...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1272723
Jag har läst samma sak som dig i undersökningar, men även sånna som säger att man har sämre möjlighet att undvika en svår situation om man har en telefon i näven. Har man handsfree kan man använda båda händerna till körning, samt har lite lättare att röra sig för att se döda vinklar etc.

Vissa verkar inte klara av att prata i handsfree heller... Och det finns de som inte ens klarar att ha diskussion med en annan i bilen utan att börja veva omkring och vingla på vägen. :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272733
joel80 skrev: tor 04 okt 2018, 20:18 Jag har läst samma sak som dig i undersökningar, men även sånna som säger att man har sämre möjlighet att undvika en svår situation om man har en telefon i näven. Har man handsfree kan man använda båda händerna till körning, samt har lite lättare att röra sig för att se döda vinklar etc.

Vissa verkar inte klara av att prata i handsfree heller... Och det finns de som inte ens klarar att ha diskussion med en annan i bilen utan att börja veva omkring och vingla på vägen. :)
Visst så är det förstås. Händerna behövs ibland. Men kanske snarare när situationen redan är en situation och inte för att undvika den helt genom att vara uppmärksam i tid :-)

Jag har ju handsfree i min gamling också men helst slipper jag prata i telefon medan jag kör. Någon annan i bilen kan känna av läget lite bättre och vara tyst i tid om det behövs uppmärksamhet utåt
av mikebike
#1272855
Förr fans det anslag i alla bussar: "Samtal med föraren under färd är förbjudet" och jag har faktiskt sett sådana i privatbilar också (men det är länge sedan.)
Användarvisningsbild
av joel80
#1273027
Visade väl sig att 90% av alla busschaffisar stavade så mkt fel i sina sms när någon i bussen störde dem med samtal så dom blev tvungna att sätta upp sånna skyltar! ;)
Användarvisningsbild
av Camel
#1273381
I Litauen är numera mobiltelefonanvändning förbjuden för gångtrafikanter på övergångsställen. Om man bryter mot förbudet kostar det 40 Euro. Utmärkt lag som borde införas i alla länder. Även för cyklister.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1273409
Och mammor med barnvagnar som skickar ut ungen på vägen först utan att lyfta huvet från mobilen.


/M
Användarvisningsbild
av Camel
#1273413
Du menar att det finns gångtrafikanter och så finns det mammor med barnvagn? :-)
Användarvisningsbild
av SRT
#1273420
Yngre kvinna som kom gående på trottoar och stirrade ned på sin telefon.Var beredd på det vilket tydligen inte denna kvinna var när hon gick rakt på mig. :-)

Kom in på en läkaremottagning och de samtliga sju personer som satt i väntrummet stirrade ned på sina mobiler.Livet är en parodi ha ha ... :-D

Bilist står still mitt i en korsning och jag tror att något är fel på hans bil när jag rullar upp jämsides och ser att samtalet i mobilen tydligen är viktigast för stunden. :-/

Kvinna går omkring på varuhus och talar i mobilen om vad man ska ha till middag och vad som egentligen behöver handlas för denna måltid när hon tydligen inte kan hitta varorna som behövs i detta varuhus. :-)

Mindre sammanstötning i rondell mellan två bilar och de två bilförarna stå i varsin ände av sina fordon och pratar upprört i sina mobiler om vad som måste göras för stunden. :bored:

Osv ....
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1273477
Mänskligheten är nog inte redo för mänskligheten.

Småbarn, telefoner, stereoanläggning, ja listan tar nog alltid slut med störningar.

Tack vare det så kommer vi nog att ha en mycket marginell trafik med autonoma fordon, eller så får vi helt enkelt sluta att köra själva, en förödande andel klarar ju uppenbarligen inte av att ge trafiken den uppmärksamhet som krävs.
av Schmoyoho
#1273567
Jag svarar i telefon under körning om så tillåts beroende på var jag har telefonen och var jag kör. Jag pratar i telefon under körning också, vilket jag tycker tillåter sig självt i de flesta situationer om man kör en automatväxlad modern bil som i princip redan kör sig självt. Att man som någon skrev kanske inte ska göra slut över telefon i någon komplicerad trafiksituation kanske inte är så klokt, nej, men ska man då också lagstifta mot att ha diskussioner i bilen? Skulle ju aldrig komma på tal även om distraktionen är densamma. Så då blir det ett föraransvar. Det går ju nämligen utmärkt att säga att man får ta en diskussion vid ett senare tillfälle eller ställa bilen, om jag vet jag ska ringa något svårt eller krävande samtal så gör jag ju inte det samtidigt som jag gör någonting annat utan när jag kan fokusera. Om det sker i bilen så gör jag det parkerat.

Det kanske är en barnslig "kan själv"-inställning, men jag tycker det går att prata i telefon på ett ansvarsfullt sätt också.

Camel skrev: sön 07 okt 2018, 19:03 I Litauen är numera mobiltelefonanvändning förbjuden för gångtrafikanter på övergångsställen. Om man bryter mot förbudet kostar det 40 Euro. Utmärkt lag som borde införas i alla länder. Även för cyklister.
Varför inte bara lagstifta för att tvinga människor till att vara uppmärksamma, eller ett förbud mot att röra sig i någon som helst trafikmiljö samtidigt som man är distraherad. Jag tycker mobiltelefoner medför många problem men jag har svårt att se hur det i praktiken ska gå att på sådan detaljnivå lagstifta sig ur det.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]