...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1281267
SBergdahl cyklister som tror att dom äger vägen tyvärr. Kör lastbil,och typ hundra gånger om dagen blir jag hindradav cyklister som tror dom äger vägar,övergångsställen
av mikebike
#1284017
Micce1980 skrev: fre 16 nov 2018, 22:46
EbbevonVolvo skrev:Tänk om man skulle tvinga alla bilister att stanna och trycka på en knapp för att få grönt ljus i en korsning??? Så är det i alla fall för cyklister där jag bor. Inte konstigt att cyklisterna vill köra på vägen.
Tänk om alla cyklister gjorde detta och använde knappen, här där jag bor verkar andra cyklister tycka jag är i vägen för att jag väntar på det där gröna ljuset jag tryckt för ;-) Det är ju ett sådant system för att cyklisterna inte har körfält som bilisterna och annat kan störa regleringen av ljuset
Jag var i Köpenhamn för ett par veckor sedan.
Jag såg inga som körde mot mot rött, ytterst få som cyklade mot rött och ganska få som gick mot rött.
Det intressanta var att det inte fanns några knappar alls, och sannolikt inga "fiffiga" avkänningsspolar i gatan (som inte klarar att detektera cyklar).
Istället verkade det som om trafikljusen helt enkelt slog om en gång i minuten. Alla tog det lugnt och väntade till det blev grönt helt enkelt.
Det allmänna intrycket var att hetsen som råder i Stockholm, och även i mindre svenska städer, lyste med sin frånvaro.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1284025
mikebike skrev: sön 02 dec 2018, 19:01
Micce1980 skrev: fre 16 nov 2018, 22:46
EbbevonVolvo skrev:Tänk om man skulle tvinga alla bilister att stanna och trycka på en knapp för att få grönt ljus i en korsning??? Så är det i alla fall för cyklister där jag bor. Inte konstigt att cyklisterna vill köra på vägen.
Tänk om alla cyklister gjorde detta och använde knappen, här där jag bor verkar andra cyklister tycka jag är i vägen för att jag väntar på det där gröna ljuset jag tryckt för ;-) Det är ju ett sådant system för att cyklisterna inte har körfält som bilisterna och annat kan störa regleringen av ljuset
Jag var i Köpenhamn för ett par veckor sedan.
Jag såg inga som körde mot mot rött, ytterst få som cyklade mot rött och ganska få som gick mot rött.
Det intressanta var att det inte fanns några knappar alls, och sannolikt inga "fiffiga" avkänningsspolar i gatan (som inte klarar att detektera cyklar).
Istället verkade det som om trafikljusen helt enkelt slog om en gång i minuten. Alla tog det lugnt och väntade till det blev grönt helt enkelt.
Det allmänna intrycket var att hetsen som råder i Stockholm, och även i mindre svenska städer, lyste med sin frånvaro.
Detektorer för cyklar fungerar utmärkt så länge det inte är ljus åt flera håll som ska styras eftersom det som regel saknas körfält. Vi har ett gäng detektorstyrda ljus i Göteborg. Men på vältrafikerade platser funkar fasta cykler också bra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1284028
mikebike skrev:Jag var i Köpenhamn för ett par veckor sedan.
Jag såg inga som körde mot mot rött, ytterst få som cyklade mot rött och ganska få som gick mot rött.
Det intressanta var att det inte fanns några knappar alls, och sannolikt inga "fiffiga" avkänningsspolar i gatan (som inte klarar att detektera cyklar).
Istället verkade det som om trafikljusen helt enkelt slog om en gång i minuten. Alla tog det lugnt och väntade till det blev grönt helt enkelt.
Det allmänna intrycket var att hetsen som råder i Stockholm, och även i mindre svenska städer, lyste med sin frånvaro.
Både och, biltrafiken är klart hetsigare än Sthlm tycker jag men däremot tycker jag att trafiken fungerar bättre för cyklister och gångare. Dock ska man se upp för cyklisterna som alltid får rätt vid en olycka oavsett hur många tuborg de sköljt ner sin portion rødgrød med fløde när de vart på hygge med :)
Vi som beställt nya XC60

Vapour grey?? Färgen är faktiskt skitsn[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bo[…]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]