tinningarna för att påminna om att huvudet ska hållas stilla. Det finns ett grepp man kan ta om man är utbildad som avlastar nacken, men att bara hålla stilla är väldigt värdefullt.

Min amatörmässiga lista:

1 - Larma 112. Har bilar kolliderat på minsta sätt är det ingen tvekan att du ska larma. Nackskador kan komma efteråt och läckage måste räddningstjänsten ta hand om.
2 - Sätt ALLA i ert sällskap i säkerhet, låt ingen vara kvar i den "trygga" bilen - den kan bli mosad av en lastbil t.ex. På riktigt.
3 - Varna annan trafik. Varningsblinkers är obligatoriskt, men en hyfsad LED-ficklampa med snabb blink som placeras på taket är 1000 ggr mer effektiv och kostar 1-300 kr. Jag har minst två i varje bil, en för att varna med och en för att lysa med. Glöm varningstriangel initialt. Kanske någon annan kan gå ut med den, men den riskerar att bli nedblåst på tre röda.
4 - Kolla upp skadade och brandrisk. Läcker det bensin så evakuera berörda bilar om inte skadorna är för allvarliga. Är det en pöl med bensin under en bil kommer det att bli ett eldhav på 1-2 sekunder om den antänds. Diesel är inte riktigt lika farligt men inte ofarligt.
5 - Jobba efter LABC. L=Livsfarligt läge, sedan vanliga ABC. Sitter en ev. ryggskadad MC-kille mitt på vägen i mörka Småland på en krokig väg (jag har hjälpt till vid liknande) så stäng av trafiken om det går. Var inte rädd för att spärra av trafiken, även om det kanske tekniskt sett kan vara ett lagbrott. Ställ din bil som buffert (hårt skydd) så att det blir säkrare att jobba. Kanske räcker det med att placera bilen lite "slarvigt" så att den inkräktar lite på det andra körfältet så att annan trafik saktar ned.
6 - Prioritera dina insatser. De som skriker andas. Gör alla andra det? Är värsta skadan en blödande så ta hand om det. Är det så illa att det inte går att prioritera (extremt ovanligt) så ta någon ur mängden.

Prata med de inblandade och informera om att ambulans är på väg. En svagt chockad person pratar ofta mycket och upprepar sig. Låt de prata och lugna dem om möjligt.

Om det är flera inblandade så meddela gärna första ambulans eller brandbil som anländer vem du tror är viktigast att prioritera och varför. Meddela även vilka som varit inblandade. Brandförmannen sitter i allmänhet på passagerarsidan i första brandbilen, så informera den personen. Är det ett svårt skadeläge så bör 112 informeras snarast, t.ex. om du misstänker en riktigt svår skada eller andningsproblem. De kan då tidigare besluta om t.ex. helikopter eller fler ambulanser.

Ett tips jag brukar ge till alla som stannat på motorväg (gäller även andra vägar med lite högre hastighet) är att inte stanna i bilen. Jag vet om ett par som fick bilen mosad av en lastbil några minuter efter att de tagit ut barnen efter att bilen fått motorstopp. Gå bakom bilen och utanför ev. räcken och upp i slänten om det går. Blir bilen påkörd kommer delar att slungas framåt.

Ok, ett tips till när jag ändå håller på. Står det en bil i vägrenen på motorvägen så gå ut i omkörningsfältet så tidigt det bara går. Jag fortsätter blinka vänster tills jag passerat bilen för att uppmärksamma andra på att något händer. När man står där på motorvägen och hjälper någon är det oerhört skönt att se långtradarna gå ut till vänster i god tid. Det är inte lika roligt när de dundrar förbi 50 cm från en, och samma gäller bilar.

Utrustning i prioordning:

ReflexvästAR!
Ficklampa med snabb blink (någon ovan hade en hel ramp - ambitiöst!)
Första förband med andningsmask (folk är sällan rena om munnen om de behöver första hjälpen...)
Kniv, t.ex. mattkniv, brytbladskniv e.dyl. Kan behövas för att kapa bälten mm.
Filt (kan även användas vid utflykter)
Brandsläckare, gärna 6 kg (IKEA har billiga) om det finns plats. 2 kg är inte mycket. Kan även användas för att krossa en ruta om det behövs.
Bogserlina
Extra ficklampa
Riktigt verktyg för att lossa hjulbultar (men byt inte däck på en trafikerad motorväg, snälla!!!)
Startkablar
Vatten (bra till kylare och brännskador)

Hoppas detta hjälper lite och att någon orkade läsa hela inlägget ;)

/Fredrik
Senast redigerad av 1 fb35523, redigerad totalt 0 gånger.
#1301943
Jag tittade på klippet nu och där har vi ju en typisk lite halvallvarlig olycka med stor risk för nackskador. Spärra två körfält och de som inte har ont i nacken eller så kan gå över räcket till gräset och vänta på kavalleriet. Det var ju till och med bra väder.

Om den svarta Volvo SUV:en (LDE xxx) hade hållit avstånd och inte tittat på mobilen (?) hade tre färre bilar förolyckats. Han (!) puttar in sin framförvarande i ytterligare en bil, och båda de två skulle annars ha hunnit stanna före den första olyckan. Shame! Jag gissar att det blir åtal för föraren.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]