...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
#978040
Råkade ut för en incident idag på en stor parkering vid ett köpcentrum. En annan bil med släpvagn hade parkerat över 2 rutor i längsled. Så långt helt ok. MEN - från släpvagnen stack det ut en omärkt, tunn vitmålad planka, ca 1,5 meter från vagnen. Den stack även ut ca 0,75 meter utanför p-rutan. Plankan var extremt svår att se då den dels satt lågt, ca 0,5 meter över marken, dels var omärkt och dels smälte in mot gatumarkeringarna.

Han hade parkerat i ena hörnet som man rundar för att komma ut. Jag uppmärksammade inte plankan och touchade den med bakdörren som fick en ful buckla när jag svängde runt hörnet.

Jag hävdar att han har ansvaret eftersom plankan var omärkt och stack ut i körbanan. Han nekar med hänvisning till att hans ekipage var parkerat.
Försäkringsbolaget kommer att göra sin tolkning men vad anser expertisen på forumet - har jag fel?
Användarvisningsbild
av SvenB
#978052
Jag tror, tyvärr för dig, att "plankägaren" får rätt. Det finns nog ingen skyldighet att utmärka plankan förrän bilisten kör iväg.
Användarvisningsbild
av Allinug
#978059
Det stämmer att plankan måste vara utmärkt vid färd på väg (se Trafikförordningen "Fordons last vid färd på väg"), men i Trafikförordningen står också allmänt om "Fordons last" under kapitel 3:
80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan

1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
Och man kan väl argumentera för att lasten faktiskt var medförd på fordonet på ett sådant sätt att den utgjort fara och orsakat skador, då den inte var klart synlig och dessutom stack ut utanför parkeringsplatsen. Nu var det TS som råkade ut för skada, men hade det inte varit TS så hade någon annan passerande råkat ut för det förr eller senare.
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#978060
Så som jag uppfattat det är det väldigt svårt att bli av med skulden om den andra (eller det man kör in i) är stillastående.
Även om någon stannat vid stoppförbud eller bryter mot andra parkeringsregler är det den som kör som måste anpassa sin körning till vad som finns på vägen.
Jag skulle i ditt läge tycka det var jävligt surt och man blir ju irriterad på den som haft utskjutande last och inte märkt den rätt... men min känsla och tolkning är att du ändå kommer åka på det då det var du som "körde på".
Last-reglerna gäller ju inte före man är i trafik så att säga.. Ett parkerat släp behöver inte lastas korrekt..
av Mwi
#978063
Jag tror att Joel80 har rätt, bilen är parkerad och du kör in i plankan så det kommer troligtvis vara ditt "fel". Att plankägaren inte har märkt utskjutande last har troligtvis ingen betydelse eftersom han hade parkerat, att det är idiotiskt att inte markera lasten är en annan sak.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
#978074
Tack för synpunkterna!

"Plankägaren" hade kört från bygghandeln till köpcentrumet. Vad gäller om fordonet med last var stillastående, parkerat eller i rörelse: om lasten stack ut 1,5 meter i sidled och fordonet var parkerat efter vägkanten, skulle det då inte behöva märkas ut? Eller om det var ett armeringsjärn istället för planka som t ex en cyklist kör in i?

Jag återkommer med hur försäkringsbolaget bedömer det (jag har helförsäkring). Förhoppningsvis kan bucklan masseras ut så jag slipper omlackering.
av jwiss
#978081
Min erfarenhet av svensk rättspraxis säger mig att om det betraktas rent trafikrättsligt blir det TreVolvos som är vållande, men civilrättsligt blir parkeraren vållande, så jag vet inte...
Det kanske kan bli så att skadan är så pass billig så försäkringsbilaget tar hellre repkostnaden än kostnaden för att tvista (?)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#978094
Önskar dig all lycka och det är trist att pynta för andras tröghet. Blir med absolut största sannolikhet du som får ta det då man inte får köra på parkerade/felparkerade fordon oavsett hur illa de ställt sig.

Men stå på dig, det kan gå

Ursäkta mycket sen respons! Av skilda orsaker[…]

71% Skickat från min SM-G970F via Tapatalk […]

Ny växellådsbalk M47

244 GL från 91, vad är GCP för n&a[…]

@fjohan82 , Skoj med lie mek, körde du uta[…]