...

Moderator: Moderatorer

#1302104
Cotag skrev:Jag trodde inte man fick lägga ut videor som denna, därav min fråga tidigare i tråden.
Har du skickat in den till något försäkringsbolag? Där skulle den säkert kunna göra skillnad i någon eventuell tvist.
Nej, jag har inte blivit tillfrågad att skicka in filmen. Utväxlade mina uppgifter med några av de inblandade men blev aldrig kontaktad vare sig av polis eller andra.

Det är ruggigt vilka exakta bevis som finns via högupplöst dashcam med gps-info inkodat... som närvarande under olyckan kan jag ärligt säga att jag inte hade en susning om vem som var vållande till vad, jag hann inte uppfatta detta alls utan fokus blev naturligtvis enbart att undvika krasch och sedan att försöka hjälpa så gott vi kunde. Det är först nu långt i efterhand när jag analyserar filmen som jag ser hur extremt mycket som kameran egentligen registrerade. Hade sparat undan den för ev framtida förfrågningar om vi skulle bli kallade som vittnen.
__
PS. Filmklippet är en intressant illustration absolut. Ska jag lägga ut den igen vill jag nog maska bort alla regskyltar för att visa så stor hänsyn till inblandade som möjligt. Undrar om någon vet några effektiva och lättarbetade gratisprogramvaror för det ändamålet. Foton är ju enkla att redigera på detta vis men video betydligt svårare och kräver förmodligen ganska mycket jobb... det var ganska många regskyltar i rörelse där inkl de som stannade men valde att köra vidare.
#1302138
fb35523 skrev:Jag har också lekt med tanken på blått filter på lampan, men det kan ju komma någon som blir lite sur och dessutom kanske folk missuppfattar och tror att det faktiskt finns "riktig" räddningspersonal på platsen och inte bryr sig om att stanna av den anledningen. Det vita ljuset är också starkast (eftersom det är ofiltrerat) och syns på längre håll. Blixtljus är nog bra (jag har även en rund orange som någon visade bild på), men det ska vara en kraftig anordning om den ska slå en CREE-ficklampa i synlighet. Jag brukar lägga ficklampan på taket riktad mot upphinnande trafik och effekten brukar vara omedelbar.


Goda idéer, inte tänkt så långt! Tack. Även i dagsljus så blixtrar en sån här kraftig ficklampa riktigt kraftigt i och med riktat ljus och syns väldigt långt och tydligt. Inget som var aktuellt just vid den här motorvägsolyckan pga de extremt långa köerna som blev omedelbart men väldigt bra tips annars. På samma tema så såg jag (hörde) på videoklippet att jag var ganska sen med att knäppa på mina varningsblinkers så får bättra mig på det. Hade jag behövt bromsa in kraftigare så hade de aktiverats automatiskt, en bra finess.
fb35523 skrev:Den sista bilen hade, precis som du säger, för kort avstånd, men även reaktionstiden var lååång. Hade föraren haft blicken på bilen framför är jag övertygad om att denne hunnit stanna ändå, om än med liten marginal. Kombinationen blev för ogynnsam. Det var en XC60 2010. Den kanske inte hade autobroms, annars hade de (och de två framför) klarat sig.
Kanske skulle föraren hunnit stanna på så vis, är väl så som tekniska autobromssystem fungerar ungefär men vi människor är inget vidare bra på att försöka emulera just detta förlopp - vi är oftast för långsamma.
___
Edit: just i detta fall var förarens reaktionstid hela 1,87 sekunder från det att bilen framför tände sina (blinkande) bromsljus till att den påkörande bilens bromsljus tändes (även de blinkande). 56 frames mellan händelserna @ 30 fps. Det är lång tid och där kunde helt klart ett autobromssystem göra stor skillnad!
___

Jag har själv väldigt sällan blicken riktad bara mot bilen framför och i synnerhet inte på motorväg, där är blicken riktad långt framåt så man får koll på vad förare framför i flera led kan reagera på. Framtida autobromssystem borde fungera liknande. Då ger man sig själv betydligt bättre chans att reagera på ett sätt som passar situationen inkl de som ligger bakom som i sin tur behöver hinna reagera på mina manövrer. Tokbromsningar är sällan en bra idé på motorväg oavsett om det är en människa eller maskin som gör detta.
fb35523 skrev:Gällande videos, se mitt inlägg och läs artikeln jag länkade till. Jag tolkar det som att det är fullt tillåtet. Det finns MASSOR av videos som denna, t.ex. YouTube-kanalen "Bad Drivers in Sweden" som någon brukar länka till på detta forum. Han maskerar inga plåtar och har lagt ut ett par hundra 20-minutersklipp.
Jag har läst artikeln och känner till lagstiftningen, någonstans går man in i en gråzon där det är bättre att inte publicera även om det inte är direkt straffbart. Händer det inget allvarligt typ olycka så är det mer befogat att lägga ut till allmän beskådan kan jag tycka.
fb35523 skrev:Let's be careful out there :)
Så är det!

