...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1290216
fjohan82 skrev: fre 04 jan 2019, 12:44
SBergdahl skrev: fre 04 jan 2019, 12:38
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...
Jag skulle hellre se att man får göra en ny uppkörning (och kanske uppskrivning) med vissa jämna intervall för att hålla liv i den teoretiska biten (bl.a. nya vägmärken och fordonets placering) och inte bara vrida på ratten, det kan man göra även som 10-åring.
Tvärt om så är intuitiva trafikmiljöer jätteviktigt. Fokus ska kunna vara på interaktionen med andra i trafiken inte på att försöka lista ut hur miljön fungerar. Det ska vara lätt att göra rätt för då gör alla rätt istället för bara nästan alla. Det där nästan blir snabbt farligt om det är oväntat.

Med det sagt tycker jag också att förnyelse av körkortet ska innebära någon form av krav på uppfräschning, teoriprov eller liknande. Dels för att gallra ut olämpliga förare dels för att utbilda och fräscha upp minnet.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1290292
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Jag tror det beror på att i tyskland gäller olika hastigheter i de olika körfälten. Man kan ligga i det som passar din hastighet bäst. I sverige kör ju alla lika fort (om man håller hastighetsgränsen).
Användarvisningsbild
av snepo
#1290308
fjohan82 skrev:
SBergdahl skrev: fre 04 jan 2019, 12:38
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...
Jag skulle hellre se att man får göra en ny uppkörning (och kanske uppskrivning) med vissa jämna intervall för att hålla liv i den teoretiska biten (bl.a. nya vägmärken och fordonets placering) och inte bara vrida på ratten, det kan man göra även som 10-åring.
Hur många skulle bli av med körkortet efter det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1290310
snepo skrev: fre 04 jan 2019, 17:56
fjohan82 skrev:
SBergdahl skrev: fre 04 jan 2019, 12:38
Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...
Jag skulle hellre se att man får göra en ny uppkörning (och kanske uppskrivning) med vissa jämna intervall för att hålla liv i den teoretiska biten (bl.a. nya vägmärken och fordonets placering) och inte bara vrida på ratten, det kan man göra även som 10-åring.
Hur många skulle bli av med körkortet efter det?
Inte en aning och det känns sekundärt för att få lite ordning och reda.
Varför måste man uppdatera sig och förnya många andra licenser men inte sitt körkort?
Vissa som kör bil varken hör eller ser vad som händer runt deras fordon och det är inte okej.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1290313
fjohan82 skrev: fre 04 jan 2019, 18:10
snepo skrev: fre 04 jan 2019, 17:56
fjohan82 skrev:
Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...
Jag skulle hellre se att man får göra en ny uppkörning (och kanske uppskrivning) med vissa jämna intervall för att hålla liv i den teoretiska biten (bl.a. nya vägmärken och fordonets placering) och inte bara vrida på ratten, det kan man göra även som 10-åring.
Hur många skulle bli av med körkortet efter det?
Inte en aning och det känns sekundärt för att få lite ordning och reda.
Varför måste man uppdatera sig och förnya många andra licenser men inte sitt körkort?
Vissa som kör bil varken hör eller ser vad som händer runt deras fordon och det är inte okej.
Till skillnad från vissa andra saker som behöver förnyas är det dessutom allmänt farligt om de som inte kan eller bryr sig inte gallras bort. Det skulle behöva bli en skyldighet att ha ett körkort, inte en rättighet.
Användarvisningsbild
av snepo
#1290324
Jo jag vet hur det är. Kör lastbil så måste förnya saker med 5 och tio års mellanrum inklusive läkarbesök. Men håller med om att en hel del personer,skulle behöva lära sig både teori och körning igen. Kör som idioter i trafiken.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1290328
Har också C-kort men det är ju bara läkarbesök var 5:e år eftet 45.
Tog BE 2009. Teori och uppkörning. Enligt inspektören är det sällan någon som haft körkort i 20 år blir kuggad.
Användarvisningsbild
av fb35523
#1291482
EbbevonVolvo skrev:Körde upp för Hallandsåsen i sydlig riktning i förrgår. Tre filer, lite trafik , inte en långtradare i sikte.
En Danskjä*** i mittfilen. Där låg han i runt 80 (110 gäller). Alla som körde om gjorde det till vänster och gick sedan längst till höger. Inte reagerade han inte, utan låg kvar i mittfilen.
Jag kom ikapp honom precis när vänsterfilen upphörde och det blev tvåfiligt. Inte reagerade han inte, utan låg kvar i "sin" fil. Jag fick bromsa, tuta och blinka, för att han skulle flytta sig. DÅ BROMSAR DANSKJÄV*** NER TILL 50 km/h. Blev en kö på bakom mig. Efter 300 meter går han över i högerfilen. Ser helt oförstående ut när jag sedan kör om hans Citroën Xsara, full med barn. :-/

Tur att ingen körde om till höger, eller så skulle vi alla kanske ha gjort det. Poliser ser man bara på TV numera...
Jag kör ofta precis den sträckan och att folk ligger kvar i mittenfältet även sedan det blivit tvåfiligt är mycket vanligt. Att man hamnar i mittenfilen om man inte tänker lite själv är nog trafikmiljöns fel. Kommer man på den tvåfiliga motorvägen och påfarten från Båstad/Östra Karup skapar ett nytt körfält till höger om det som tidigare var det högraste så byter de flesta inte körfält och blir alltså kvar i det som nu är mittenfältet. Det är samma sak från andra hållet (Hjärnarp) och vid Glumslöv söderifrån. Vid Glumslöv norrifrån bildas dock ett nytt vänster körfält, men p.g.a. trafiken blir det nästan alltid så att bilarna tar de två vänstra filerna och lastbilarna det högra.

Hade man utformat påfarterna (med målade linjer) så att det blir ett vanligt accelerationsfält och att det bildas ett nytt tredje fält till vänster så hade de som kommer i höger körfält till dessa påfarter per automatik hamnat i höger körfält. Nu hamnar de per automatik i mittenfältet och ligger kvar där.

Jag tycker också att en skylt eller två som talar om vad som gäller inte vore fel.

För info så finns det något som polisen kallar "otillåten användning av ljusanordning", vilket avser att man blinkar med helljuset i onödan, vilket verkar vara i princip allt som inte är normal helljusanvändning.

Edit: Vad man ska göra med dem? Föregå med gott exempel, kanske ett lite forcerat (men inte farligt) filbyte efter omkörning fungerar ibland. Ligger någon och blockerar i mitten och vänster är upptaget så att jag blir hindrad så kan även jag blinka lite med helljuset ibland. Kör inte om till höger, det kan skapa riktigt farliga situationer!
av llesrof
#1293290
12 sidor om vad man skall göra med mittfilskörare. Vad har ni kommit fram till? Kan man inte bara finka in dom och deportera dom till en öde ö? :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1293353
llesrof skrev: lör 19 jan 2019, 01:42 12 sidor om vad man skall göra med mittfilskörare. Vad har ni kommit fram till? Kan man inte bara finka in dom och deportera dom till en öde ö? :-)
Eller den "fängelseön" Danmark ska upprätta. :-)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]