...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1273698
Schmoyoho skrev:Varför inte bara lagstifta för att tvinga människor till att vara uppmärksamma, eller ett förbud mot att röra sig i någon som helst trafikmiljö samtidigt som man är distraherad.
Innan zebralagens tillkomst fanns detta laga tvång för gående att se upp eftersom de inte hade företräde alls. Men zebralagen i kombination med ouppmärksamhet är olycklig. Olycksutvecklingen talar sitt tydliga språk. I omställning till mer klimatriktigt trafikarbete är man tydligen beredd att offra liv.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1273708
Det börjar komma lite övergångar med refuger på mitten men utan zebrastreck och det kan ju va för att man ska få ökad uppmärksamhet när man korsar vägen.


/M
av Schmoyoho
#1273810
Camel skrev: tis 09 okt 2018, 08:02Innan zebralagens tillkomst fanns detta laga tvång för gående att se upp eftersom de inte hade företräde alls. Men zebralagen i kombination med ouppmärksamhet är olycklig. Olycksutvecklingen talar sitt tydliga språk. I omställning till mer klimatriktigt trafikarbete är man tydligen beredd att offra liv.
Skillnaden med zebralagen är om jag förstår det rätt att gångtrafikanter fick företräde? Kanske inte egentligen, men att bilförarna fick väjningsplikt iallafall?

Om vi nu är inne på andra olyckliga utvecklingar i trafiken blev jag först igår varse om en lagändring från 1/8 i år som säger cyklister nu får cykla på bilvägar även där påbjuden cykelbana finns, om hastigheten är max 50 km/h. Jag vet inte vilken nytta den ändringen är tänkt vara till...
Magnus-B skrev: tis 09 okt 2018, 08:57 Det börjar komma lite övergångar med refuger på mitten men utan zebrastreck och det kan ju va för att man ska få ökad uppmärksamhet när man korsar vägen.
Är de oskyltade? Jag tror det hänger mycket ihop med vilken hastighetsgränsen är på vägen. Jag tror att på 70-vägar och uppåt så kan man inte ha övergångsställen, men tror jag sett i princip övergångsställen fast utan målade streck och utan skyltning. Är nog för att underlätta passagen och för fotgängarna att kunna stanna i mitten (?) utan att bilarna behöver bromsa ner från 70, gissar jag iallafall.
av Lövet
#1273824
Schmoyoho skrev:Om vi nu är inne på andra olyckliga utvecklingar i trafiken blev jag först igår varse om en lagändring från 1/8 i år som säger cyklister nu får cykla på bilvägar även där påbjuden cykelbana finns, om hastigheten är max 50 km/h. Jag vet inte vilken nytta den ändringen är tänkt vara till...
Den är till för att medelålders män i Lycra som tror att de cyklar jättesnabbt ska kunna hålla farten uppe och inte åka på cykelbanan där pöbeln håller till
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1273836
Lövet skrev:
Schmoyoho skrev:Om vi nu är inne på andra olyckliga utvecklingar i trafiken blev jag först igår varse om en lagändring från 1/8 i år som säger cyklister nu får cykla på bilvägar även där påbjuden cykelbana finns, om hastigheten är max 50 km/h. Jag vet inte vilken nytta den ändringen är tänkt vara till...
Den är till för att medelålders män i Lycra som tror att de cyklar jättesnabbt ska kunna hålla farten uppe och inte åka på cykelbanan där pöbeln håller till
En cykel är inte alltid en cykel, men en bil är alltid en bil. Tydligen...
Användarvisningsbild
av Camel
#1274498
Schmoyoho skrev:Om vi nu är inne på andra olyckliga utvecklingar i trafiken blev jag först igår varse om en lagändring från 1/8 i år som säger cyklister nu får cykla på bilvägar även där påbjuden cykelbana finns, om hastigheten är max 50 km/h. Jag vet inte vilken nytta den ändringen är tänkt vara till...
Det är för att underlätta för cyklister. De är lata och orkar ändå inte ta en liten omväg som en cykelbana kan innebära ibland. Då ändrar man trafikreglerna efter beteende. Priset blir dock sannolikt fler dödade och skadade cyklister. Det lär i alla fall inte minska. Så ser det ut idag med den sk. klimatriktiga politiken. Man offrar människor.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1281122
Jag har cyklat på bilvägen istället för på cykelbanan, när det varit oplogat på cykelbanan och plogat på bilvägen. Visste inte att det var olagligt förut... :-o
Nya lagen känns dock som en möjlig öppning för staden att även fortsättningsvis nedprioritera skottning av cykelbanor.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281125
Camel skrev: lör 13 okt 2018, 11:06
Schmoyoho skrev:Om vi nu är inne på andra olyckliga utvecklingar i trafiken blev jag först igår varse om en lagändring från 1/8 i år som säger cyklister nu får cykla på bilvägar även där påbjuden cykelbana finns, om hastigheten är max 50 km/h. Jag vet inte vilken nytta den ändringen är tänkt vara till...
Det är för att underlätta för cyklister. De är lata och orkar ändå inte ta en liten omväg som en cykelbana kan innebära ibland. Då ändrar man trafikreglerna efter beteende. Priset blir dock sannolikt fler dödade och skadade cyklister. Det lär i alla fall inte minska. Så ser det ut idag med den sk. klimatriktiga politiken. Man offrar människor.
Eller så är det för att det är rimligare att cykla bland bilarna om man cyklar 30-40 km/h än bland de gående, barnen och hundarna med för långa koppel på den delade och ofta smala GC:n. Det handlar inte om lättja utan om att göra cykeln till ett mer konkurrenskraftigt färdmedel. Det är för övrigt mycket farligare att korsa vägen från en cykelbana till en annan än att cykla på vägen hela tiden så länge man tar lagom med plats och inte är osynlig.
av NilsO
#1281130
Man behöver inte cykla 30–40 km/h, vilket det för övrigt är en väldigt liten andel som gör.

Det räcker ofta med 15 km/h för att cykelbanorna ska vara svårframkomliga. Tvära svängar, stolpar och busskurer mitt ivägen, 60 centimeters bredd för dubbelriktad trafik inklusive gående. Men visst, det är dubbelt, för regeln innebär ju egentligen att man ger upp inför det faktum att cykelbanorna ofta är så urusla.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281132
NilsO skrev: fre 16 nov 2018, 14:13 Man behöver inte cykla 30–40 km/h, vilket det för övrigt är en väldigt liten andel som gör.

Det räcker ofta med 15 km/h för att cykelbanorna ska vara svårframkomliga. Tvära svängar, stolpar och busskurer mitt ivägen, 60 centimeters bredd för dubbelriktad trafik inklusive gående. Men visst, det är dubbelt, för regeln innebär ju egentligen att man ger upp inför det faktum att cykelbanorna ofta är så urusla.
Jag håller helt med men det blir inte ett lika bra exempel då ;-)

Jag brukar ligga runt 20-25 vid vanlig lugn cykling. Det funkar på hyfsat många platser här i Göteborg där det ändå ofta är ganska hygglig standard på cykelbanorna men är också helt uppenbart för fort på andra platser så det är bra att kunna välja på riktigt nu. Inte för att jag inte gjort det tidigare också..

Är det gångfartsområde för bilar också håller jag mig så klart till det men när bara cykelbanan gjorts till gångfartsområde brukar vägen fungera utmärkt. Men då cyklar jag som jag kör bil, inget vinglande hit och dit utan tydliga linjeval så att det syns vart jag är på väg.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]