____
Sedan har jag en fundering. Hur ska räddningsfordon kunna komma fram om alla proppar igen de högra körfälten med milslånga köer? Egentligen helt knäppt, man borde lämna det högra körfältet fritt för räddningsfordon. Nu hade vi ju sådan tur att vi kunde köra in och parkera i en SOS-ficka längst framme vid olycksplatsen men det är knappast typiskt.
#1302357
Det blev även en etisk diskussion här som jag gärna vill se en fortsättning på.

Hur resonerade jag när jag lade upp ursprungliga videoklippet? Jag tyckte det inte det var några bekymmer eftersom jag såg det från ett helhetsperspektiv, typ: så här kan en seriekrock se ut. så här kan typsika personer reagera. Jag lade upp klippet utan att ha analyserat det mer noga måste erkännas.

Nu visade det sig att om man analyserar videoupptagningen noggrannt så kan man se saker som kan tyckas ofördelaktiga för vissa inblandade. Även om det inte är direkt personidentifierande så syns ju alla inblandade regnummer så det är inte helt anonymt direkt... uppgifterna kan användas för att ta reda på vilka som faktiskt framförde aktuella fordon vid tillfället vid en noggrann utredning och skulle kunna användas som bevismaterial.

Valde därför att plocka bort videoupptagningen eftersom den avsöjade mer än jag först trodde.

Detta handlade om en rätt allvarlig incident, seriekrock. Upplevt och dokumenterat via video. Etiska frågor om hur man bör sprida dylikt är kluriga. En fråga jag tycker är intressant också är hur man ska resonera om att lägga upp videoklipp på "dåligt trafikvett", "nära incident/krock" osv. Regnummer blir uppenbara på högupplösta filmer vilket vi sett på åtskilliga Youtube-filmer.

Jag känner mig inte bekväm med att ladda upp videoklipp på förare som inte gör som man borde göra... jag tillhör inte polismyndigheten de borde sköta sitt utan min medverkan. Som jag ser det.
#1302478
Var och en måste ju bedöma hur man vill agera när det gäller filmer och bilder. I detta fall finns det ju självklart minst en förare som kunde bli "drabbad" om din film kom till försäkringsbolagens kännedom, men det är nog fortfarande inte olagligt att publicera filmen. Man kan också resonera så att om försäkringsbolagen lämnar ersättning som vissa förare inte borde haft så ökar premierna för alla andra, är det rättvist? Jag tar inte ställning utan belyser bara olika sidor.

"jag tillhör inte polismyndigheten de borde sköta sitt utan min medverkan"

Jag håller inte alls med här. Om polisen inte skulle få in tips från allmänheten skulle åtskilliga mördare, våldtäktsmän, terrorister och andra kriminella gå fria och kunna fortsätta sin verksamhet. I trafiken är det samma sak. Vill du betala 10 % mer skatt för att finansiera ett polisväsende som är närvarande överallt? Mer polisnärvaro ser jag gärna, men det är ju fullständigt orimligt att polisen skulle ens ha en chans att "sköta sitt" utan några som helst vittnen, eller hur? När jag kör i trafiken och ser trafikfarliga överträdelser ringer jag 112. Självklart ringer jag inte för minsta lilla, men exempel är riktigt höga hastigheter (väl över körkortsgränsen och i tät trafik), misstänkt rattfylla eller liknande. Jag tror inte att du heller vill ha rattfyllerister på vägarna så att de kör ihjäl andra, men hur realistiskt är det att bara poliser ska kunna rapportera och ingripa mot dem? Jag har satt fast minst tre påverkade förare. En innebar tokkörning i 140 på motorväg med en gammal Ford (LT31?) lastbuss och narkotikapåverkad förare, omkörning på fel sida med obefintliga marginaler och i slutet en dikeskörning efter sladd på våt vägbana. Han hade gladeligen kört vidare om han kommit upp från diket... En annan körde en bil med körförbud som var avställd på E6 i 140 i dimma förbi Ängelholm. Färden var dessutom vinglig. Jag vet inte om föraren var påverkad, men det är troligt. Polisen som skötte utredningen och fick min video på körningen önskade att alla utredningar skulle ha så bra underlag! Är jag en angivare då eller skyddar jag oskyldiga från att skadas eller dödas av idioter? Ingen (utom poliser tror jag) har skyldighet att anmäla brott, men ju fler som anmäler "riktiga" brott ökar ju säkerheten i samhället, men man bestämmer ju själv hur man vill agera.
#1302493
Du har övertygat mig Fredrik, väldigt bra argument. Självklart behöver polis/rättsväsende bra vittnesuppgifter och även försäkringsbolag för att kunna döma rättvist.

