...

Moderator: Moderatorer

#1239236
joel80 skrev:Med en sån lösning skulle det t.ex inte gå att komma undan genom att bara dra ner solskyddet. Det skulle påverka rätt många som troligen skulle sakta ner lite.
Å andra sidan skulle det kunna ses som att det bara är att betala "avgiften" och köra.
#1239238
Framför allt skulle det underlätta administrationen, bara skicka ut inbetalningskort till ägaren. Precis som man nu gör med trängselavgiften :lol:
#1239239
Fast det går istället inte lagföra de stora överträdelserna eftersom man troligen även då saknar bevisgrund (identifiering)
Men det ligger väl i tiden antar jag, att ta in största möjliga summa och hoppas på att allt annat löser sej själv.
Hade det lagfört ägaren om bilen passerar oförsäkrat, avställt eller obes hade det varit en annan femma däremot. Säkert gjort lite skillnad också, enorma mängder av dessa bilar rullar varje dag. Släpper man iväg bilen icke körduglig som ägare kan man se det, med lite vilja, som uppsåtligt. Lånar man ut en körduglig bil till nån som kör för fort kan det OMÖJLIGEN vara ägaransvar.
#1239242
TommyP86 skrev:Lånar man ut en körduglig bil till nån som kör för fort kan det OMÖJLIGEN vara ägaransvar.
Det är kanske därför man återkallat förslaget. Någon har läst i lagboken, och konstaterat att det inte går att bötfälla någon för att de äger en bil.
Kanske enklare om man i stället för fortkörningsböter, gör om det till fortkörningsavgift. :lol:
#1239287
SvenB skrev:
TommyP86 skrev:Lånar man ut en körduglig bil till nån som kör för fort kan det OMÖJLIGEN vara ägaransvar.
Det är kanske därför man återkallat förslaget. Någon har läst i lagboken, och konstaterat att det inte går att bötfälla någon för att de äger en bil.
Kanske enklare om man i stället för fortkörningsböter, gör om det till fortkörningsavgift. Bild
Fast det kan du ju redan när det gäller parkeringsböter.
Eller ser lagen ut annorlunda för sånna "brott" kanske? Nån som vet varför det går men det inte skulle kunna gå med fortkörning?
#1239289
Jättebra förslag, har för mig det diskuterats förut men föll på regelverket mellan böter och avgift.
Bäst vore om dom även mätte medelhastigheten MELLAN kamerorna. Då skulle man verkligen få ner hastigheten. Helt ärligt nu, vem kör förfort om man vet att det kostar 2000kr varje gång? Även tuffingarna här inne hade nog kört lungnare

Tyvärr är väl detta kränkande för den som kör förfort så det kommer aldrig bli infört.

Idag är det laglöst ute på vägarna och kameraskåpen känns helt meningslösa. Bara att fälla ner solskyddet eller hålla upp handen så klarar man sig. Stora fina skyltar innan också som varnar att det kommer en kamera.
#1239305
joel80 skrev:Fast det kan du ju redan när det gäller parkeringsböter.
Eller ser lagen ut annorlunda för sånna "brott" kanske? Nån som vet varför det går men det inte skulle kunna gå med fortkörning?
Parkerar du olovligt, eller fel, får du en parkeringsanmärkning eller felparkeringsavgift. Böter är väl till en person, inte en bil. :wink:
#1239306
para skrev: Helt ärligt nu, vem kör förfort om man vet att det kostar 2000kr varje gång? Även tuffingarna här inne hade nog kört lugnare
Tuffing, eller ej, det tror jag säkert. Men det som är diskussion om här, är om man kan pricka/dra körkortet också.
#1239310
SvenB skrev: Men det som är diskussion om här, är om man kan pricka/dra körkortet också.
då missförstod jag nog rubriken till denna tråden "Förslaget: Låt bilägaren betala fortkörningsbötern "

Angående körkortet så blir det som idag, allt annat är orimligt.
Kanske att fler blir villiga att ange sina kompisar när en böteslapp på 4000kr trillar in till bilägaren

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]