...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1171528
Perra83 skrev:Ja köpte chips igår så jag har kvar 8)

Högre försäkringspremie för AWD bilar?
Det är ju lite synd att det greppet nog ligger nära till hands för bolagen... det är troligen en reflex och betingad av att det kan ge lite mer intäkter. De flesta resor, de flesta förare och de flesta bilar hamnar inte i en olyckssituation utan de går som tänkt, från start till mål. Olyckor är undantag, trots allt.

AWD-bilar är ju dessutom ett begrepp som innefattar allt från Suzuki Samuraj och Lada Niva till värsta XC90'n eller dyraste Lexus-hybriden... Slutsatser av en sådan studie som Folksam gjort blir ju nästan lite tunna utan info om vilka biltyper man hittat i det man studerat. En annan möjlig invändning är ju att segmentet 2WD innehåller nästan alla "klasser" av bilar, från ekonomi till lyx, medan min rent spontana uppfattning är att segmentet AWD har en tydligare tyngdpunkt på bilar med lite mer prestanda (detta kan inte verifieras med säkerställda data, så jag tänker inte ta den diskussionen; jag kan ha fel) och då kan man tänka sig att det är lite fråga om "kreativ körstil" för många AWD-förare. Sådan körstil kan bli jobbig vintertid om man axar sig in i en situation där bromsarna inte räcker till pga väglaget.

Men höjda premier ligger nog i farans riktning, fast man hoppas att försäkringsbolagens riskprofilering är mer detaljerad än bara "antal drivaxlar".
av Mwi
#1171575
rid54 skrev:AWD-bilar är ju dessutom ett begrepp som innefattar allt från Suzuki Samuraj och Lada Niva till värsta XC90'n eller dyraste Lexus-hybriden... Slutsatser av en sådan studie som Folksam gjort blir ju nästan lite tunna utan info om vilka biltyper man hittat i det man studerat.
Här har du listan på vilka bilar som ingår i studien.
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+ ... ding=UTF-8
#1171578
När ämnet var uppe för några månader i "Ni med AWD"-tråden sedan var det antagligen forumets andra mest irriterade någonsin, efter lillarapunzels "ska jag byta olja i bilen"-haranger. Samma TS nu som i förra tråden också. Behöver allt dras en vända till eller kan man anse det utagerat som att AWD har både fördelar och nackdelar?
Användarvisningsbild
av Derank
#1171582
jepp, nu är det snart sommar så då skiter vi i om det är AWD, FWD el RWD :-) men jag tror nog jag får mer fäste med AWD vid rödljuset....
av rid54
#1171585
Mwi skrev:
rid54 skrev:AWD-bilar är ju dessutom ett begrepp som innefattar allt från Suzuki Samuraj och Lada Niva till värsta XC90'n eller dyraste Lexus-hybriden... Slutsatser av en sådan studie som Folksam gjort blir ju nästan lite tunna utan info om vilka biltyper man hittat i det man studerat.
Här har du listan på vilka bilar som ingår i studien.
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+ ... ding=UTF-8
Tack. Statistik är svårt... Men Folksam själva anger ju att det inte är självklart hur materialet ska tolkas och det visar ju på att man ser rätt moget på frågan.
av Mwi
#1171593
rid54 skrev:Tack. Statistik är svårt...
Vissa tänker väl så här om statistik :D There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.
Men jag tror att både Folksam är VTI är ganska duktiga i sin forskning och har hög trovärdighet även internationellt.
Användarvisningsbild
av niklasj
#1174178
volvoc70cab skrev:Försäkringsbolaget Folksam har gjort en studie som visar att bilar som har fyrhjulsdrift är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift.
vid snö eller is är det upp till 100% mer troligt att min fru kommer välja min xc90 istället för hennes v40 som hon köpt. och jag uppmuntrar henne även om xc90n kostar mer än dubbelt så mycket per mil att pendla till jobb med. speciellt eftersom om det händer en olycka vill jag att hon sitter i min xc90 som jag vet tål en hel del stryk utan att passagerarna mosas. själv kör jag firmabil.

troligen såna här vardagsbeslut som förstör statistiken i den här studien, för jag tror inte vi är ensamma att tänka såhär.
av rid54
#1174242
Det som är lite spännande med "statistik" är att man tror att man kan lära sig nåt av att ta del av den. Det man då kan lära sig av denna statistik, är att man bör köpa och köra 2WD, eftersom man då minskar olycksrisken för sig själv i många situationer.

Det som inte kommer fram så bra, är ju att statistik baseras på ett antal individuella händelser. För att rätt kunna bedöma i vilken mån statistiken har någon som helst intresse för en själv, måste man nästan ha information om alla dessa individuella händelser, eftersom man själv (även om man är nån form av "medelförare") ändå är en unik individ och har en sannolikt individuell körsituation, exempelvis så som den beskrivs av "niklasj" ovan i tråden.

Statistik kan vara intressant som beskrivning av verkligheten och hur saker HAR VARIT, men den går inte att ha som rättesnöre för vad man SKA GÖRA. Det som ännu inte hänt, kan inte vara med i statistiken. Den beskriver inte dig som individ eller som bilförare, den beskriver vad en grupp av andra människor har råkat ut för. Det enda rimliga är att man fortsätter att göra egna bedömningar av sina behov och skaffar bil därefter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1174258
Jag har reagerat på att man med AWD måste köra med betydligt fler "bromstester" när man åker omkring i vinterväglag för att kunna ha samma koll och respons från vägen som med FWD-bilar. AWD ger ju såklart bättre framkomlighet och då är det lättare att man missar hur halt det faktiskt är.. Och alltså kör lite snabbare än vad man gjort annars.
Är ju inte ett dugg konstigt.. Framkomligheten blir bättre, farten lite högre, och då risken för olyckor även den lite högre..
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]