...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1245569
Eller så backar man in på fickan. Men folk kan fan knappt backa heller.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1245571
Derank skrev: fre 20 apr 2018, 10:38 Eller så backar man in på fickan. Men folk kan fan knappt backa heller.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Beror ju på var. Man vill ju till med kundvagnen bakom bilen ;-)

Själv tar jag när det går platsen längst ut på kanten så att man när ingen står framför, få andra verkar beredda att gå 50 m till, kan göra en u-sväng ut från parkeringen direkt till utfarten :-D
Användarvisningsbild
av Någonting
#1245589
Derank skrev:Eller så backar man in på fickan. Men folk kan fan knappt backa heller.
Om det är en sned-parkering på en enkelriktad gata så går det ganska dåligt. Då måste du först vända bilen mot körriktningen och sedan backa in snett. Sedan när du ska ut så måste du svänga mer än 90 grader för att kunna köra i rätt körriktning.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1245596
SBergdahl skrev: fre 20 apr 2018, 10:43
Derank skrev: fre 20 apr 2018, 10:38 Eller så backar man in på fickan. Men folk kan fan knappt backa hell
Beror ju på var. Man vill ju till med kundvagnen bakom bilen ;-)
Det är ju en avvägningsfråga. Antingen får man bära kassarna sista biten från kundvagnen, eller riskera att bli påkörd när man backar ut. Man kan ju se sig för också :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1245603
SvenB... Eller så har man som på nya Volvos en bil som börjar skrika och pipa när/om det kommer nån från sidorna när man har lagt i backen. :D

Behöver aldrig se mig för nu mera.. Bilen sköter allt.. Döda vinklar och bromsa för trafik framför och sånt. ;) Eller kanske inte riktigt så man ska använda hjälpsystemen. ;)

Men att det piper när nån kommer från vinklar man absolut inte kan se från förarplatsen är faktiskt riktigt bra.
av Malmstroem
#1245605
Det är lite farligt att lita på dessa stödsystem. Jag litade lite för mycket på dem när jag backade ut med en BMW för ett par år sedan. Det visade sig att systemet hade en uppstartstid på några sekunder...

Naturligtvis var det mitt fel som backade ut utan att kontrollera omgivningarna ordentligt. :oops:
Användarvisningsbild
av Derank
#1245623
Någonting skrev:
Derank skrev:Eller så backar man in på fickan. Men folk kan fan knappt backa heller.
Om det är en sned-parkering på en enkelriktad gata så går det ganska dåligt. Då måste du först vända bilen mot körriktningen och sedan backa in snett. Sedan när du ska ut så måste du svänga mer än 90 grader för att kunna köra i rätt körriktning.
Jag tror du fattar vad jag menar

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

#1245660
Lövet skrev: tor 19 apr 2018, 22:13 Det ska till extremt mycket till för att undvika skuld så fort du har backväxeln i. Sen kan det finnas undantag enligt ovan men praxis säger annat.
Det ska dock tilläggas att det är stor skillnad på lag och försäkringsbolag 😉
Användarvisningsbild
av Perra83
#1245681
SvenB skrev: tor 19 apr 2018, 19:07 Tyvärr så lär du bli vållande. Du får inte backa ut utan att förvissa dig om att det kan ske utan att en olycka sker. Tänk om det varit en barnvagn du träffat.
Har man barn i vagn bör man i så fall vara lite försiktig. Man kan inte bara köra på sina rättigheter.
Nog ska man i alla fall kunna backa ut lite utan att bli påkörd. Det är ett samspel ute i trafiken. Sticker någon ut baken ur en trång ficka så låt den backa ut och köra iväg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1245687
Perra83 skrev: fre 20 apr 2018, 21:38
SvenB skrev: tor 19 apr 2018, 19:07 Tyvärr så lär du bli vållande. Du får inte backa ut utan att förvissa dig om att det kan ske utan att en olycka sker. Tänk om det varit en barnvagn du träffat.
Har man barn i vagn bör man i så fall vara lite försiktig. Man kan inte bara köra på sina rättigheter.
Nog ska man i alla fall kunna backa ut lite utan att bli påkörd. Det är ett samspel ute i trafiken. Sticker någon ut baken ur en trång ficka så låt den backa ut och köra iväg.
Håller med, det är ett samspel..
Sen finns det alltid dom som fular om det inte finns några vittnen: "-Jag stod minsann helt still och du körde på min bil längst bak på sidan..."

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]