...

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1242867
Kör varje dag många km på en 6-filig motorväg. D.v.s. det är 3 filer åt varje håll.
Många mindre vetande ligger konstant i mittenfilen. Där ligger de och blockerar två filer eftersom man inte får köra om till höger. Resultatet blir att man måste byta fil två gånger och vänsterfilen blir snabbt köig.

Otroligt vad många det är som gör så och blockerar trafiken.

Vad tycker ni att man skall göra?
-Lägga sig bakom och blinka med helljus
-Lägga sig bakom och tuta
-Båda två ovan
-Efter omkörning lägga sig framför och bromsa samt sätta på höger blinkers.
-Annat
-Ingenting, man låter dem fortsätta att leva i sin inkompetens.

Själv gör jag oftast inget. Ibland tutar jag om det är någon som lägger sig i mittfilen precis när jag är på väg att köra om. Men blinka med helljuset brukar jag inte göra då de oftast inte ser blinkningarna ändå, total noll-koll eller så saknar dessa bilar backspeglar och sidospeglar. Kanske är det så? BMW saknar ju blinkers trots att det är så dyr bil. Så varför inte? Jag har två Hella extraljus på bilen men de är för det mesta avstängda. Det brukar bli ett jävla liv om man blinkar med dem också, så jag låter bli.

Alla tips mottages tacksamt. Vill ha en säker och smidig resa till jobbet, och snabb!
av Mwi
#1242871
FreddanNo1 skrev: Många mindre vetande ligger konstant i mittenfilen.
Vad tycker ni att man skall göra?
-Ingenting, man låter dem fortsätta att leva i sin inkompetens.
Du har själv det bästa svaret på din fråga :wink:
Eftersom mittfils körarna inte förstår att de gör något fel och som även är olagligt, så kommer de aldrig förstå varför du signalerar på dem.
Så det bästa för dig är att strunta i det och glömma alltihop, istället för att sitta själv i din egna bil och bli mer och mer irriterad, du kommer bara må dåligt själv över en situation du inte kan påverka.
av FreddanNo1
#1242874
Ping84 skrev:Vad fick du lära dig att göra på körskolan?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Jag har aldrig gått i körskola. Jag läste in teorin själv och körde upp privat, klarade allt på första försöket. Så jag vet inte
av FreddanNo1
#1242875
Mwi skrev:
FreddanNo1 skrev: Många mindre vetande ligger konstant i mittenfilen.
Vad tycker ni att man skall göra?
-Ingenting, man låter dem fortsätta att leva i sin inkompetens.
Du har själv det bästa svaret på din fråga :wink:
Eftersom mittfils körarna inte förstår att de gör något fel och som även är olagligt, så kommer de aldrig förstå varför du signalerar på dem.
Så det bästa för dig är att strunta i det och glömma alltihop, istället för att sitta själv i din egna bil och bli mer och mer irriterad, du kommer bara må dåligt själv över en situation du inte kan påverka.
Idioterna sinkar mig på väg till jobbet varje dag. Därför vill jag hitta ett sätt. Någon mailade in om en apparat som man sätter i grillen och får dem garanterat att flytta sig då den ä
av Mwi
#1242878
FreddanNo1 skrev:Idioterna sinkar mig på väg till jobbet varje dag. Därför vill jag hitta ett sätt. Någon mailade in om en apparat som man sätter i grillen och får dem garanterat att flytta sig då den ä
Ja har du inga problem med lagar och regler, är det väl bara att köra slalom mellan filerna och även utnyttja vägren när det är möjligt så gör många i Stockholm :-O)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1242882
Mwi skrev:
FreddanNo1 skrev:Idioterna sinkar mig på väg till jobbet varje dag. Därför vill jag hitta ett sätt. Någon mailade in om en apparat som man sätter i grillen och får dem garanterat att flytta sig då den ä
Ja har du inga problem med lagar och regler, är det väl bara att köra slalom mellan filerna och även utnyttja vägren när det är möjligt så gör många i Stockholm :-O)
Hehe ja typ så.

Nej det enda rimliga är att skita I det. Allt annat skapar bara farliga situationer. Att ens tänka tanken visar på lite tveksamt. Ömdöme.. Börjar det rulla långsamt kvalar det ju dessutom som köbildning och då kan man glida förbi på båda sidor. Rullar det inte långsamt finns rätt begränsad anledning att irritera sig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1242906
Kör upp bakom som att du förväntar dig att de ska flytta sig, när de inte gör så blinka med helljuset. Eftersom nästan ingen flyttar sig gör du en omkörning och lägger dig direkt i den högra filen. Då brukar vissa hänga efter och maka på sig. Är man på det humöret kan man ju råka behöva rengöra sin egna framruta väldigt plötsligt precis när man går in framför mittfilsåkaren :wink:

Men är det en snabb och säker resa till jobbet så är det bara att strunta i alla andra och köra om på lämpligt vis, de struntar ju tydligen i dig.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av angarna
#1242920
Vad är det för farligt med lite spolarvätska från framförvarande? Finner det otroligt fånigt hur någon kan tycka det är irriterande eller hur den som spolar kan anse det vara någon form av bestraffning?
Inte ens en gång om jag kör nercabbat anser jag annat. Om man hade surströmmingsspad i behållaren kanske jag skulle säga något annat, men lär ju bli värst för den som har det och dessutom gillar jag surströmming :D
Användarvisningsbild
av SRT
#1242944
Kan man inte komma förbi utan att trakassera någon annan trafikant som gör fel och kör i mittfilen så gör ju inte ett fel att två fel blir rätt.Helljusblinka, köra om och bromsa ner dom, använda spolarvätska på dom osv.Ja ja, man undrar ju hur det står till.Har under årens lopp i bil och på mc sett många aggressiva förare som ibland orsakat olyckor eller allvarliga tillbud med skärrade och upprörda trafikanter.Anser man sig vara bättre än alla andra på vägen och ska påtala detta med fordonet som pekpinne är det mycket bättre att söka hjälp innan någon skadas eller avlider.Ha en bra dag.

?:-/
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]