...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1242945
Håller med, hur står det till? Även jag trafikerar en 6 filig väg stundtals. Det har aldrig varit några egentliga problem med "mittfilsåkarna". De gör en olaglig handling, visst. Men jag har aldrig utbildat mig till lagens väktare. :???:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1242948
Jag ställer mig frågan: Varför väljer man att ligga i mittkörfältet när det finns tre körfält? Det finns ju ingen logik i det alls och jag har inte haft möjlighet att själv fråga ut någon... Dessutom brukar dessa som är anhängare av mittfilsmaffian inte hålla sig till skyltad hastighet, utan de kör gärna långsammare och sabbar trafikrytmen.
Man får bara köra om i höger körfält om hastigheten är skyltad 70 km/h eller lägre. Detta gör att alla måste ut i vänster körfält, även tunga fordon, för att ta sig förbi.
Södertäljepolisen gjorde en räd mellan Salen och Södertälje, minns inte hur många som fick böter men det var ganska många.
Jag säger bara: Suck... :-(O)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1242953
fjohan82 skrev:Jag ställer mig frågan: Varför väljer man att ligga i mittkörfältet när det finns tre körfält? Det finns ju ingen logik i det alls och jag har inte haft möjlighet att själv fråga ut någon...
Men det har jag. Har en bekant som idkar mittfilskörning. Han vidhåller att filen längst till höger är för de som kommer upp, eller skall av motorvägen. Att ligga där i "vanlig" trafik hindrar de som skall på, eller av menar han. :roll:
Sådana argument som att man kan flytta sig en fil till vänster strax innan en på/avfart, biter inte på honom. Han ligger i mitten, det är bäst. ?:-/
av Lövet
#1242954
Säg upp bekantskapen omedelbart!
Det är just den inställningen som är felet. Högerfilen ska vara NORMALFILEN, det är där man ska ligga. Sen kan man flytta sig vid påfarter till mittfilen. Att ligga i mittfilen för att det kommer påfarter med 3km mellanrum är hål i huvudet.

Ett relaterat problem är de som hasar ut på motorvägen så fort spärrlinjen upphör oavsett om de åker i 70 km/h istället för 110 km/h. Sedan inte sällan ett filbyte till för att lägga sig i mittfilen. I 92 km/h på 110 väg. Fy fan.

Gissningsvis är det samma personer.
av Malmstroem
#1242955
Jag försöker att fokusera på att köra min bil.

Om någon kör i mittfilen anpassar jag mig till det, och kör om i vänsterfilen (förutom vid något enstaka tillfälle då det blivit omkörning på högersidan... :oops: )

Om någon vill köra snabbare än mig släpper jag förbi dem. Även om de kör över hastighetsgränsen.

Både att ligga i mittfilen utan orsak och fortkörning är lagbrott. Det är polisens sak att hantera dessa. Det blir inte bättre av att jag försöker undervisa mina medtrafikanter. Snarare sämre, det är sällan som två fel gör ett rätt.

Naturligtvis händer det att jag blir irriterad. Men saken blir knappast bättre för det. :mrgreen:
av Lövet
#1242958
Jag ser mittfilsåkande ungefär som att fisa i en hiss. Inte olagligt men ett skitstövelbeteende som indikerar att man inte bryr sig det minsta om sin omgivning.
av Schmoyoho
#1242997
Jag håller med om att det är dumt att irritera sig, det kommer bara göra det så mycket jobbigare för dig samtidigt som det inte gör något för att lösa problemet. Hade krävts mer trafikövervakning, vilket förutsättningarna är dåliga för då antalet trafikpoliser decimerats. De hade gärna fått börja knipa fler rattsurfare också.

Jag brukar lägga mig bakom och ljustuta. Brake check:a är ju ett långt värre beteende även om du försöker lotsa någon till högerfilen, helt idiotiskt. Någon gång har jag kört om på högersidan men brukar försöka ha någon principiell idé om att agera korrekt i trafiken, bara för att undvika spä på trafikanarki.
av Lövet
#1243000
Om man ligger i högerfil med farthållaren på rätt hastighet men rullar om dem i mittfilen är det inte den till höger som gör fel i mina ögon. Lagboken säger säkert annat.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1243002
Lövet skrev:Om man ligger i högerfil med farthållaren på rätt hastighet men rullar om dem i mittfilen är det inte den till höger som gör fel i mina ögon. Lagboken säger säkert annat.
Ja lagboken säger annat men jag gör likadant allt som oftast.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1243010
Om man tycker att andra trafikanter sinkar en så man kommer försent till jobbet så ska man kanske ändra sitt beteende och va ute lite mer i god tid,det kan ju hända andra saker som sinkar.
Man kan ju även fråga sig varför dessa "idioter" kör i mittfilen? är det för att det går saktare i högerfilen pga lastbilar eller de som eventuellt ska svänga av på kommande avfart.
Uppför hallandsåsen tex så kör ju lastbilarna i högerfilen,de som håller hastigheten i mittfilen och fortkörarna ligger i vänsterfilen.
Sen är ju faktiskt inte mitt och vänster fil någon fortkörningsfil utan rådande hastighetsbestämmelser gäller även där.
Ang "bestraffning" så är det ganska effektivt att spola rutan precis när det ligger någon och nosar i baken,dom brukar öka avståndet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]