- mån 01 maj 2017, 16:46
#1169802
Detta finns att läsa hos Naturvårdverket.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... ansporter/
joel80 skrev:Det är ju precis det jag menar.. Nokia var en av de största mobiltelefontillverkarna.Det kanske även gäller val av motortyp/bränsle, diesel verkar ha haft sin peak på personbilar.
Ett distruptivt skifte kan fälla även jättar.
Detta finns att läsa hos Naturvårdverket.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... ansporter/
Sedan den 1 september 2015 får endast bilar som klarar utsläppskraven i Euro 6 säljas (Euro-klasserna är europeiska miljöklasser som reglerar utsläppen). Det har dock visat sig att dieselbilar som klarar kraven för typgodkännande, har utsläpp som i genomsnitt är sju gånger högre än kravnivåerna, när bilarna körs verklig i trafik.Så att många storstäder kommer att förbjuda dieselbilar inom en snar framtid är inte förvånande.
Nya testmetoder som i större utsträckning motsvarar verklig körning, införs från och med september 2017 för nya bilmodeller. Från och med september 2019 gäller de nya testmetoderna för alla nya bilar.
I samband med att nya testmetoder införs förändras utsläppskraven för Euro-6 för dieselbilar, från 80 mg NOx/km till 168 mg NOX/km. Kraven skärps därefter år 2020 och 2021, för nya modeller respektive alla nya bilar, till 120 mg NOX/km. Kraven ligger då fortfarande över nuvarande Euro 6-krav.
Kraven på bensinbilar enligt Euro-6 är 60 mg NOx/km. Mätningar har visat att de allra flesta bensinbilar ligger under denna nivå även vid verklig körning.