...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#979469
SvenB skrev:Hur skall man kunna lasta ett släp om man måste markera ut lasten innan man kör iväg? Jag brukar lasta släpet färdigt innan jag markerar utskjutande last vid behov.
Placera ut koner, staket och vid mörker blinkade varningsljus som hägnar in och markerar lastningsområdet under den tid lastningen pågår ......
Användarvisningsbild
av SvenB
#979470
Vid en kökrock, har man mindre ansvar om man dundrar in i en bil med släp om släpet har en omarkerad utstickande planka på flaket :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#979475
SvenB skrev:Vid en kökrock, har man mindre ansvar om man dundrar in i en bil med släp om släpet har en omarkerad utstickande planka på flaket :?:
Jag tror det ses som annorlunda om du kör på den andra bilen ute i trafiken i en kö. Än om du kör på en annan bil inne på en parkering.

Är man på en stormarknadsparkering får man nog räkna med lastning, kundvagnar på vift, ungar som springer osv ...
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#979476
Det jag menade var att jag hade dundrat in i framförvarande bils släp oavsett. Hade jag kunnat slippa ansvar på grund av att plankan på släpet var omarkerad? Jag tror knappast det.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
#979481
llesrof skrev:
SvenB skrev:Hur skall man kunna lasta ett släp om man måste markera ut lasten innan man kör iväg? Jag brukar lasta släpet färdigt innan jag markerar utskjutande last vid behov.
Aha... höll de på att lasta? Det missade jag. Som jag förstod det så hade bilen körts från en bygghandel och till stormarknadsparkeringen. Men de kanske släpade byggvaror mellan dessa två platser och fortsatte lasta? Det verkar visserligen inte så praktiskt men det var nog så det gick till i så fall. Och när de kom fram till stormarknadens parkering så tog de även bort markeringen av utskjutande last, för den måste ju naturligtvis suttit där när bilen flyttades.
Förtydligande: "plankägaren" hade kört från bygghandeln till köpcentrumet med plankan på släpet. Han körde även ifrån köpcentrumet utan att markera lasten....

För min del är saken utredd, jag hade och gjorde fel.
av *pettson*
#979680
Joel80, jag vet skillnaden mellan de två. Men bara för man tänker civilrättsligt så undantas man inte själv från ansvar.
Går du runt ett hörn på något som ens liknar en byggarbetsplats och plötsligt trampar i en murarhink, faller och bryter foten. Så är det fortfarande ditt fel som fotgängare eftersom du inte såg dej för, du hade skäl att anta att folk jobbade där och därför skulle du sett upp. Om platsen däremot anses totalt säker och samma scenario händer så blir sitsen annorlunda. På en parkering är det exakt samma sits. Folk kan antas lasta eller ha lastat eller ställt sej helt galet, du har skäl att anta att barn kan vara lösa och fara runt likaså, det är ingen säker plats och därför vilar extra ansvar på alla plan för den som rör sej runt i området.
Användarvisningsbild
av joel80
#979688
På en parkering håller jag med om att det troligen är betydligt svårare att få rätt även civilrättsligt (beror så klart på omständigheterna och idiotin.. :) ). Men om man som någon skrev skulle ställa något i en skymd kurva på en väg blir det annorlunda. Där blir det troligen stor skillnad i hur det döms trafikrättsligt och civilrättsligt.

När det gäller plank som sticker ut omarkerad och parkerad där det är trångt och kanske dålig sikt är det väl inte heller helt omöjligt att det civilrättsligt skulle gå att vinna... (Spekulerar...)
av llesrof
#979718
TreVolvos skrev:
llesrof skrev:
SvenB skrev:Hur skall man kunna lasta ett släp om man måste markera ut lasten innan man kör iväg? Jag brukar lasta släpet färdigt innan jag markerar utskjutande last vid behov.
Aha... höll de på att lasta? Det missade jag. Som jag förstod det så hade bilen körts från en bygghandel och till stormarknadsparkeringen. Men de kanske släpade byggvaror mellan dessa två platser och fortsatte lasta? Det verkar visserligen inte så praktiskt men det var nog så det gick till i så fall. Och när de kom fram till stormarknadens parkering så tog de även bort markeringen av utskjutande last, för den måste ju naturligtvis suttit där när bilen flyttades.
Förtydligande: "plankägaren" hade kört från bygghandeln till köpcentrumet med plankan på släpet. Han körde även ifrån köpcentrumet utan att markera lasten....

För min del är saken utredd, jag hade och gjorde fel.
Jo men nu har diskussionen fått ett eget liv och det är principen vi diskuterar. Det är det som är så härligt med forum.

Nu tror jag inte att det fanns ett uppsåt att placera plankan så att folk skulle köra på den, däremot tror jag att det fanns en underlåtenhet att märka ut den. Jag tror inte att plankköparen för en sekund hade för avsikt att märka ut den för att varna andra trafikanter för utskjutande last. Jag tror att den helt enkelt tyckte att det var smidigare att skita i det. Men detta går aldrig att bevisa.

En anekdot från min barndom: Jag och farsan skulle hämta morsan på stan en mörk kväll. När vi skulle åka iväg fick farsan tvärnita eftersom Mockamäster i stan kom på den ljusa idén att köra mot enkelriktad på denna gata. Det gick inte så fort så farsan körde åt sidan och in bakom en kranbil från Bjursells. Plötsligt small det till och delar av kranen tittade in genom vindrutan. Reflexen som satt på den utstickande delen satt 30 centimeter längre in. Det hela slutade med att Mockamäster ljög som en höst travade, han hade naturligtvis inte kört mot enkelriktat, och Bjursells kunde inte förstå hur reflexen hamnat där. Dagen efter satt den nämligen längst ut på den utstickande delen. Det var bara för farsan att pynta självrisken.
Användarvisningsbild
av joel80
#979734
Idag hade jag klarat mig i ett sånt läge... Dashcam FTW! ;)

Vart ett svart lastskydd också, fanns inte r[…]

Frågor om V60

Jag går i tankarna att köpa en V60 de[…]

-16 T5 bi-fuel startar inte

Tryck finns. Men upptäckte nu att omstäl[…]

Fick dock precis reda på att den skulle […]