...

Moderator: Moderatorer

#1199333
Eller vad ska man tro om detta?
Jag har kontaktat Volvo för att söka klarhet i vilken diesel jag bör/inte bör tanka i min Volvo.
Svaret jag fått från Christian på kundcenter lyder bl.a. såhär:
*********************************************************************************
Hej, det går bra att tanka diesel från vilken som helst av dom stora bensinbolagen så länge det är “vanlig” diesel. HVO rekommenderas inte till Volvomotorer överhuvudtaget då det inte är testat av Volvo.
*********************************************************************************

OKQ8 har skickat ett dokument om deras diesel som svar på mina frågor om vilka köldegenskaper dieseln har.
I detta dokument står bl.a. följande att läsa:
*********************************************************************************
OKQ8 DIESEL – MILJÖKLASS 1 med upp till 40% andel förnybar diesel (35% syntetisk dieselolja av förnybar råvara och 5% RME).
Den syntetiska dieseln är ett modernt och miljöanpassat alternativ även kallat HVO
*********************************************************************************

Således: Volvo rekommenderar inte HVO, men på OKQ8/Tanka får man upp till 35% HVO.
Jag har skickat en fråga till Volvo om man ska tolka deras svar som att Volvoägare rekommenderas att inte tanka diesel hos OKQ8.

(Värt att nämna i sammanhanget är att OKQ8 Diesel Bio+ har 20-40% förnybart innehåll).
#1199334
I första stycket avser Volvo med största sannolikhet ren HVO som går att tanka på vissa stationer
#1199341
Lövet skrev:I första stycket avser Volvo med största sannolikhet ren HVO som går att tanka på vissa stationer
Nja, den rena HVOn är utesluten från första början, då ren HVO inte uppfyller EN590-specen.
Dieseln med upp till 35% HVO skall uppfylla EN590-specen enligt OKQ8, men Volvo skriver som sagt:
"HVO rekommenderas inte till Volvomotorer överhuvudtaget då det inte är testat av Volvo."

Jag tolkar detta yttrande som att Volvo inte vill ha en droppe HVO i bränslet.... Men jag har haft fel förut!
Återkommer om jag får svar från Volvo... Men de har nog tröttnat på mig nu... :-)
#1199356
Var skulle man tanka då? Alla bränslebolag har inblandning av förnybar produkt i sitt bränsle. Oftast HVO i sin diesel.
#1199367
Precis. Får enbart tanka fuldiesel i östeuropa då.
Om man vill sova lite bättre om nätterna så kan det vara värt att veta att den enda kemiska skillnaden mellan diesel och HVO tydligen har något med densitet att göra. Dvs det ska inte kunna ha någon betydelse. Att volvos support ändå säger nej beror på att de inte får säga något annat än.
#1199370
Det är rätt enkelt. Så länge du tankar EN590 så ska bilen fungera. Hur sedan oljebolaget fått fram EN590 bränsle spelar ingen roll. Det brukar vara diverse inblandning av HVO, RME och/eller något annat.

100% HVO brukar inte kunna klassas enligt EN590, däremot kan den klassas enligt EN15940. Jag skulle inte bli förvånad om Volvo Cars snart kommer att stödja EN15940. Volvo Lastvagnar gör det redan.

Att hitta blankdiesel utan någon inblandning är inte det lättaste. Det finns heller ingen större anledning att försöka. Enda orsaken jag kan se är att främst inblandningen av RME kan ge bakteritillväxt i bränslet för de som kör väldigt lite. Då finns det bakteridödande medel som kan användas i förebyggande syfte.
#1200140
Malmstroem skrev: Enda orsaken jag kan se är att främst inblandningen av RME kan ge bakteritillväxt i bränslet för de som kör väldigt lite. Då finns det bakteridödande medel som kan användas i förebyggande syfte.
Är det någon här som råkat ut för bakterietillväxt på en personbilsdiesel. Jag vet en kompis som fick det i tanken på sin motorbåt.
#1200141
I en bil som används frekvent får du ingen bakterietillväxt, din polares båtmotor hade säkert stått några månader.

På säsongsmaskinerna på jobbet som kan stå hela vintern uppkommer det ibland, men i en bil som används frekvent vågar jag påstå att det inet förekommer.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]