...

Moderator: Moderatorer

#1278971
På vissa ställen har man sänkt hastigheten av miljöskäl också. Gäller kanske inte ute i skogen, men runt städer och tätorter är det nog vanligt.

Dom får göra som holländarna nu gör! Elbilar slipper sänkning av hastighet när luften är dålig! För de andra gäller 100km/h istället för vanliga 130km/h.
:)
#1279189
joel80 skrev:Dom får göra som holländarna nu gör! Elbilar slipper sänkning av hastighet när luften är dålig! För de andra gäller 100km/h istället för vanliga 130km/h.
:)

Haha, den där tror jag aldrig kommer fungera i längden. Måste ju i princip reservera en fil för elbilsförare då.
Kul idé dock :-)
#1279195
Låter skitbra.

Min D5 går absolut snålast i 70-80 km/h för då har man kommit upp på 6:an, dvs högsta växeln.

Kör man snabbare eller långsammare än 70-80 så ökar förbrukning, utsläpp och miljöpåverkan.

Där för ska jag i fortsättningen ligga i 70-80 i stan och förbi skolor, för man vill ju dra sitt strå till stacken och rädda jorden.
#1279226
VolvoB20 skrev:Låter skitbra.

Min D5 går absolut snålast i 70-80 km/h för då har man kommit upp på 6:an, dvs högsta växeln.

Kör man snabbare eller långsammare än 70-80 så ökar förbrukning, utsläpp och miljöpåverkan.

Där för ska jag i fortsättningen ligga i 70-80 i stan och förbi skolor, för man vill ju dra sitt strå till stacken och rädda jorden.
Kom med det att tänka på en gång när jag var handledare på en arbetsplats till en ung grabb som hade en sjukdom som gjorde att han skärmade av sig från sin omgivning men annars var duktig på vad han gjorde.En dag så skulle han prova att köra upp till bilkörkort vilket gick bra men samma dag efter att ha blivit godkänd så tog farbror polisen honom på em utanför en skola där han höll 120 km/h.
:x :-( :-/ :-D
#1279433
Ytterligare en sak. Man har nu tagit bort alla tilläggsskyltar.

Vid skolorna har det ju varit 30 Km/h Mån-Fre 06.00-18.00, nu är det 30 hela tiden, inklusive när skolan är stängd över sommaren.

Det ökar inte bilisternas acceptans för 30-sträckan. Jag har passerat dessa skolor oändligt många ggr hela sommaren, och jag har aldrig sett några barn som uppehåller sig vid den skolan på sommarlovet... inte en gång...
#1285732
VolvoB20 skrev:Ytterligare en sak. Man har nu tagit bort alla tilläggsskyltar.

Vid skolorna har det ju varit 30 Km/h Mån-Fre 06.00-18.00, nu är det 30 hela tiden, inklusive när skolan är stängd över sommaren.

Det ökar inte bilisternas acceptans för 30-sträckan. Jag har passerat dessa skolor oändligt många ggr hela sommaren, och jag har aldrig sett några barn som uppehåller sig vid den skolan på sommarlovet... inte en gång...
Samma i mitt område. förut far det 30 07-16 om jag minns tiden rätt, annars 40. nu permanent 30 även nån km bort som förut var 40 dygnet runt.
Sedan har vi i höjd med Tumba/Botkyrka/kungens kurva.. var väl 90 där, sedan åkte en skylt upp som sa att de sänkte till 80 temporärt för "miljöskäl".. tror det var runt 2014 det sänktes där, permanent.
Nä jag har tappat acceptansen för skyltarna när det okynnessänks överallt.
Vägen mellan Södertälje och Vårsta. förut 90 på en större sträcka.. nu 80.
Allt skyltat över 40-50, så håller jag den hastighet jag vill och skiter egentligen i skylten.
#1285752
KrakelSpektakel skrev: Nä jag har tappat acceptansen för skyltarna när det okynnessänks överallt.
Vägen mellan Södertälje och Vårsta. förut 90 på en större sträcka.. nu 80.
Allt skyltat över 40-50, så håller jag den hastighet jag vill och skiter egentligen i skylten.
Det är ju inte så att de hade lite att göra utan de har ändå en tanke bakom även om det kan verka ologiskt :)

Det är ju inte jättesvåra regler i trafiken, det står en skylt som gäller till den nästa man ser. Enkelt och tydligt. Har inte för vana att "veta bättre" så håller det. Andra får gärna strunta lite i det men då helst utan snäva omkörningar och ligga för nära bakom med mera. Förövrigt så om man inte ska köra ett par timmar så är det ju knappt ens värt att räkna på hur lite man tjänar och det man tjänade kan lätt ätas upp av ett extra rödljus vid målet ändå.
#1286769
Micce1980 skrev: tis 11 dec 2018, 10:00
KrakelSpektakel skrev: Nä jag har tappat acceptansen för skyltarna när det okynnessänks överallt.
Vägen mellan Södertälje och Vårsta. förut 90 på en större sträcka.. nu 80.
Allt skyltat över 40-50, så håller jag den hastighet jag vill och skiter egentligen i skylten.
Det är ju inte så att de hade lite att göra utan de har ändå en tanke bakom även om det kan verka ologiskt :)

Det är ju inte jättesvåra regler i trafiken, det står en skylt som gäller till den nästa man ser. Enkelt och tydligt. Har inte för vana att "veta bättre" så håller det. Andra får gärna strunta lite i det men då helst utan snäva omkörningar och ligga för nära bakom med mera. Förövrigt så om man inte ska köra ett par timmar så är det ju knappt ens värt att räkna på hur lite man tjänar och det man tjänade kan lätt ätas upp av ett extra rödljus vid målet ändå.
lite snabb huvudräkning.....

Kör man 3000 mil per år och håller 70 km/h istället för 90 km/h så tar det lika många extra timmar att komma fram som man jobbar på 2 och en halv arbetsvecka om man jobbar heltid..

Sen kommer man ju att få rätt mycket högre förbrukning, säkert för 5000 kr på ett år.
#1298594
Ursäkta att jag blir provinsiell men ett exempel på sträcka där 99% kör för fort är E6 mellan Göteborg och Lindome. Det är 80 där och om du kör i 85 (verklig hastighet) blir du omkörd av ungefär 90%. En annan Göteborgs sträcka där kanske 90% håller hastigheten varav kanske 70% kör UNDER gällande max hastighet är mellan Gamlestan och Hjällbo via Alelyckan.
#1298602
volvoc70cab skrev:Jag tillhör den grupp bilister som slaviskt följer de angivna hastigheterna som skyltas på våra vägar. Det verkar som det endast är jag samt en minoritet av bilisterna på våra vägar som gör så. Kanske det är tid att ta bort alla hastighetsskyltar då respekten för dem är nästan obefintlig. Vad vet jag ?
Menar du att vi skulle införa fri hastighet som det är på många motorvägar i Tyskland? Nej, eftersom vårt vägnät är en större katastrof så skulle inte det vara något bra förslag. Men jag förstår att det ligger lite ironi i din fråga eftersom det är väldigt få som följer hastighetsrekommendationerna.

Problemet är väl egentligen inte att väldigt få följer hastighetsrekommendationerna utan att vårt vägnät håller på att förfalla mer dag för dag. Medans bilarna blir mer och mer trafiksäkra och har mer och mer effekt och högre och högre topphastighet. I dag är det väl väldigt få bilar som inte har en topphastighet på 200 km/h och hur många länder i världen har de tillåtna hastigheterna på sina vägar? Jag kan ärligt talat bara komma på de större motorvägarna i Tyskland.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]