Har sett helt tokiga framfarter av misstänkta rattfyllon någon gång och borde följt efter och gjort vad man ska göra: rapportera och ingripa när personen stannar och kliver ur bilen om inte polisen hinner dit. Det gjorde jag inte och konsekvensen blir ju att folk kan komma till skada framöver helt i onödan (hade inte dashcam då, hade varit betydligt enklare då att presentera mitt vittnesmål). Jag är uppenbarligen alltför feg eller för bekväm för att göra det jag borde.

Händelsen jag presenterade här får ses som överspelad juridiskt och försäkringsmässigt eftersom den skedde för snart ett år sedan. Det jag/vi borde ha gjort var att invänta räddningstjänsten, meddela räddningsledaren/polis status av olycksplatsen som vi uppfattar det plus att informera om att det finns en videoupptagning på händelseförloppet. Inser nu (efter analysen) att jag delade dessa uppgifter med inblandade personer som kan ha haft intresse av att dessa videobevis inte skulle komma fram...

Lärorikt och jag håller med dig Fredrik, det finns väldigt starka argument att man ska blanda sig i som civilist. Men kanske inte alltid lämpligt att lägga ut på Internet pga risk att bli anklagad för förtal osv.

En bra grej med att fler och fler använder dashcams är att folk bör vara medvetna om att deras beteende på vägen kan komma att filmas i HD+ kvalitet och att det kan bli konsekvenser även om ingen polis är i sikte.

Jag kommer att agera annorlunda framöver, tack Fredrik för ditt perspektiv.
#1302545
Leopold skrev:...Jag kommer att agera annorlunda framöver, tack Fredrik för ditt perspektiv.
Tack själv! Jag brukar resonera så att om jag tycker att något är värt att rapportera så gör jag det, sedan får polisen bedöma om de vill skicka en patrull eller inte. Ibland (tyvärr ofta) kan de inte och man riktigt hör hur de försöker få loss en patrull men tvingas släppa det med att de "ropar ut det", vilket innebär att alla patruller får upp ärendet i displayen men ingen kommer ändå att hinna göra något. Jag föreställer mig att det finns historik på ett regnummer så att de kan se att ett visst fordon t.ex. har framförts vingligt mer än en gång tidigare och då kan prion höjas om det ringer in någon ytterligare och säger samma sak. De säger alltid "tack för att du ringde", men det kanske är mer en artighetsfras än att de faktiskt tyckte att det var relevant, vad vet jag?

När det gäller olyckor brukar jag tänka att om det varit min son eller dotter som råkat illa ut skulle jag vilja att folk stannade och hjälpte till. Jag blir lite beklämd av att så många åker ifrån en olycka som uppenbart har ett flertal inblandade. Man kan åtminstone prata med dem som är inblandade och inte skadade och se till att de är säkra från trafiken. Nästan alla inblandade blir lite lätt chockade och mår bra av att kunna prata av sig eller bara ha någon som finns där och bryr sig om. Skräckexemplen är ju folk som inte ens sänker hastigheten när de passerar en olycka där blåljusen inte har hunnit komma. Det kan finnas förvirrade och chockade personer som helt plötsligt får för sig att det är en bra idé att passera ett par körbanor för att hämta mobilen som ligger kvar i den kvaddade bilen. Dessutom kan det finnas skrot från bilarna på vägen som kan skada det egna fordonet eller personer på platsen.

Det vore kanon om videon kunde maskeras och publiceras! Den är som sagt väldigt informativ.

/Fredrik
#1302553
Japp! Enormt tack Joel för det proffsiga jobbet! Tyckte som sagt att tråden blev litet platt utan att kunna illustrera vad vi pratar om. Extra bra var att Joel zoomade in på händelseförloppets ursprung så långt man kunde se från min vinkel. Föraren i Volvon var förmodligen skymd från detta och kunde kanske enbart reagera på framförvarande bils bromsljus, därtill sent och alltför nära. Men: slutet gott alla klarade sig såvitt jag vet.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]