...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1259847
Mittenfilen verkar ju ha blitt den nya långsamfilen. 99% av övriga trafikanter susar ju om både till höger och vänster utan att bry sig överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av Derank
#1259850
Nu har vi inga mittfiler här uppe men jag måste säga att just mittfilen funkar riktigt bra de gånger jag åker från Väsby och norrut. Även fast jag kör fort så går det aldrig att ligga i vänsterfilen iaf, man får hela tiden vika in för någon som kommer i 200kmph, så jag brukar ta mittfilen en bit bakom nån buss el så, då kan man ligga och såsa på utan att fundera så mycket.

Jag ser heller inga problem med att folk kör om mig på insidan.
av Lövet
#1259901
Derank skrev:Nu har vi inga mittfiler här uppe men jag måste säga att just mittfilen funkar riktigt bra de gånger jag åker från Väsby och norrut. Även fast jag kör fort så går det aldrig att ligga i vänsterfilen iaf, man får hela tiden vika in för någon som kommer i 200kmph, så jag brukar ta mittfilen en bit bakom nån buss el så, då kan man ligga och såsa på utan att fundera så mycket.

Jag ser heller inga problem med att folk kör om mig på insidan.
Då vore det toppen om du höll dig norr om Väsby. Att köra så långsamt att man blir omkörd i högerfilen är inget bra för trafikrytmen.

Har kört bil i 15 år nu i och omkring Stockholm. Aldrig blivit omkörd i 200 km/h i vänsterfil någonsin. Det är ett rätt litet problem.
Användarvisningsbild
av Derank
#1259917
Jag tror bestämt ni överlever, jag upplever inte ens att det är ett problem att folk ligger i mittfilen oavsett vart jag själv ligger, det är nog mer en principsak för er för er att ingen ska ligga där.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1259921
Ska man hårdra det får man inte köra om på höger sida vid tex 80-90 km/h. Dessa hastigheter är på ett flertal sträckor, bla runt Stockholm.
Det blir ett rejält kryssande mellan körfälten när man ska om mittfilsmaffian: Från höger, ut till vänster, sen tillbaka till höger igen.
Detta slutar ibland i en rejäl krasch...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1259931
Mittfilarna i all ära, men efter dagens e6-safari är jag mållös. Varför ligger folk i vänsterfil och bara är ivägen? Kö på typ 20 bilar i vänstern, tomt i högern. Har nog kört om fler bilar på innern än yttern idag. När började vi med det här? Jag är själv väldigt blinka-byta-blinka-bytatillbaka så fort jag inte kör om, så jag finner det extremt provocerande.
Säkert samma folk dessutom, som ligger i mittenfil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1259975
TommyP86 skrev:Mittfilarna i all ära, men efter dagens e6-safari är jag mållös. Varför ligger folk i vänsterfil och bara är ivägen? Kö på typ 20 bilar i vänstern, tomt i högern. Har nog kört om fler bilar på innern än yttern idag. När började vi med det här? Jag är själv väldigt blinka-byta-blinka-bytatillbaka så fort jag inte kör om, så jag finner det extremt provocerande.
Säkert samma folk dessutom, som ligger i mittenfil.
Kanske är så att alla väntar på att den framför ska göra färdigt sin omkörning så att de också kan passera? Om det alltså ligger en långtradare längre fram som blir omkörd av nån som kör lite sakta, så blir det ju lätt kö i vänsterfilen. Vem menar du ska flytta sig och vem har då rätt att få köra fortare än de andra som också vill om?

Om det nu är så att den längst fram inte håller på att köra om nån utan bara ligger och blockar vänsterfilen förstår jag din frustration, men oftast när det är flera på rad till vänster väntar alla på att den framför ska passera nån som kör långsammare längre fram till höger. I de lägena förundras jag över nötterna som tror deras tid är viktigare än alla andras och inte förstår trafiksituationen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1259996
Det borde vara spöstraff och indraget körkort på den individen som kör om på insidan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]