...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1243621
Derank kör kanske rätt sällan där det är mycket trafik och 3 filer. Det är oftast inte "bara" att ta sig ut till vänster och passera heller om man vill passera lagligt. Det är annan trafik som antingen är ivägen eller som ev stoppas upp av att man måste köra om nån som ligger i mittfilen i onödan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243637
llesrof skrev: Att köra om til höger på det sätt du beskriver är inte bara olagligt, det är farligt också. Och dumt.
Jag kör stundtals mellan Södertälje och Stockholms södra förorter. Jag ska erkänna att jag, när det är tät trafik, hellre kör om mittfilköraren till höger, än att byta två filer. Det uppfattar jag som att det är mindre dumt. Olagligt, ja. Men nöd går före lag. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1243670
SvenB skrev:
llesrof skrev: Att köra om til höger på det sätt du beskriver är inte bara olagligt, det är farligt också. Och dumt.
Jag kör stundtals mellan Södertälje och Stockholms södra förorter. Jag ska erkänna att jag, när det är tät trafik, hellre kör om mittfilköraren till höger, än att byta två filer. Det uppfattar jag som att det är mindre dumt. Olagligt, ja. Men nöd går före lag. :wink:
Är det så pass tät trafik att det är bilar i alla filer och hastigheten sjunker är det inte olagligt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1243692
joel80 skrev:
SvenB skrev:
llesrof skrev: Att köra om til höger på det sätt du beskriver är inte bara olagligt, det är farligt också. Och dumt.
Jag kör stundtals mellan Södertälje och Stockholms södra förorter. Jag ska erkänna att jag, när det är tät trafik, hellre kör om mittfilköraren till höger, än att byta två filer. Det uppfattar jag som att det är mindre dumt. Olagligt, ja. Men nöd går före lag. :wink:
Är det så pass tät trafik att det är bilar i alla filer och hastigheten sjunker är det inte olagligt.
Vi kan sammanfatta när man får köra om på höger sida:
På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
Om det är tät kö i alla körfält.
Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster.
av mikebike
#1249998
På vägen hem igår kväll, på E4 söderut, hände något märkligt. Två gånger.
Strax före Rotebro ligger jag i körfältet längst till höger, med en pickup 200 meter framför. Inga andra fordon i närheten. Då byter han till det mittre körfältet! För att köra om måste jag alltså byta två körfält åt vänster och sedan tillbaks...
Sedan händer det igen, i höjd med Upplands Motor i Akalla. Just som jag tänker köra om så byter bilen framför mig till det andra körfältet från vänster. Sedan jag kört om kan jag se att hon ligger kvar där och blir omkörd på både vänster och höger sida...
av Lövet
#1250029
Det där händer hela tiden. Folk byter alltså från en helt tom högerfil till mittfilen utan att det är någon framför!
Användarvisningsbild
av joel80
#1250037
Jag fick en taxi att byta till högerfilen framför mig när jag kom bakom och skulle om... men direkt efter jag passerat gick han tillbaka och tvingade nästa bil bakom att byta till vänster. :/ Klippet vid 5:58. Den bör starta där:
av Lobocut
#1251131
Blinka och tuta, skaka sedan på huvudet när ni tittar på varandra när du kör förbi.

Du hoppas sedan att dom vill följa efter och ha någon form av konfrontation.
av volvoc70cab
#1259398
FreddanNo1 skrev: tor 05 apr 2018, 06:51 Kom precis fram till jobbet snabbare än vanligt och skall strax ut igen på jobb. Har ljustutat på 3-4 bilar sådär jobbigt så länge tills de flyttat sig. Funkade!
En annan fråga. Är det lagligt att ljustuta för att få mittfilsmissfostren att köra lagligt i högerfilen?
Enkla svaret är NEJ
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]