...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1243207
Att försöka uppfostra sina medtrafikanter är också lite som att fisa i hissen, lagligt men dålig stil. Mycket bra liknelse för övrigt :-)

För min del kunde man ta bort förbudet mot omkörning på höger sida på motorväg och förbudet mot mittfilskörning så kan man göra det som är smidigast istället. För framkomlighetens skull är en massa filbyten I tät trafik katastrof eftersom varje lite inbromsning fortplantar dig bakåt i dragspelet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1243244
I tät trafik är det lagligt att ligga kvar i den fil man är i och passera till höger.
När det inte är så tät trafik så att det alltså finns plats till höger är det vettigt att man tar sig så långt till höger som det finns plats.
Det är betydligt säkrare för alla om omkörningar i hög hastighet görs till vänster, speciellt när det gäller tyngre fordon som har en rejäl blindspot på högersidan, men även för bilister som ibland kan vara lite dåliga på att kolla över axeln. :/
av llesrof
#1243345
SBergdahl skrev: För min del kunde man ta bort förbudet mot omkörning på höger sida på motorväg och förbudet mot mittfilskörning så kan man göra det som är smidigast istället. För framkomlighetens skull är en massa filbyten I tät trafik katastrof eftersom varje lite inbromsning fortplantar dig bakåt i dragspelet.
Att folk gör fel medveten får vi leva med. Så har det alltid vart och så kommer det nog alltid att vara. Sådana rövhål kan jag ha en viss fördragsamhet med eftersom de är födda till att vara just rövhål. De rår inte för det. Det som jag irriterar mig mest på är att de kommer undan med det. Hela samhället anpassar sig och ger efter för de som för fel eller inte når upp till lägstakravet. Om tillräckligt många inte klarar av att göra rätt så sänker vi kravet för att det skall bli rätt. Det gäller i allt från skolan som prånglar ut en massa särskrivare till intagning på polishögskolan där intagningskraven sänks så att även patologiska idioter skall komma in. Nu skall till och med körkortskraven sänkas så att fler kan ta körkort. För att inte tala om hur det är på arbetsplatser där kollegor kan missköta sitt arbete hur mycket som helst utan att det händer något eftersom andra kollegor tvingas kompensera för detta. Det är de som gör fel som sätter standarden.

Att ställa krav går inte längre för då känner sig någon jävel kränkt. Det är viktigare att ingen känner sig kränkt än att vi har ett fungerande samhälle och trafikmiljö. Alla skall ha samma rättigheter vad det än är. Vi får det samhälle vi förtjänar när det är så kravlöst som det är. Trafikpolisen är avskaffad och det är fritt fram att bete sig hur som helst i trafiken. De som gynnas av detta är Hitler i sin Audi eller BMW och andra rövhål med pissig attityd i trafiken. Alla andra förlorar på det.
av Mwi
#1243372
llesrof skrev:Att ställa krav går inte längre för då känner sig någon jävel kränkt. Det är viktigare att ingen känner sig kränkt än att vi har ett fungerande samhälle och trafikmiljö. Alla skall ha samma rättigheter vad det än är. Vi får det samhälle vi förtjänar när det är så kravlöst som det är. Trafikpolisen är avskaffad och det är fritt fram att bete sig hur som helst i trafiken. De som gynnas av detta är Hitler i sin Audi eller BMW och andra rövhål med pissig attityd i trafiken. Alla andra förlorar på det.
Har inte du placerat Hitler lite fel i ditt resonemang? Hitlers dröm var ju en blond arisk elitras och motsatsen är ju det du kallar rövhål medans Hitler benämnde dem undermänniskor. Själv tycker jag att de som som vill rensa ut människor som inte når upptill "lägstakraven" förtjänar att kallas Hitler och är Hitler, inte de som kör Audi eller BMW.
Helt ärligt tycker jag inte att Hitler överhuvudtaget har något att göra i ett bilforum han passar bättre på historiens-soptipp.
av Leopold
#1243378
Vill man verkligen mena allvar med att agera "privatpolis" och statuera exempel så är det väl bara att skaffa en Humvee eller motsvarande pansarvagns-ök, anvisa väg rent handgripligt via prejning.

