...

Moderator: Moderatorer

#1078719
Det här trodde jag att jag visste, men ju mer jag letar på nätet desto osäkrare blir jag.

Alltså: En ljusreglerad korsning. Det är grönt. Jag ska svänga höger. En cyklist kommer till höger om mig i ungefär samma hastighet, och ska rakt fram.

Ska jag låta cyklisten passera innan jag svänger, eller ska cyklisten låta mig svänga innan han/hon fortsätter rakt fram?

Var bland alla trafikregler står svaret klart uttryckt (om någonstans)? Är svaret olika beroende på om det finns ett separat cykelfält eller om cyklisten delar körfält med mig?

(Det ska väl sägas att jag alltid försöker släppa fram cyklister i detta läge – men jag är nyfiken på vad som egentligen gäller.)
#1078720
Jag släpper ochså alltid fram i detta läge men vet inte vad som är rätt el fel men det är bättre att jag får en bil i arslet än att cyklisten får mig över sig.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
#1078725
Hur gör du vid jämsideskörning där det andra fordonet kör på vägrenen och ska rakt från när du själv är på vägbanan och ska svänga höger? Personligen tycker jag att eftersom bilisten ska korsa cyklistens framfart har bilisten väjningsplikt, cyklisten kommer dessutom från höger i korsningsögonblicket så även högerregeln borde ge bilisten väjningsplikt.
Senast redigerad av 1 LarsBd, redigerad totalt 0 gånger.
#1078785
vetten: Var kommer högerregeln in i bilden i en korsning med trafikljus?

Mwi: Att köra i en cirkulationsplats räknas som att bara köra rakt fram medan att lämna rondellen räknas som att man svänger. Även därför det endast är krav på att blinka ut (höger). Då är det inte så konstigt att man ska lämna företräde, som vid andra korsningar där man passerar en upphöjd cykelbana. Men i det här fallet är ju du och cyklisten i samma körfält så jag vet inte om jag tycker det är så självklart att man korsar någons körbana mer än att man skulle kunna säga att cyklisten gör en omkörning.
#1078821
Jag är också osäker på exakt hur lagen ska tolkas i ett sånt läge.. speciellt om cyklisten "kör om" till höger i en kö där jag står och blinkar höger.

Ett annat läge är ju där man kommer på en väg utan trafikljus med cyckelbana bredvid vägen. Räknas det då som att cyklisten korsar vägen (som man då svängt höger på) eller som att jag korsar cyklistens färdväg? (Jag pratar inte om upphöjd cykelöverfart.)
T.ex i ett sånt här läge lämnar jag alltid företräde, men är det verkligen det lagen säger? : https://www.google.se/maps/@60.6812784, ... 6656?hl=sv
#1078823
Om man har en som i detta fallet en cyklist till höger om sig så får man snällt lämna företräde, när jag tog körkort så fick vi tipset om att lägga oss så långt till höger det var möjligt vid en högersväng, just för att inte en cyklist skulle kunna smita emellan.
Men det var -91 så det kan ju ha ändrats sedan dess i och för sig... :???:
#1078826
Hittade en informativ videon. I allafall när det gäller högersvängar och cykelbanor är det lämna företräde som gäller:
Kolla vid 3:00 om ni vill hoppa till högersvängsläget. :)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... loverfart/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Lite bilder tack? Vad kostar den?

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]