...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1278081


Jag läste någon rapport för ett halvår sen om att tillverkningen av ett batteri (minns tyvärr inte vilken bil det var) ger utsläpp motsvarande att köra en ny Mercedes C-klass med en liten dieselmotor omkring 19000 mil. Eller utsläpp motsvarande att köra en gammal XC90 V8 6-9000 mil, minns inte vilket. Utsläpp är ju inte en homogen grupp och jag hittar inte f.n rapporten i fråga, men min poäng är att jag tyckt mig varit ganska grundad i att elbilar inte är uppenbart bättre för miljön. Men det verkar ju som att man även i koleldande delstater i USA kommer bättre undan med en elbil ur en miljösynpunkt än om man kör bensinbil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1278083
På sikt, och då menar jag 20år + bör elbilar vara bättre för miljön, då utgår jag från att fler och fler går över till el. Idag tillverkas de flesta batterier i bla polen och asien och där spyr de ut gifter i tillverkningarna, men förhoppningvis kommer tillverkningsprocessen att bli renare där ochså.

Men oavsett hur mycket de spyr ut så bör miljön bli bättre på låååång sikt, och då menar jag låååång,
Men ingen vet i förväg hur miljön kommer att påverkas iaf på 50år, forskning är som det är, mycket antaganden hit och dit.

Alla trodde ju diesel var grejen för miljön i ett decennie el så.

Och oavsett så är all tillverkning av något slag mer el mindre miljöpåverkande.

Vi lär nog sakta men säkert ta död på jorden iaf så småningom, vi kanske bara förlänger pinan någar hundra år
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1278117
För biltillverkare så gäller det att följa trenden för att behålla marknadsandelar, kombi, suv, hybrid eller el.

Som sagt, vi tar slut på planeten med besked så länge vi ska tillgodose marknaden med köpkraft.
Användarvisningsbild
av joel80
#1278162
Viktigt att lägga lite press på de tillverkare som får sina bilars batterier från fabriker med sämre elmix. Hoppas det kommer typ "miljöklassning" eller liknande.

Har Polen stora batterifabriker? Hört att dom ska bygga där men visste inte att det fanns än.

Flera kommande fabriker samt Teslas som nu är väl den största i världen, kör dock med så mycket förnyelsebar el det bara går.

Och för varje år som går verkar det som att det blir nån procent mindre fossilt i länders elmix, vilket allt eftersom förbättrar siffrorna här ovan lite år för år.

Under tiden som elnäten blir bättre blir man i allafall av med den del olja som går åt för bensin/diesel, samt de lokala utsläppen där bilar körs.

I vissa delstater i USA menar han att hybrider är bättre, men det förändras ju allt eftersom delstaterna får renare el. Frågan är om man framöver får en sån pass ändring att det redan idag är vettigt att ändå satsa på elbilar där. Alltså att det under bilarnas livstid ändå blir mindre dåligt än att köra på fossilt drivmedel.

Användarvisningsbild
av joel80
#1278813
Att göra fossilfritt diesel eller bensin i så stor skala tror jag inte kommer gå. Avfall och restprodukter räcker bara en liten bit, sen blir det palmolja eller omvandla odlingsmarker.. Och det blir inte hållbart om ens möjligt i den omfattningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1278833
Tror det går fortare än så. I Norge var runt 60% av bilarna som såldes elbilar förra månaden, räknar man med hybrider var det över 70%.

Vi ligger några år efter dom, men inte 10 år. Runt 2025 har jag länge tjatat om att jag tror att vi är över 50% elbilar.

För att vätgas ska ta en andel av det behövs det nog lite tekniska genombrott, dels för att få ner kostnaderna så de kan konkurrera med elbilar, dels på att lösa mindre energikrävande tillverkning.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]