...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1170897
Försäkringsbolaget Folksam har gjort en studie som visar att bilar som har fyrhjulsdrift är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.

Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

Studien bygger på 35.000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. De vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet var Audi A4, årsmodell 2001 och framåt, Audi A6 (1998-), Skoda Octavia (2005-), Subaru Legacy/Outback (2009-), Volvo XC60 (2008-), XC90 (2002-), V70/XC70/S80 (2000-), Volkswagen Passat (1997-), samt Nissan Qashqai (2007-).

På torrt eller vått underlag var olycksrisken densamma vare sig man kör tvåhjulsdrivet eller med 4WD.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik!
Användarvisningsbild
av Funk
#1170899
Låt mig gissa att AWD förespråkarna ivrigt kommer att ifrågasätta detta...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1170900
Funk skrev:Låt mig gissa att AWD förespråkarna ivrigt kommer att ifrågasätta detta...

/Thomas
Jo folk brukar ju känna ett behov av att hävda sitt beslut av bilköp :)

Kan nog bli en bra chipstråd det här, dags att bulla upp :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1170947
Falsk trygghet ger mindre säker körning, medvetet eller omedvetet. Har greppet släppt hjälper det ju inte att det är fyra hjul som försöker krafsa, men på grund av stabiliteten när man HADE greppet tog man ökade risker i hastighet och byte av fil etc.
av JEriksson
#1170962
Är det inte så att när bilbärgarna skall åka ut på jobb så när de får reda på att det är en 4-krafsare så tar de med sig längre linor/kedjor mm då dessa bilar brukar befinna sig längre från körbanan än 2-hjulsdrivna.
Användarvisningsbild
av Derank
#1170966
Det många inte förstår med 4wd det är att det släpper lika lått som 2wd i sidled tex.

Jag spettar själv på att det som går i omkörningsfilen på motorväg vintertid, oplogat som plogat, men jag vet med nig i skallen att jag kan inte göra ett snabbt filbyte i snömodd i 170 et ta vänsterkurvan i 160, det är där många 4wd förare brister,.

Sedan finns det garanterat de som frikopplar än idag när de får sladd, med 4wd kan man gasa sig ur situationen,
Många skulle garanterat behöva liet halkbanskörning igen
av llesrof
#1171059
Det kan ju vara så att AWD-bilar även appellerar en viss typ av förare med utåtagerande körstil och aggresioner, precis som Audi, BMW, nyare Passater och Volvo XC60 gör. Jag skulle tro att andelen Audi Quattre, BMW Xdrive, Passat 4X4 och XC60 drar upp statistiken.

Förövrigt så är detta gamla nyheter och det finns en lång tråd om detta redan.
Användarvisningsbild
av Funk
#1171493
TommyP86 skrev:Det kan förstås också vara så att folk lämnar 2-hjulsdrivna bilen hemma och tar awdn när det snöar.

Statistik är något som oftast beställs...
Nåja, dom allra flesta har nog inte en extra bil med AWD som står och väntar på att halkan skall komma...

Folksams forskning brukar nog vara ganska så pålitlig dessutom.

/Thomas

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]