...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
#1245453
Hej
Igår så träffades min och en annan volvo med varann. Nu var det inte på det mjuka och trevliga sättet utan det blev en olycka.
Ingen personskada utan plåt, plast och glas skada.
Vad tror ni: Händelse
Jag står parkerad på en parkering på vänster sida om den enkelriktade gatan. Det är parkeringar som är snett in från gatan.
Jag sätter mig i bilen och backar försiktigt ut lite så jag kunde se om det var någon trafik som kom på den, normalt lugna, gatan. Jag hann inte ut så jag såg om det kom någon bil. Dvs jag har ingen aning om hur jag skulle kunnat undvika olyckan iom att jag inte såg nått för att bilen till vänster stod ivägen.
Den enkelriktade gatan är ca 5 meter bred och jag tycker nog att den bilen som kör in i min skulle kunnat hålla sig på sin kant och inte köra så nära dom parkerade bilarna.
Skadorna blev bakskärm trasig och repig bara på höger sida. Den bil som körde på blev det mer skada på vänster framskärm, lyktan mm.

Jag har läst lite och dom flesta dömmer mig iom att jag är den backande bilen vem tror ni försäkringsbolaget är skyldig till olyckan?

/ceddan
Användarvisningsbild
av SvenB
#1245457
Tyvärr så lär du bli vållande. Du får inte backa ut utan att förvissa dig om att det kan ske utan att en olycka sker. Tänk om det varit en barnvagn du träffat.
Användarvisningsbild
av joel80
#1245467
Har lärt mig samma sak.. Alltid den som backar som åker på skulden. Enda som kan "rädda" en är om man stannat och står stilla så pass lång tid att den som kör in i en borde haft god tid att undvika kollision. Men det skulle troligen behövas vittnen eller dashcam för att få igenom nått sånt.
#1245493
Du ska ha uppsikt när du backar, men det finns annat också.

Från trafikförordningen.
”14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,”
av Lövet
#1245507
Det ska till extremt mycket till för att undvika skuld så fort du har backväxeln i. Sen kan det finnas undantag enligt ovan men praxis säger annat.
Användarvisningsbild
av SRT
#1245556
Backar man så äger man vanligtvis allt ansvar vid olycka och speciellt om man backar ut från en parkeringsplats.Sedan är det ju otur om man träffar på någon i en annan bil som i sin tur har usla körkunskaper för att kunna hjälpa till att undvika denna olycka.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1245557
Jag är lika imponerad varje gång jag besöker nån större parking på t ex Ica utan att se smällda bilar med tanke på hur många som både kör väldigt fort bakom de parkerade bilarna respektive bara slänger i backen och kastar sig ut.. :P
Användarvisningsbild
av joel80
#1245565
Man får försöka hitta en plats där man kan köra rakt fram och ta platsen "mitt emot" om ni förstår hur jag menar. Så att man sen är man kör därifrån kan köra framåt direkt. Blir det högerregeln som gäller då tro eftersom båda är på parkeringsområdet eller går man på "start från sida av vägen"?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen