...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1260281
Försök vara "Mittfilskörare" i Tyskland. Var för någon vecka sedan nere i Ebermünde och hämtade en släpvagn. I Tyskland tar "das Polizei" ofelbart de som inte kör i den "högraste" filen av vägen och bötfäller på plats. På de 100 mil+ som vi körde såg jag flertal sådan "avplockningar".
Användarvisningsbild
av SvenB
#1260282
volvoc70cab skrev: fre 13 jul 2018, 09:59
FreddanNo1 skrev: tor 05 apr 2018, 06:51 Kom precis fram till jobbet snabbare än vanligt och skall strax ut igen på jobb. Har ljustutat på 3-4 bilar sådär jobbigt så länge tills de flyttat sig. Funkade!
En annan fråga. Är det lagligt att ljustuta för att få mittfilsmissfostren att köra lagligt i högerfilen?
Enkla svaret är NEJ
Varför skulle det vara olagligt?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260290
SvenB skrev: ons 18 jul 2018, 17:06
volvoc70cab skrev: fre 13 jul 2018, 09:59
FreddanNo1 skrev: tor 05 apr 2018, 06:51 Kom precis fram till jobbet snabbare än vanligt och skall strax ut igen på jobb. Har ljustutat på 3-4 bilar sådär jobbigt så länge tills de flyttat sig. Funkade!
En annan fråga. Är det lagligt att ljustuta för att få mittfilsmissfostren att köra lagligt i högerfilen?
Enkla svaret är NEJ
Varför skulle det vara olagligt?
Det är kanske inte explicit olagligt men det finns inget som säger att det skulle vara ok att uppfostra sina mottrafikanter, tvärt om.

I tyskland är disciplinen bättre men det är också betydligt mindre riskabelt att gå ut till höger eftersom man kan lita på att bli insläppt i vänster igen vid behov (om det inte är nån svensk turist där..). Plus att det är rätt oskönt att bli omkörd av de riktiga snabba utan en fil emellan :-P. I Sverige är alla så jäkla noga med att aldrig släppa in nån så jag kan till viss del förstå varför man drar sig för att gå ur vänsterfilen.

Men. Jag orkar inte bry mig så mycket. Man kommer alltid om om det skulle vara så.
Användarvisningsbild
av joel80
#1260298
Beror kanske på hur polisen tolkar "undvika fara". Man kan ju verkligen säga att en mittfilsåkare lätt kan orsaka fara. Det blir irritation och vissa tar t.o.m och kör om till höger trots att det också kan ge böter.
Användarvisningsbild
av snepo
#1260311
SvenB skrev: ons 18 jul 2018, 17:04 Försök vara "Mittfilskörare" i Tyskland. Var för någon vecka sedan nere i Ebermünde och hämtade en släpvagn. I Tyskland tar "das Polizei" ofelbart de som inte kör i den "högraste" filen av vägen och bötfäller på plats. På de 100 mil+ som vi körde såg jag flertal sådan "avplockningar". Vi åkte genom Tyskland förra veckan. Svårt att ligga längst till höger,om du inte kör lika sakta som lastbilarna. I mittfilen låg lastbilar som körde om andra lastbilar. Såg inte många Polizei,däremot massor med långa köer pga vägarbeten. Annars så tycker jag att trafikanter i Tyskland Holland England är bättre än Sverige. Blinkers används hela tiden,man blir insläppt i köer om man blinkar.
En fråga. Var ungefär i Tyskland ligger Ebermünde?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260312
joel80 skrev: ons 18 jul 2018, 18:47 Beror kanske på hur polisen tolkar "undvika fara". Man kan ju verkligen säga att en mittfilsåkare lätt kan orsaka fara. Det blir irritation och vissa tar t.o.m och kör om till höger trots att det också kan ge böter.
Du får tänja begreppet orsaka fara långt för det. Att andra gör fel har aldrig varit en ursäkt att själv göra det. Den som gör en ful omkörning lär därför åka dit helt på egen hand oavsett om någon kör i mittfilen om det händer nåt.

Jag säger inte att det är vettigt att ligga och sova i mittfilen men det verkar orsaka en helt oproportionerlig mängd ilska. Det finns så mycket värre beteenden att störa sig på först, allas oförmåga att hålla rimliga avstånd t ex.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1260352
snepo skrev: ons 18 jul 2018, 19:35
En fråga. Var ungefär i Tyskland ligger Ebermünde?
Ebermünde ligger strax söder om Kassel, 66 mil från Putgarten
Användarvisningsbild
av snepo
#1260395
SvenB skrev: ons 18 jul 2018, 22:39
snepo skrev: ons 18 jul 2018, 19:35
En fråga. Var ungefär i Tyskland ligger Ebermünde?
Ebermünde ligger strax söder om Kassel, 66 mil från Putgarten
Okey tack,då vet jag ungefär
Användarvisningsbild
av joel80
#1260446
SBergdahl skrev:
joel80 skrev: ons 18 jul 2018, 18:47 Beror kanske på hur polisen tolkar "undvika fara". Man kan ju verkligen säga att en mittfilsåkare lätt kan orsaka fara. Det blir irritation och vissa tar t.o.m och kör om till höger trots att det också kan ge böter.
Du får tänja begreppet orsaka fara långt för det. Att andra gör fel har aldrig varit en ursäkt att själv göra det. Den som gör en ful omkörning lär därför åka dit helt på egen hand oavsett om någon kör i mittfilen om det händer nåt.

Jag säger inte att det är vettigt att ligga och sova i mittfilen men det verkar orsaka en helt oproportionerlig mängd ilska. Det finns så mycket värre beteenden att störa sig på först, allas oförmåga att hålla rimliga avstånd t ex.
Så är det nog.. Men kan tänka mig att polisen ändå rätt ofta skulle kunna ha överseende med det, man blinkar på nån som gör nått störande och olagligt, och polisen slipper pappersarbetet. ;)

Ska dom plocka nån är det kanske inte mer troligt att de plockar den som kör i mittfilen istället för nån dom blinkar på den?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1284532
Jag tror de flesta drar sig för att ligga i högerfilen eftersom man inte får vara i fred där. Antingen är det någon från anslutande påfart som ska in och då behöver man lämna plats för denne; eller så omvandlas högerfilen till avfart så man måste gå till vänster ändå. Men i de flesta fall handlar det nog om att mittenfilen håller det tempo de flesta vill köra i.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]