...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1169802
joel80 skrev:Det är ju precis det jag menar.. Nokia var en av de största mobiltelefontillverkarna.
Ett distruptivt skifte kan fälla även jättar.
Det kanske även gäller val av motortyp/bränsle, diesel verkar ha haft sin peak på personbilar.
Detta finns att läsa hos Naturvårdverket.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... ansporter/
Sedan den 1 september 2015 får endast bilar som klarar utsläppskraven i Euro 6 säljas (Euro-klasserna är europeiska miljöklasser som reglerar utsläppen). Det har dock visat sig att dieselbilar som klarar kraven för typgodkännande, har utsläpp som i genomsnitt är sju gånger högre än kravnivåerna, när bilarna körs verklig i trafik.
Nya testmetoder som i större utsträckning motsvarar verklig körning, införs från och med september 2017 för nya bilmodeller. Från och med september 2019 gäller de nya testmetoderna för alla nya bilar.
I samband med att nya testmetoder införs förändras utsläppskraven för Euro-6 för dieselbilar, från 80 mg NOx/km till 168 mg NOX/km. Kraven skärps därefter år 2020 och 2021, för nya modeller respektive alla nya bilar, till 120 mg NOX/km. Kraven ligger då fortfarande över nuvarande Euro 6-krav.
Kraven på bensinbilar enligt Euro-6 är 60 mg NOx/km. Mätningar har visat att de allra flesta bensinbilar ligger under denna nivå även vid verklig körning.
Så att många storstäder kommer att förbjuda dieselbilar inom en snar framtid är inte förvånande.
av Xanthopteryx
#1169823
Såg någonstans att man nu också börjat märka att bensin minsann inte heller är så himla självklart heller. Mer partiklar än man tidigare trott bland annat.
Ibland känns det som gamla fakta är det som ligger bakom vissa beslut. Vore kanske bättre att stoppa alla bilar med jämn slutsiffra jämna dagar och udda udda dagar. Undantaget rena elbilar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1169825
Det förstår väl vem som helst att ett totalförbud mot dieselfordon i tex stockholm aldrig skulle fungera. Hur tro ni de ska lösa logistiken då. Nä. ett tandlöst förslag.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1169851
Nu är det tydligen så att tung trafik med eu6 har ofta lägre nivåer av nox än motsvarande personbil, så att ge bänka alla personbilar och prioritera tung försörjande trafik är väldigt lätt att få att fungera. Personbil driven av diesel en förbudsdag = 15000 i bot med 2 veckor betalningsfrist. Och vipps, till och med den tuffaste besökande dieselsuvåkaren lämnar brännarn utanför tullarna. Körde han in tidigare och kommer inte ut? Förorening av den typen går inte från 0 till 100 på en natt, medveten chansning eller negligerande av risk att fastna.

Hypotetiskt...
Användarvisningsbild
av joel80
#1169871
Idag fick jag mail från kollega på firman som har koll på vår ekonomi och "papper". Vi har kört i London med vår Caddy Maxi från 2012 och den är tydligen inte helt okej utsläppsmässigt för London.. hade ingen aning om att dom hade sånna spärrar. Vi klarar oss från avgifter den här gången med måste registrera oss om vi ska köra i London igen.

Dom har alltså inte förbud, utan en extra avgift som tas ut, troligen rätt saftig.

Kollade upp den nu efteråt och den har Euro 5... hela 101hk och
CO2-utsläpp, 149 g/km
Kolmonoxid, CO 90,8 mg/km
Kväveoxider, NOX 138,4 mg/km
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX 160,6 mg/km

Om det nu inte blir förbud så kan det ju mycket väl bli liknande avgifter i många städer även för Euro 6.
IMG_2872.png
IMG_2872.png (878.7 KiB) Visad 2037 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1169891
ca 290kr/dag alltså.. Blir ju en slant om man jobbar där en vecka och måste köra smutsig diesel.

Kan tänka mig att andrahandsmarknaden för en Euro 5-bil i Londonområdet och däromkring inte är den bästa. I och med att sånna här avgifter och förbud utökas kommer väl troligen dieselbilar (plus andra om de också innefattas) droppa mer i värde.
Användarvisningsbild
av Derank
#1169893
Nu tänkte jag mer på den som besöker en storstad. Själv så bilar jag ju aldrig till London el så, S-holm 5gg per år och då kan ju 300sek per gång kvitta, det är ju inget jag skulle byta bil för.

För de som jobbpendlar i S-holm kommer det såklart andra lösningar, de grinar väl redan idag över tullarna misstänker jag. Sedan måste man ju förstå att merparten av sveriges befolkning inte har råd att köpa bilar för 4-600k och jag tror inte att regeringen vill slå undan benen totalt för dom, men vad vet jag, personligen blir jag inte drabbad iaf så jag kommer fortsätta köpa det jag vill ha då det är dags för bilbyte igen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1169897
Nej nej.. Men med sånna här regleringar och avgifter påverkas begagnatpriserna.. Då påverkas även nybilsförsäljningen eftersom man räknar restvärde och så i kalkylen. När det blir en ökad risk för att värdet på bilen kommer sjunka så pass att det blir billigare med ett annat drivmedel gör det att många kommer skippa dieselbilar. Plus att man såklart kan göra lite bättre saker för pengarna än att betala dom i utsläppsavgift.

Än så länge gäller dom här sorts avgifterna dom har i London inte helt nya bilar av vad jag förstår.. Men vår är från 2012 och den är enligt mig inte supergammal. Klart vi kommer fundera inför nästa bilköp på om man kan hitta ett alternativ som inte riskeras stoppas eller kosta extra i storstäderna.
Användarvisningsbild
av BandVagn
#1169912
Mestmotor skriver vidare om detta. Kan köpa resonemanget med att många som köpt ny dieselbil för ett par eller några år sedan gjorde det "i god tro". Då fanns inte den data och den forskning som finns nu. Då fokuserade man på koldioxid och inte på kväveoxider som nu visat sig vara...sådär. Däremot är det väl bra om man styr över nybilsköpare idag mot andra drivmedel än diesel.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-koparna/
Hela skattesystemet baserades på koldioxid och resten av utsläppen var helt enkelt inte så farliga. Nu står vi här med en enorm del av bilparken som öser ur sig farliga utsläpp, betydligt mer än i testlabbet.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]