...

Moderator: Moderatorer

#1200949
Löfven höll ju väldigt låg profil när han besökte Saudi, efter att Wallström tidigare väckt ont blod och sovande björnar i Saudi. Jag tror att Löfvens taktik var rätt för att vi i Sverige ska kunna fortsätta göra affärer med Saudi, men det behövs också folk som Wallström som vågar göra uttalanden som utmanar mentaliteten i ett ultrakonservativt land.

Men jag kan inte låta bli att fundera över om inte arabiska män känner sig kränkta över att man inte tror att de skulle klara av att hantera att kvinnor kör bilar, när män i alla andra länder tycks klara det?
Användarvisningsbild
av SRT
#1201001
Allinug skrev:Löfven höll ju väldigt låg profil när han besökte Saudi, efter att Wallström tidigare väckt ont blod och sovande björnar i Saudi. Jag tror att Löfvens taktik var rätt för att vi i Sverige ska kunna fortsätta göra affärer med Saudi, men det behövs också folk som Wallström som vågar göra uttalanden som utmanar mentaliteten i ett ultrakonservativt land.

Men jag kan inte låta bli att fundera över om inte arabiska män känner sig kränkta över att man inte tror att de skulle klara av att hantera att kvinnor kör bilar, när män i alla andra länder tycks klara det?
Fins det säkert när frågan nu är aktuell i Saud Arabien om kvinnors rätt att framföra en bil men likväl är där fortfarande alltför många män som uppenbart fostrats in i denna roll av tänkande och som lär ta lång tid på sig för att reformera om sitt sätt att se på det kvinliga könet.Något som ju går att se t ex på de kvinnor med män som får för sig att dessa kvinnor helt plötsligt kan flyga rakt ut från en balkong.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1201082
I Sverige är det i de flesta fall där vuxna faller från balkonger tunga droger inblandade. Menar du att väldigt många kvinnor ”faller” från balkonger i Saudiarabien, eller var det något särskilt fall i Sverige som du tänkte på?
Användarvisningsbild
av sthlm
#1201164
Allinug skrev:I Sverige är det i de flesta fall där vuxna faller från balkonger tunga droger inblandade. Menar du att väldigt många kvinnor ”faller” från balkonger i Saudiarabien, eller var det något särskilt fall i Sverige som du tänkte på?
Det har väl vait ett antal fall de senaste åren där kvinnor med ursprung från andra kulturer misstänks fått hjälp att hoppa från balkonger.
Om dom själva bett om hjälp att komma över balkongräcket vet jag inte.
#1202485
Elisabet Höglund har skrivit en bra bloggpost om att kvinnorna nu ska få köra bil: https://elisabethoglund.se/blogg/nu-har ... evolution/

Tydligen finns det ett historiskt prejudikat! :shock: Kvinnorna fick förr i tiden lov att köra åsnekärra! Och det kan man säga motsvaras av bilen idag!

Det här får mig att känna mig riktigt orolig över Saudi. Tänk ett land som inte kan styra upp sin framtid utan att ha historiska prejudikat! Det får mig också att undra vilken typ av bilar de kommer att köpa i framtiden? Kommer de att hålla fast vid sina oljetörstande fossilbilar i all framtid för att hålla igång oljeindustrin? :evil:
Användarvisningsbild
av SRT
#1202504
Allinug skrev:Elisabet Höglund har skrivit en bra bloggpost om att kvinnorna nu ska få köra bil: https://elisabethoglund.se/blogg/nu-har ... evolution/

Tydligen finns det ett historiskt prejudikat! :shock: Kvinnorna fick förr i tiden lov att köra åsnekärra! Och det kan man säga motsvaras av bilen idag!

Det här får mig att känna mig riktigt orolig över Saudi. Tänk ett land som inte kan styra upp sin framtid utan att ha historiska prejudikat! Det får mig också att undra vilken typ av bilar de kommer att köpa i framtiden? Kommer de att hålla fast vid sina oljetörstande fossilbilar i all framtid för att hålla igång oljeindustrin? :evil:
Nä precis.Slopa alla gränser och glöm allt ursprung helt så lär det säkert ordna sig själv med tiden som går på något vis ... LOL.Saud Arabien är fär övrigt idag ett land som satsar hårt även på solenergi och har gigantiska parker ute i öknarna med solpaneler i skiftande former där dessa växer snabbt och har en kapacitet som flera kärnkraftverk. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
#1202609
Förmodligen kommer de enbart att använda solenergin till att pumpa och hantera olja... Det finns nog ett historiskt prejudikat att bilar måste vara fossildrivna.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]