...

Moderator: Moderatorer

#997449
torbjorn_75 skrev:Vad läggs inte ner på småorter?

Polisen ska vara på plats och jobba där det händer grejer dvs storstäder, inte sitta i någon öde håla där ingen bor och ingen jobbar och bara käka munkar dagarna i ända.

Ja vilken idyll, inga brott på småorter eller småortsområden som i ett närområde kan ha 20-30 000 invånare tillsammans.
Men så är självklart inte fallet.

Men för att kasta lite mer statistik så minskas det även i Sveriges 4;e största stad;

Mer från BRÅ;

Lägst är ökningen i Uppsala – där har antalet årsarbetskrafter i stället minskat med 3 procent. I Värmland, Västernorrland och Södermanland ligger ökningen av årsarbetskrafter på cirka 3 procent.
Polismyndigheterna verkar vara relativt omedvetna om sin reella resursökning, det vill säga ökning i årsarbetskrafter totalt för poliser och civila, och i stället främst fokusera på ökningen av antal poliser.
Flera av de polismyndigheter som totalt sett knappt ökat i års arbetskrafter har själva en bild av att de fått kraftigt ökade resurser eftersom antalet poliser har ökat.
#1042058
torbjorn_75 skrev:Succén fortsätter!

Falluckor ska sätta stopp för fartdårar i Malmö
Meh! :-(O)

Resultatet av att folk inte kan tänka längre. Hade de tänkt att håller jag och vi hastigheten slipper vi fartgupp och fallgropar. På dessa sträckor hade man utan att ha räknat förmodligen kommit fram lika snabbt genom att hålla hastighetsbegränsningen istället för som det blir att de sänker vid gupp/fallgropar och kör för fort emellan. Men folk vill väl inte tänka, bättre att gasa och bromsa i ett :roll:
#1042088
Jo men många bryter ju mot hastighetsbegränsningen för att dom kan och saknar respekt för den. De håller på ända tills någon eller något sätter stopp för dem. Sådana människor kommer alltid att hålla på att tänja på gränsen och utnyttja möjligheten att göra som de vill istället för att göra som de skall. Av denna anledning är dessa aktiva farthinder skitbra. De drabbar bara dem de skall drabba. Men det är onödiga pengar på grund av att ett fåtal personer nödvändigtvis skall missköta sig.
#1048075
I Linköping är själva gröpperna (gropar på öschötska) som uppstått vid installationen av dessa farthinder lika fartsänkande som hindret :)
Vägnätet är ju i så dåligt skick så hela skiten är ju en enda fartsänkade installation, komiskt att gräva ner en extra ojämnhet
Jag älskar min nya XC70 - den tar de mesta ojämnheterna utan problem
#1048092
Ja det är ju f-n att man ska behöva en xc i stan :)
#1076937
Idag när jag var ute och körde så passerade jag ett område där det råder 50km/h, på detta område har man lagt ut fartgupp i stenhårt gummi som annars är gjort för lågfartsområden. Det satt skyltar om farthinder som såg väldigt lika de riktiga som trafikverket/kommunen sätter ut men de såg ändå lite fejk ut. Kanske var tillfälliga skyltar innan de riktiga kommer ut, men ändå.
Är det lagligt att sätta ut sånna farthinder på 50km/h vägar där det inte är vägbyggen eller liknande?
Åker man fortare än 15km/h slår man sönder framvagnen.

En annan grej som f.ö kanske inte har något med alla 1000-tals nya gupp att göra men hastigheten på vägarna råder nu minst 20km/h över skyltad hastighet. Det är full gas efter varje hinder nu har jag sett.
Kanske är det dags att hyvla ner farthinder-skiten och sätta medelhastighets fartkameror istället.
#1079595
Ja, förstår inte grejen med vanliga fartkameror? Varför har vi inte som i Norge b.la. att dom mäter medelhastighet? Då hade vi ju faktiskt fått ner hastigheten under en längre sträcka än att bara bromsa för att sedan gasa igen..

Skickat från min Huawei Mate 7
#1079636
På min dagliga pendlingsväg (70-väg, tidigare 70/90) så har trafikverket nyligen satt upp 3st fartkameror i vardera riktning på en ca 5km lång vägsträcka, just på de 3 platser där det går att köra om säkert på den 1.5 mil långa vägen. Så från att ha varit en lugn och fin väg med tydliga platser där man kunde köra om Bo-Gregor som håller 48km/h i sin Skoda Felicia så upplever jag vägen nu som lite småläskig. Folk kastar sig om bilar för att gira in framför näsan på dem och panikbromsa inför kameran, eller så väntar de in kameran för att sedan köra om när det bara är några hundra meter kvar till en skymd kurva. Eller så sker det omkörningar på platser där det av naturliga skäl inte är särskilt lämpligt att genomföra dem. Och jag förstår dem helt och hållet, man har inte alltid tid eller ork att ligga bakom någon som kör 50 i 1.5-2 mil.

Men från att ha varit en lugn och fin väg där jag aldrig har hört om en olycka annat än enstaka folk som vinglat av vägen så känns det nu som att det kommer att smälla rejält vilken dag som helst. Och vad gör trafikverket då? Kan vi gissa på att det blir en 50-väg?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]