...

Moderator: Moderatorer

#1259686
Med nuvarande däckdimension (235/40/19) så ligger jag ungefär 1-2 km/h under vad mätaren säger, så det känns rätt ok :P

Har inga problem med att folk kör fortare, bara dom visar hänsyn samtidigt (inte svänger in framför näsan, eller ligger framme och sniffar i baken för att få köra om).
Inga problem med dom som vill köra långsammare heller, men kör man en bra bit under skyltad hastighet med flit (vilket inte heller är lagligt, om man inte måste) så kanske man kan släppa förbi klungan då och då, som ligger bakom och vill köra i laglig hastighet :P
#1259703
Att följa trafikrytmen är det absolut bästa man kan göra, jag pendlar 15-20 mil om dagen och om rytmen på en 90-väg är 95-100 på mätaren flyter det som bäst, rejäla avstånd mellan fordonen och lugn körning. Men så fort det finns någon på samma 90-väg som kör 80 vid mittlinjen så blir avstånden farligt korta, körningen ryckig och ibland omkörningar som kanske är olämpliga.
Jag retar mig mest på dessa "privatpoliser" som konstant ligger några km under hastighetsbegränsningen och slickar mittlinjen, vägrar flytta på sig trots bred väg. Vid gles trafik saknar det större betydelse men vid högtrafik är det ett mycket trafikfarligt beteende.
Angående varför det finns maxhastighet, man kanske skall tänka tvärtom mot rådande praxis: på dagens 90-sträckor ska maxhastighet vara 110, rekommenderad 90, på nuvarande 70 skall max vara 90, rekommenderad 70. 50 ska vara 50 och förbi skolor eller dagis alltid 30.
En sådan konstruktion tror jag skulle skapa mer respekt för begränsningarna då dagens mantra mer tycks vara att vi skall köra långsammare för varje år som går.

I min kommun går en väg genom en rad byar som tidigare hade 50, men på två ställen hade 30, ett parti där det är mycket trångt och det andra partiet förbi en skola. Hastigheten då låg kring 50-60 utom vid skolan och det trånga partiet där farten var markant lägre.
För ett antal år sedan fick man för sig att ändra hastigheten på hela sträckan till 40 rakt av vilket givetvis medfört att ingen utom möjligen någon turist längre håller lagstadgad hastighet. Alla kör som tidigare förutom vid det trånga stället där det går väldigt långsamt som det alltid gör, men vid skolan går det numer fortare än tidigare.
En byråkratskapad åtgärd som är direkt kontraproduktiv. När jag ifrågasatte detta då förändringen gjordes och frågade sagda byråkrat varför man höjt begränsningen vid skolan fick jag svaret "hur många barn har du sett på vägen"!!
Man kan undra vad en sådan har i skallen förutom luft!

Mike
#1265856
Fast Joel, det är ju faktiskt så att vi alla har fått en mätare inne i bilen som vi skall förhålla oss till när vi skall göra vårt bästa att inte bryta mot hastighetsgränserna.
INGEN kan begäras ha koll på GPS-hastighet, även om det är den rätta farten.
Visst, vissa bilar visar en hel del för lite medan andra lite närmare verkligheten, men som sagt, det är den mätaren som vi har och som vi skall förhålla oss till.
#1265902
Menar bara att det är bra om folk vet om det och att även om de hållet 80 på mätaren kan det vara så att de ligger en bit under och den som är bakom som kanske antingen har en mer exakt mätare eller koll på GPS vill om. Vissa gör det kanske lite svårt för de som vill om då de anser att ingen ska köra för fort... Men är alltså inte medvetna om att den bakom egentligen körde i laglig hastighet när den kom ikapp.
#1265906
joel80 skrev: tis 21 aug 2018, 21:43 Menar bara att det är bra om folk vet om det och att även om de hållet 80 på mätaren kan det vara så att de ligger en bit under och den som är bakom som kanske antingen har en mer exakt mätare eller koll på GPS vill om. Vissa gör det kanske lite svårt för de som vill om då de anser att ingen ska köra för fort... Men är alltså inte medvetna om att den bakom egentligen körde i laglig hastighet när den kom ikapp.
Om det är så små skillnader som den i moderna bilars hastighetsräknareser ser jag knappast rimligheten I att bli irriterad på framförvarande. Någon som ligger i 75 enlig mätaren i bilen bakom däremot kör knappast prick 80 enligt sin egen heller. Konsument-GPS är för övrigt inte ett fullt tillförlitligt hjälpmedel det heller vad gäller momentanhastighet. Så beroende på vad för utjämning olika appar kör behöver det inte bli på pricken samma där heller.
#1265920
Jag har tre olika GPS-enheter i bilen. (Kamera, mobil samt vanlig GPS) De diffar inte på mer än nån enstaka km/h som mest. Däremot är det lite delay på dem så t.ex vid en kraftig inbromsning ser man hastighetsminskningen med nån sekunds fördröjning.
Ligger man t.ex bakom nån i jämn fart är GPS-farten väldigt tillförlitlig.

#1278888
Här har man precis satt upp nya hastighetsgränser.

Det finns vissa ställen som är underliga. Vi har en "infartsled" till stan som är fyrfilig, inga cyklister eller fotgängare finns på vägen då de har fått en separat cykel och gångväg.

Nu har man gått från 90->80->60 km/h, jag kan ju säga att 99% kör inte 60 på den stora fyrfiliga vägen s¨den går genom en skog utan hus runtomkring och inga cyklister eller fotgängare finns på vägen.

Samma i det lilla samhället där jag bor. Allt gick från 50 till 40 km/h. Det är ju helt ok, men sen fortsätter vägen ut en sträcka på 4.5 km ut till europavägen. Där är det också 40 km och inga cyklister eller fotgängare då det byggts en egen väg till dem. Där kör inte en kotte 40 km heller, efter man kommit ut ur samhället och vägen går spikrak utan oskyddade trafikanter kör alla 60 km/h istället för 40 km/h.

Jag antar att det beror på att det inte finns en vägg av betong eller ett högt stålstaket vid sidan av vägen så man skulle teoretiskt kunna köra av vägen och sedan komma fram till cykelbanan och köra på någon där. Men det verkar dock inte tyckas relevant av 99% av bilarna.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]