Re: Vad göra med mittfilskörare?
Postat: fre 14 dec 2018, 22:19
Går lika bra i Sverige. Ingen som förstår lagarna
Micce1980 skrev:Borde gå lika bra i Sverige Och Så. Själv kör jag då om på insidan om någon ligger i tex 80 i mittfilen på en 110 väg.Derank skrev:Det kan väl inte vara ett jätteproblem att någon ligger i mittfilen. Kör om el ligg kvar.Får dock oftast göra fyra filbyten då vilket spontant känns onödigt
Minns när vi hyrde bil i usa första gången, trodde de blivit tokiga men nej då de kör bara om på båda sidor på motorvägen. Det går bra med men där är det dock tillåtet
StringerBell skrev: ↑tis 04 dec 2018, 23:59 Jag tror de flesta drar sig för att ligga i högerfilen eftersom man inte får vara i fred där. Antingen är det någon från anslutande påfart som ska in och då behöver man lämna plats för denne; eller så omvandlas högerfilen till avfart så man måste gå till vänster ändå. Men i de flesta fall handlar det nog om att mittenfilen håller det tempo de flesta vill köra i.Här är förklaringen till att, i övrigt laglydiga, Svenssons ligger i mittenfilen. Ofta Kia, Hyundai, Skoda mm som det stod i något inlägg. Vilka har ofta såna bilar? Jo hederliga, försiktiga människor, som inte vill göra en fluga förnär. Om trafiken bara bestod av dessa skulle den troligen vara mycket säkrare än om trafiken bara bestod av helljusblinkande -och hytta med näven-trafikanter.
joel80 skrev: ↑fre 04 jan 2019, 02:27 I Tyskland försvinner oftast vänsterfilen.. Tyvärr känns det lite farligare då det ibland gär jävligt fort i vänsterfilen och diverse hetsförare ska hinna om dom där sista bilarna i mittfilen som kör om lastbilar i högerfilen innan vänsterfilen försvinner... Och så går det som det går.Men på autobahn försvinner ju inte vänsterfilen plötsligt samtidigt som det är fri fart. Oftast är det 80 där det händer.
Men det blir enklare att ligga i högerfilen....
SvenB skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt.Så är det förmodligen. I det landet går invånarna inte ens mot röd gubbe...
SvenB skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt.Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
SBergdahl skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:38Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...SvenB skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt.Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.