...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1278853
Jag tror den största anledningen till att vi inte säljer fler rena elbilar idag beror till stor del pga att vi saknar infrastrukturen.
Finns inte laddplatser åt alla bilar idag om du inte kör tesla och dem är för dyra för dem flesta. 20% kontant på 800k är inget man skojjar bort även om kalkylen är bättre för en tesla än än V60 D4.
av Lövet
#1278880
Lockis skrev: även om kalkylen är bättre för en tesla än än V60 D4.
Som tjänstebil för egenföretagare möjligen. Det är omöjligt att tanka hem en prisskillnad på +500.000kr.
Användarvisningsbild
av joel80
#1278967
Lockis skrev:Jag tror den största anledningen till att vi inte säljer fler rena elbilar idag beror till stor del pga att vi saknar infrastrukturen.
Finns inte laddplatser åt alla bilar idag om du inte kör tesla och dem är för dyra för dem flesta. 20% kontant på 800k är inget man skojjar bort även om kalkylen är bättre för en tesla än än V60 D4.
Mja.. Det finns rätt bra utspridd laddinfra även för andra bilar. Totalt är det fler laddare för andra bilar än för Tesla. Det Tesla gjort och det som nu börjar komma även på andra laddare är att det är flera på samma plats.

Den stora flaskhalsen just nu är leveranserna. Det är skitsvårt för handlarna att leverera och möta efterfrågan. Bilsweden säger detsamma i sina analyser över läget just nu.

Sen håller jag med Lövet, man hämtar inte hem en V60 D4 (inte ens som tjänstebil skulle jag säga). Däremot börjar kalkylerna bli mer jämna om man kollar på en ordentligt specad V90 eller XC90... Speciellt om den också är en T8.

Mot en Leaf, Hyundai Kona, Kia E-Nero eller liknande hämtar man dock igen det rätt direkt. Då blir redan första månaden billigare om man kör ett par hundra mil och slipper tusenlapparna för soppa.

Så här ser det ut med snabbladdare i Sverige idag. Helt okej, även i inlandet, hela vägen upp till Östersund, ovanför det behövs det som man kan se viss utbyggnad i inlandet.
Skärmklipp 2018-11-05 22.55.47.png
Skärmklipp 2018-11-05 22.55.47.png (168.97 KiB) Visad 3637 gånger
https://snabbladda.nu/
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]