Är man inte beredd att ta till så drastiska medel (och ta de inte helt okännbara lagliga konsekvenserna...) så rekommenderar att man helt enkelt skiter i det, bara accepterar att det finns en del individer i vårt samhälle som tyvärr inte känner till hur man kör. Borde f ö inte vara någon nyhet för någon bilist med ett minimum av körerfarenhet att det är så det är.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1243383
Illesrof: Jag tänkte inte så mycket ur perspektivet sänka krav som perspektivet vad som är smidigt och rationellt. På t ex E6 söderut från Göteborg genom Mölndal är det tre körfält och väldigt tätt mellan av- och påfarterna samtidigt som körfältet till höger efter ett par kilometer försvinner just till höger. På en sådan plats kan det faktiskt vara bättre för framkomligheten att de som ska rakt fram faktiskt kör i mittfilen hela vägen istället för att byta fram och tillbaka. Vänster körfält finns ju kvar för de som vill köra för fort (långtradare som kör 85 på 80-sträckan t ex :roll:). Just där är det många som ska följa körfältet när det försvinner till höger också så om man fick köra om mittfilen på höger sida skulle det bli mer attraktivt att ligga där för den som faktiskt ska dit körfältet går också.

Sen finns det andra platser som E4:an söderifrån mot Stockholm där det är flera mil med tre körfält innan höger körfält försvinner igen. Där är det inte vettigt att glida långsamt i mitten.

Själv bryr jag mig inte så mycket egentligen så länge det går att smita förbi och det gör det alltid när det är lite trafik. Är det mycket trafik glider jag med istället.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1243385
Leopold skrev:Vill man verkligen mena allvar med att agera "privatpolis" och statuera exempel så är det väl bara att skaffa en Humvee eller motsvarande pansarvagns-ök, anvisa väg rent handgripligt via prejning.

Är man inte beredd att ta till så drastiska medel (och ta de inte helt okännbara lagliga konsekvenserna...) så rekommenderar att man helt enkelt skiter i det, bara accepterar att det finns en del individer i vårt samhälle som tyvärr inte känner till hur man kör. Borde f ö inte vara någon nyhet för någon bilist med ett minimum av körerfarenhet att det är så det är.
Det kan fungera omvänt också. Min kusin blev prejad av en diplomatbil i Stockholm för många många år sen. Bara det att han satt i en Land Rover med rätt massiva sidosteg som var hårdare än diplomatbilen.. :lol:
Användarvisningsbild
av Derank
#1243400
förstår inet ens problemet, ligge det nån i mittfilen och du vill förbi, så kör om, hur svårt kan det vara. och ligge rjag längst till höger och det ligger nån i 90 i mittfilen på en 120väg så rullar jag ju såklart bara förbi i högerfilen, jag korsar ju inte 2vägbanor för att köra om och sedan dundra tillbaka in i högerfilen igen, det är ju ännu dummare, tycker jag

jag ser inet ens problemet, men det är jag det,
Användarvisningsbild
av frasse4
#1243438
I Stockholm finns också fenomenet när vi har 3-filiga 70-vägar att alla som åker på ska pressa sig in i mittenfilen (som redan är full) vilket sänker farten i den filen till 50. Det lämnar högerfilen helt tom och man kan glatt glida förbi alla i 70 där.
av llesrof
#1243603
Derank skrev:förstår inet ens problemet, ligge det nån i mittfilen och du vill förbi, så kör om, hur svårt kan det vara. och ligge rjag längst till höger och det ligger nån i 90 i mittfilen på en 120väg så rullar jag ju såklart bara förbi i högerfilen, jag korsar ju inte 2vägbanor för att köra om och sedan dundra tillbaka in i högerfilen igen, det är ju ännu dummare, tycker jag

jag ser inet ens problemet, men det är jag det,
Trådskaparen beskrev faktiskt problemet i förata inlägget. Jag citerar det här så att du kan läsa det och få föratåelse.
Där ligger de och blockerar två filer eftersom man inte får köra om till höger. Resultatet blir att man måste byta fil två gånger och vänsterfilen blir snabbt köig.
Att köra om til höger på det sätt du beskriver är inte bara olagligt, det är farligt också. Och dumt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]