...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1281138
Allinug skrev:Jag har cyklat på bilvägen istället för på cykelbanan, när det varit oplogat på cykelbanan och plogat på bilvägen. Visste inte att det var olagligt förut... :-o
Nya lagen känns dock som en möjlig öppning för staden att även fortsättningsvis nedprioritera skottning av cykelbanor.
Det har inte varit olagligt om det funnits en rimlig anledning. Kunde räcka med att man skulle svänga vänster längre fram för att det skulle vara rimligt. Vissa cyklister vet jag tolkade det som att de själva helt kunde bestämma när det var lämpligt. Den tolkningen var jag lite osäker på.
av mikebike
#1281142
Det är en vanlig missuppfattning att cykelbanor byggs för cyklisternas skull.

Det är fel, de byggs för att bilisterna skall slippa ha cyklister på vägbanan. Det är naturligtvis därför många bilister blir upprörda när man cyklar på vägbanan.
Om de hade byggts för cyklisternas skull hade de varit bättre planerade, byggda och underhållna.
Dessutom hade lagstiftning och trafikljus varit annorlunda.
Slutligen hade man naturligtvis inte blandat fotgängare och cyklister på samma utrymme!

Vägbanan är i stort sett alltid ett bättre alternativ än cykelbanan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1281155
Inte om man ser till säkerhet för cyklisten! Och aldrig om det är barn/ungdom som cyklar.
Men för framkomligheten för cyklister är det tyvärr ofta bättre att ta bilvägen.
Bilvägen underhålls oftast snabbare också.. Oavsett om det gäller snö, grusupptagning eller annat.

Men ibland, när det är en fin, sopad, bred cykelväg bredvid vägen kan man bli lite fundersam hur vissa cyklister tänker.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281197
De flesta cykelolyckor sker som följd av dålig väghållning så nog är bilvägen säkrare, man byter stor risk för en olycka mot liten risk för en annan.

Men det gäller ju att ingen lättretad bilist avsiktligt prejar en förstås ..

De som inte använder cykelbanan där jag som cyklar själv inte kan se varför nästan direkt är extremt få, ser nog inte mer än ett par tre stycken om året. Annars brukar finnas en ganska uppenbar anledning om man ser sig om. Och att köra om en cyklist, på omdömesgillt avstånd typ 2m, är ju inte direkt svårt gjort nästan oavsett trafiksituation.
Användarvisningsbild
av snepo
#1281207
Jag tycker att cyklister ska vara så långt bort som möjligt från bilar/lastbilar. Här i stan tror dom att dom får göra som dom vill. Tar upp en hel fil,svänger ut på övergångsställen. Korsar vägar när dom har rött ljus. Cyklar och stirrar på telefonen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281208
snepo skrev: fre 16 nov 2018, 20:02 Jag tycker att cyklister ska vara så långt bort som möjligt från bilar/lastbilar. Här i stan tror dom att dom får göra som dom vill. Tar upp en hel fil,svänger ut på övergångsställen. Korsar vägar när dom har rött ljus. Cyklar och stirrar på telefonen.
Ska man cykla på vägen är det bara mitt i körfältet som funkar eftersom man blir omkörd av tomtar som inte vet hur bred deras bil är annars..

Snarare så att man inte ska köra bil om man inte klarar att samsas med andra. Den som fortfarande lever på 60-talet och tror det heter bilväg kommer få en jobbig tillvaro framöver.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1281209
SBergdahl skrev:
snepo skrev: fre 16 nov 2018, 20:02 Jag tycker att cyklister ska vara så långt bort som möjligt från bilar/lastbilar. Här i stan tror dom att dom får göra som dom vill. Tar upp en hel fil,svänger ut på övergångsställen. Korsar vägar när dom har rött ljus. Cyklar och stirrar på telefonen.
Ska man cykla på vägen är det bara mitt i körfältet som funkar eftersom man blir omkörd av tomtar som inte vet hur bred deras bil är annars..

Snarare så att man inte ska köra bil om man inte klarar att samsas med andra. Den som fortfarande lever på 60-talet och tror det heter bilväg kommer få en jobbig tillvaro framöver.
Hahaha, sant förvisso men cyklister är lika jobbiga som dåliga bilförare.

Än mer skrämmande när bilister och cyklister lär sina barn dåliga vanor.

Det löser sig med autonomismens revolution Bild
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281211
Jallemet skrev: fre 16 nov 2018, 20:21
SBergdahl skrev:
snepo skrev: fre 16 nov 2018, 20:02 Jag tycker att cyklister ska vara så långt bort som möjligt från bilar/lastbilar. Här i stan tror dom att dom får göra som dom vill. Tar upp en hel fil,svänger ut på övergångsställen. Korsar vägar när dom har rött ljus. Cyklar och stirrar på telefonen.
Ska man cykla på vägen är det bara mitt i körfältet som funkar eftersom man blir omkörd av tomtar som inte vet hur bred deras bil är annars..

Snarare så att man inte ska köra bil om man inte klarar att samsas med andra. Den som fortfarande lever på 60-talet och tror det heter bilväg kommer få en jobbig tillvaro framöver.
Hahaha, sant förvisso men cyklister är lika jobbiga som dåliga bilförare.

Än mer skrämmande när bilister och cyklister lär sina barn dåliga vanor.

Det löser sig med autonomismens revolution Bild
Det är precis som med bilister bara den lilla andelen puckon som märks.

Sen har cykling i Sverige problem att det anses vara en leksak och inte ett seriöst transportmedel. Det innebär att det är gott om vuxna som på allvar tror att man inte behöver bry sig om regler på en cykel. Börjar man ta det på allvar igen ger det sig nog långsiktigt. Det funkar ju i länder där fler cyklar.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1281231
Tänk om man skulle tvinga alla bilister att stanna och trycka på en knapp för att få grönt ljus i en korsning??? Så är det i alla fall för cyklister där jag bor. Inte konstigt att cyklisterna vill köra på vägen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1281263
EbbevonVolvo skrev:Tänk om man skulle tvinga alla bilister att stanna och trycka på en knapp för att få grönt ljus i en korsning??? Så är det i alla fall för cyklister där jag bor. Inte konstigt att cyklisterna vill köra på vägen.
Tänk om alla cyklister gjorde detta och använde knappen, här där jag bor verkar andra cyklister tycka jag är i vägen för att jag väntar på det där gröna ljuset jag tryckt för ;-) Det är ju ett sådant system för att cyklisterna inte har körfält som bilisterna och annat kan störa regleringen av ljuset
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]