...

Moderator: Moderatorer

av RitPer
#1160380
Har en liten fundering kring radioreklam.

Lyssnar väldigt sällan på reklamradio men när jag gör det är det när jag sitter i bilen.
Och jag reagerar ofta på de olika reklaminslagen som duggar tätt mellan låtarna.
Jag tycker nämligen att det ofta spelas reklam med inslag av trafikljud.

T.ex biltuta, siren eller bara motorljud.

Kanske börjar bli gammal (31!) men jag irriterar mig som tusan på dessa ljud när jag kör.
Jag har nämligen svårt att skilja på om detta kommer utifrån eller från radion och reagerar ofta med att titta mig omkring undrande vem det är som tex tutar.
Kanske är min hörsel usel men jag tror inte det.

Senaste exemplet jag hörde var reklamen för Göteborgs parkeringsapp där det tutades 2 gånger.

Någon som känner igen sig eller är det bara jag som är överkänslig?!

Tycker inte det borde vara OK med sådana ljud i reklaminslagen helt enkelt då jag tänker att typ 80% av alla reklamradiolyssnare sitter i bilen?
#1160387
Irriterande håller jag med om att det är. Väldigt irriterande.

Svårt att skilja från omgivningen, njae inte så att jag reagerat på det än. Men det kommer kanske med åldern, är inte ikapp dig än :wink:

Nu lyssnar jag i och för sig aldrig på radio sen jag bytte stereon till en med USB och BT.
Användarvisningsbild
av snepo
#1160388
RitPer skrev:Har en liten fundering kring radioreklam.

Lyssnar väldigt sällan på reklamradio men när jag gör det är det när jag sitter i bilen.
Och jag reagerar ofta på de olika reklaminslagen som duggar tätt mellan låtarna.
Jag tycker nämligen att det ofta spelas reklam med inslag av trafikljud.

T.ex biltuta, siren eller bara motorljud.

Kanske börjar bli gammal (31!) men jag irriterar mig som tusan på dessa ljud när jag kör.
Jag har nämligen svårt att skilja på om detta kommer utifrån eller från radion och reagerar ofta med att titta mig omkring undrande vem det är som tex tutar.
Kanske är min hörsel usel men jag tror inte det.

Senaste exemplet jag hörde var reklamen för Göteborgs parkeringsapp där det tutades 2 gånger.

Någon som känner igen sig eller är det bara jag som är överkänslig?!

Tycker inte det borde vara OK med sådana ljud i reklaminslagen helt enkelt då jag tänker att typ 80% av alla reklamradiolyssnare sitter i bilen?
Håller med dig,upplever liknande problem
av LarsBd
#1160394
Jag hör ytterst sällan reklam på radio och kan inte påminna mig att det någonsin har förekommit trafikljud i de få reklaminslag jag hört vid bilkörning, för att undvika en given följdfråga på detta ska jag tillägga att radion i princip alltid är på när jag kör.
#1242780
Jag kan väl hålla med om att man kan bli litet överraskad när det blandas in sånt i radions ljudvägg. En bra ljudanläggning har ju till uppgift att göra så det låter riktigt realistiskt vilket det absolut kan göra.

Men min lösning är väl ungefär som sagts om det blir alltför irriterande: lägg på din favoritmusik och P1 har väldigt mycket att lyssna in (framför allt i bilen blir det mycket P1 när man börjar bli uttråkad på musiklistorna vid längre körningar).
av Knatch
#1284284
Själv lyssnar jag bara på p1 då jag inte står ut med reklamen på dom andra kanalerna.
Det värsta jag vet är också morgonpass a la 3-4 tjackade radiopratare som pratar i munnen på varandra och gapskrattar 7 på morgonen.....
Följt av irriterande reklamvisor som sätter sig maniskt i huvudet fyfan!
p1 har jag också tröttnat på , det handlar bara om den jävla regeringen som aldrig tycks bli av, eller om svenska akademin. Ett ord jag tröttnat på är "ständigsekreterare"

fan va bitter jag är?!
#1284405
Jag stör mig också på trafikljud i reklamen och jag har bra hörsel.

Bojkottar helt reklamfinansierade kanaler.
Lyssnar istället på P3 eller nån pod om jag inte kör Spotify eller egna låtar.



/M
Användarvisningsbild
av SRT
#1284493
RixFM, NRJ mfl är samma skit radio kultur när skrikandet och gapflabbandet rakt ut i etern blandat med en sörja av reklam de gånger de inte spelar samma låtar om och om och om igen vilket gör dom i det närmaste omöjliga att lyssna på.Den dummaste reklamvarianten var ett tutande fordon som säkert gjort att många vridit på huvudet i bilen för att se efter vad som stod på.
Hämtar musik på nätet och lyssnar på P1 de gånger man nu vill höra på något vettigt.
av vjohnj
#1284510
*P1* alltså är inte det en ren propaganda kanal för just?!..
Totalt vänstern?! Visst finns er av som gillar det, men..
Nä kör Internet radio av olika sorter, så slipper jag propaganda dyngan...

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]