- fre 04 jan 2019, 12:56
#1290216
Med det sagt tycker jag också att förnyelse av körkortet ska innebära någon form av krav på uppfräschning, teoriprov eller liknande. Dels för att gallra ut olämpliga förare dels för att utbilda och fräscha upp minnet.
fjohan82 skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:44Tvärt om så är intuitiva trafikmiljöer jätteviktigt. Fokus ska kunna vara på interaktionen med andra i trafiken inte på att försöka lista ut hur miljön fungerar. Det ska vara lätt att göra rätt för då gör alla rätt istället för bara nästan alla. Det där nästan blir snabbt farligt om det är oväntat.SBergdahl skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:38Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...SvenB skrev: ↑fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt.Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
Jag skulle hellre se att man får göra en ny uppkörning (och kanske uppskrivning) med vissa jämna intervall för att hålla liv i den teoretiska biten (bl.a. nya vägmärken och fordonets placering) och inte bara vrida på ratten, det kan man göra även som 10-åring.
Med det sagt tycker jag också att förnyelse av körkortet ska innebära någon form av krav på uppfräschning, teoriprov eller liknande. Dels för att gallra ut olämpliga förare dels för att utbilda och fräscha upp minnet.
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88