...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1272254
Verkar kommit en uppdatering i lagen om mobilförbud bakom ratten.

"Polisen har möjlighet att utfärda en ordningsbot direkt ute på platsen. Det kostar dig 1500 kronor och ger även en anmärkning i belastningsregistret"
https://www.vk.se/2512662/trafik-nya-re ... ilforbudet

Vad innebär en anmärkning i belastningsregistret för en trafikförseelse, rent praktiskt? Ger fortkörning det, eller ens "grov" fortkörning vid >40+ km/h?

Jag är ju glad att man jobbar för att stävja rattsurfandet men med automatlåda har jag inga problem att köra med mobilen i handen. Då handlar det om att jag svarar eller ringer samtalen t.ex vid rödljus. Inget jag har tänkt sluta med i första hand, men vill ju inte gärna heller ha anmärkningar i belastningsregistret.
Användarvisningsbild
av SRT
#1272260
Att du bokförs i samma register där t ex arbetsgivare kan se eventuella brott du begått.Tidigare har ju fortkörningar samlats i detta register men nu ska tydligen även mobilpratande hittas där.Varför detta hamnar synligt för andra har jag aldrig riktigt begripit när jag trodde det var våldsbrott mm som skulle användas i detta register och inte t ex fortkörningar och nu mobilpratande.Men eftersom folk tydligen anses kriminella av staten för detta så är det väl nu anledningen till att samma stat beslutat att så ska vara fallet.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1272525
SRT skrev:Att du bokförs i samma register där t ex arbetsgivare kan se eventuella brott du begått.Tidigare har ju fortkörningar samlats i detta register men nu ska tydligen även mobilpratande hittas där.Varför detta hamnar synligt för andra har jag aldrig riktigt begripit när jag trodde det var våldsbrott mm som skulle användas i detta register och inte t ex fortkörningar och nu mobilpratande.Men eftersom folk tydligen anses kriminella av staten för detta så är det väl nu anledningen till att samma stat beslutat att så ska vara fallet.
Ja riktigt så är det ju inte , arbetsgivaren kan inte på egen hand se vad du har i ditt belastningsregister utan din medverkan.
Om din arbetsgivare eller tänkta arbetsgivare vill veta vad du har för uppgifter i belastningsregistret så måste han be dig begära ut uppgifterna från Polisen , uppgifterna skickas då till din bostads adress och du överlämnar uppgiften till arbetsgivaren :-)
Användarvisningsbild
av SRT
#1272551
leiwi skrev:
SRT skrev:Att du bokförs i samma register där t ex arbetsgivare kan se eventuella brott du begått.Tidigare har ju fortkörningar samlats i detta register men nu ska tydligen även mobilpratande hittas där.Varför detta hamnar synligt för andra har jag aldrig riktigt begripit när jag trodde det var våldsbrott mm som skulle användas i detta register och inte t ex fortkörningar och nu mobilpratande.Men eftersom folk tydligen anses kriminella av staten för detta så är det väl nu anledningen till att samma stat beslutat att så ska vara fallet.
Ja riktigt så är det ju inte , arbetsgivaren kan inte på egen hand se vad du har i ditt belastningsregister utan din medverkan.
Om din arbetsgivare eller tänkta arbetsgivare vill veta vad du har för uppgifter i belastningsregistret så måste han be dig begära ut uppgifterna från Polisen , uppgifterna skickas då till din bostads adress och du överlämnar uppgiften till arbetsgivaren :-)
Helt rätt.Och vill du då inte visa upp dessa papper för en eventuell arbetsgivare som begär det så det förmodligen kört på det stället pga misstanken om värre brott än fortkörning eller mobilpratande.
av Lövet
#1272561
Ingen seriös arbetsgivare skulle bry sig varken om fortkörning eller mobilpratande. Lämna över det bara.

Sist jag sökte jobb fick jag en blankett av arbetsgivaren där de (genom mig) begärde ut sådant över ett visst straffvärde endast. Kändes vettigt.
Användarvisningsbild
av SRT
#1272566
Håller med om detta om det nu är en seriös arbetsgivare som sagt var.Och var går gränsen för ett visst straffvärde !?.
Lövet skrev:Ingen seriös arbetsgivare skulle bry sig varken om fortkörning eller mobilpratande. Lämna över det bara.

Sist jag sökte jobb fick jag en blankett av arbetsgivaren där de (genom mig) begärde ut sådant över ett visst straffvärde endast. Kändes vettigt.
Håller med om detta om det nu är en seriös arbetsgivare som sagt var.Men var går gränsen för ett visst straffvärde när även jag lämnat dessa blanketter genom åren men aldrig reflekterat över att man kan skippa vissa straff från att komma med !?.
av Lövet
#1272569
SRT skrev:Håller med om detta om det nu är en seriös arbetsgivare som sagt var.Och var går gränsen för ett visst straffvärde !?.
Lövet skrev:Ingen seriös arbetsgivare skulle bry sig varken om fortkörning eller mobilpratande. Lämna över det bara.

Sist jag sökte jobb fick jag en blankett av arbetsgivaren där de (genom mig) begärde ut sådant över ett visst straffvärde endast. Kändes vettigt.
Håller med om detta om det nu är en seriös arbetsgivare som sagt var.Men var går gränsen för ett visst straffvärde när även jag lämnat dessa blanketter genom åren men aldrig reflekterat över att man kan skippa vissa straff från att komma med !?.
Vad jag minns så styrs det av vad man begär ut. I detta fall så var det alltså arbetsgivaren som begränsade att inte allt togs med ut. Nu hade det iofs inte haft någon betydelse men hade jag haft ett par fortkörning och andra ordningsboter så hade det inte kommit med från belastningsregistret trots att de fanns där.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1272676
Jag skulle in på nån av blocken hos okg för ett antal år sedan, då frågades det inte heller om fortkörningar etc.

Tror man bara frågar efter ”intressanta saker”
Användarvisningsbild
av joel80
#1272710
Skulle jag ha en verksamhet som innebar att mina anställda körde bil och var ansiktet utåt skulle det kanske ha betydelse. Inte nån enstaka fortkörning.. Men är det ett par fortkörningar och en eller annan mobiltelefonspillande så skulle jag inte anställa den personen.
Kan tycka det känns rätt vettigt... Så många olyckor som beror på mobilen i näven. Tror inte de som säger att det bara sker vid rödlysen helt håller det.. Speciellt de som inte har handsfree.. Lägger dom på samtalen när det blir grönt?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272712
joel80 skrev: tor 04 okt 2018, 19:42 Skulle jag ha en verksamhet som innebar att mina anställda körde bil och var ansiktet utåt skulle det kanske ha betydelse. Inte nån enstaka fortkörning.. Men är det ett par fortkörningar och en eller annan mobiltelefonspillande så skulle jag inte anställa den personen.
Kan tycka det känns rätt vettigt... Så många olyckor som beror på mobilen i näven. Tror inte de som säger att det bara sker vid rödlysen helt håller det.. Speciellt de som inte har handsfree.. Lägger dom på samtalen när det blir grönt? Bild
Just vad gäller samtal som pågår, dvs inte fipplande för att t ex ringa upp, är det inte så viktigt med handsfree eller inte för risken så länge samtalet är lättsamt. Däremot att prata om något väldigt viktigt stör oavsett handsfree eller inte. Så man ska undvika att t ex dumpa nån medan man kör eller den andre kör..

Vad jag läst mig till i rapporter då. Lagstiftning är mer moral än faktabaserad som vanligt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...