...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#1070063
Perra83 skrev:
llesrof skrev:
Perra83 skrev:Vid sådana omkörningar är jag berädd och bromsar så det blir en stor lucka för den omkörande bilen ELLER så gasar jag på så idioten får åka in bakom mig. Jag offrar inte min bil för någon annan aldrig någonsin :twisted:
Så du kan få för dig att gasa när den omkörande får möte? Känns det speciellt genomtänkt?
Kör du om på det viset!?

I en del fall undrar man om den som kör om har dödslängtan. Han får välja frontalkrock el ligga bakom mig in skitspruten. Jag har farthållaren på det längsta för att slippa skador på bilen inte för att bjuda in någon för att jag älskar blästersand.
Näe, hur så? Varför undrar du det?
av Schmoyoho
#1071003
Passar på att fråga om någon vet att det går att förmildra effekten av detta? Fick höra något om att vaxa rutan (???) men det låter ju väldigt suspekt. Eller finns det någon form av glasvård? Har hunnit tvätta bilen sedan incidenten och många märken som jag trodde var hård smuts visade sig vara ytterligare fler stenskott. Iallafall en 3-5 synliga skott och jättemånga pyttesmå märken (som märks om man väl börjar störa sig men i jämförelse överkomliga).
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1071012
Schmoyoho: Mot stenskott lär det inte hjälpa på ett mätbart sätt men annars finns PPS rutvax samt Aquapeel. Jag älskar de som rutvax när det regnar, upplever att PPS var bättre under en typ 2 mån period men att Aquapeel behåller sin aningen lägre standard längre
av Schmoyoho
#1071193
Är det skillnad på rutvax och glasbehandling? Minns att jag tappade allt intresse när joel80 skrev att glasbehandlingsprodukter innehåller hormonstörande perfluorerande ämnen. Men om det bara är ett glasanpassat vax så hade det absolut kunnat vara intressant.
av volvo244gle
#1071375
Det här med stenskott är ett elände. Varför i hela fridens namn har ingen uppfunnit ett skyddande skikt som läggs på rutan? :roll: Alla som använde skyddsfilm till mobilens skärm borde i alla fall ha tänkt tanken?

En lite tjockare transparent plastfilm som fäst på utsidan av framrutan, likt en solfilm, och som skyddar glaset mot repor och stensprut.
När filmen börjar bli sliten efter några månader (?) så är det bara att ta bort den och applicera en ny. Eller kanske att man man byter denna film samtidigt som torkarbladen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1071522
Schmoyoho skrev:Är det skillnad på rutvax och glasbehandling? Minns att jag tappade allt intresse när joel80 skrev att glasbehandlingsprodukter innehåller hormonstörande perfluorerande ämnen. Men om det bara är ett glasanpassat vax så hade det absolut kunnat vara intressant.
Nej. Rent generellt inte. Finns få undantag säkert.

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]