...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#982498
llesrof skrev:Man får tänka på att många bilister är väldigt konservativa och har ett djupt förakt mot allt och alla som vill inskränka deras omistliga rättighet att köra bil som de vill. Inga automatiska mojänger skall tala om för dem fort det skall få köra.
Kanske har en del det.. Kanske en Jönköpingsgrej?
För min personliga del så är det helt annat som säger stopp. Flera år sedan jag pendlade där, idag pendlar jag åt andra håll och där är det också hastighetsövervakning som jag i sej inte ser som något problem alls. Enda problemet med automatik är att den ALDRIG kan ersätta och göra en persons flera olika jobb i dom här fallen. Den dagen kameror tar rattfyllon, drogfyllon, övriga missanpassade förare osv. Den dagen lovar jag att hylla tekniken. Tills dess gör den en liten del i ett stort jobb.

Har denna produkt sålts som den succe som den annonseras som? Nej..
Finns det mycket sålt? Med en omsättning på tre miljoner 2014 med produkten tillgänglig sen 2009 får du gissa själv.. varje installation är ca 500.000kr.
Har kommunerna fått problem eller inte med utförandet och driften? Linköping har haft ett helvete sedan dag ett med produkten och tillverkaren låter säga att allt fungerat problemfritt. Det är ioförsej problemfritt med helt öppen fälla veckor i sträck.. Det kostar ju inget för tillverkaren att alla kör i den med eller utan anledning. Linköping har inga planer i nuläget på att beställa flera produkter. Vilket är märkligt om dom är så skitnöjda med allt som är så fantastiskt? För Linköping som stadslösning har ju utrymme för 100 sådana luckor om det vore det bästa.
Finns det några som helst opartiska rapporter/ studier som säger hur trafiken reagerar? (kan säga nej på den eftersom den första kommer 2016)
Är produkten utvecklad för att ta hand om alla typer av fordon? (Nej på den med, efter info från tillverkaren, den är avsedd för endast personbilstrafik)
Är produkten säker för alla typer av fordon? (Nej på den med citat: Det är inte riskfritt att färdas i trafiken ändå) slut citat från tillverkaren i mailet jag fick.
I sin beskrivning förklarar tillverkaren att man ska ha utrymme på varje sida om produkten för att tvåhjulingar i olika former inte ska åka i fållan, därför är produkten inte provad mot dessa. Ändå när dom själva placerat ut produkten i samråd så saknas det utrymmet på två av tre provinstallationer. Den tredje lämnade 70 cm per sida. Man verkar inte lämnat plats vid bron heller, eller hur ser du på det?
Trafikanter har hört av sej till kommunen med problem som dom fått med däck och fälgar, men det behandlas precis som med potthål, dvs inte alls.
Tillverkaren säger att ingen sagt något alls.


Produkten fungerar alltså fortfarande inte på alla typer av fordon. Tyngre fordon som har klart längst stoppsträcka påverkas alltså minst om fällan öppnar, har själv åkt över där när fällan ständigt stod öppen i vanlig ordning och det märks inte i en lastbil.
En idiotprodukt i nuvarande tappning.
Återigen.. ge den TVÅ lägen, ett för lätta fordon ett för tunga och samtidigt håll den då stängd för tvåhjulingar eller montera den för helsike rätt det är ändå totalentreprenad tillverkaren har. Det måste vara busenkelt eftersom man strör information om hur fint det fungerar med olika fordon. Är infon sanning så kan alltså systemet se skillnad på olika fordon och då är det en baggis att fixa två lägen på luckan.
Förmodligen blir det svårt med den särskiljningen då systemet inte kan särskilja. I själva verket fungerar dom antingen på magnetslinga som inte vet om det kommer en bil eller cykel, eller med en vanlig distansradar som inte heller den vet vad det är för fordon som dyker upp. (info: tillverkaren) Hur man nu kan få ut sina rapporter ur en magnetslinga (notera.. inte dubbla för att se fordonslängden) eller en distansradar, det övergår mitt förstånd eftersom det är tekniskt omöjligt. Men det blir väl kul att läsa i rapporten 2016.
#982653
*pettson* skrev:
llesrof skrev:Man får tänka på att många bilister är väldigt konservativa och har ett djupt förakt mot allt och alla som vill inskränka deras omistliga rättighet att köra bil som de vill. Inga automatiska mojänger skall tala om för dem fort det skall få köra.
Kanske har en del det.. Kanske en Jönköpingsgrej?
Spoiler »
Svårt att säga. Jag bor ju inte i Jönköping. Fast jag har svårt att föreställa mig att den konservativa attityden beror på i vilken stad man bor.
#982686
Jag bor inte heller i Jönköping så jag avstår från att spekulera,
om det inte är absolut nödvändigt. (Är Pettson från Jönköping?)

Att minska fortkörningarna med 95 procent får nog anses vara en stor del,
ingen polis som fixar det.

Sen är det väl dyrare att laga en skadad lastbil än en personbil,
så förslaget att apparaten ska öppna mer då verkar inte helt genomtänkt.
#982694
torbjorn_75 skrev:Sen är det väl dyrare att laga en skadad lastbil än en personbil,
så förslaget att apparaten ska öppna mer då verkar inte helt genomtänkt.
Om det var mitt förslag på att sätta viktsensorer för att få ned farten på 60 tons ekipage så var det ju inga problem skrev du, lastbilarna/bussarna fick ju samma smäll så de sänker farten ändå.
Sen hoppas jag verkligen inte att de som byggt guppet resonerar på det viset att lastbilar inte behöver sänka farten för att de är dyrare att laga?


Jag håller mig till att det jag läst om Actibump (teorin) låter mycket bra, jag vill inte behöva straffas genom puckelpistar som växer upp som svampar bara för att andra tycker de är ok att köra 100 utanför en skola.
Sen om det finns teknikaliteter som gör att det aktiva guppet fungerar bra eller dåligt i praktiken ska jag inte svära på då jag aldrig fått äran ÄN
att köra över ett sådan gupp.

Dock vill jag säga att Gävle hade ett liknande gupp för många år sedan, men det fungerade tvärtom, det skjöt upp ett par gummipelare när man körde för fort vilket upplevdes som att köra över kullersten, det smattra fint har jag fått höra av andra. Tyvärr så, enligt hörsägen, så fick tillverkaren inte betalt?
Så efter att ha varit avaktiverat i ett par år så plockades det bort och ersattes av en ful, otrevligt, betongklump.
Detta farthinder var placerat i närheten av sjukhuset och akutpersonal kunde avaktivera hindret.
#982700
Google streetview har kvar hindret i Gävle.. Det funkade rätt så bra när det var igång.. Utan att "förstöra" bilen.. Jag råkade köra för fort där några gånger.. Man fick blinkade/lysande varning då och hann bromsa in rätt bra innan man körde över gummipluttarna, så även då man körde för fort från början kom farten ner för dom flesta innan hindret/övergågsstället.

https://www.google.se/maps/@60.678551,1 ... !1e1?hl=sv
#997371
Fartguppen fortsätter att öka lavinartat i kommunen, kanske är det folkets vilja, för det är väl ändå våra folkvalda politiker som arbetar för folkets bästa?
Har hela tiden misstänkt att fartguppen byggs för att de skall ersätta polisens trafikarbete och har nu fått det halvt bekräftat med en insändare i tidningen som är inskickad av "polisman sen länge".
Insändaren skrev: Polisen i Gästrikland har väldigt stora problem att hantera. Nu menar jag inte bara brottsligheten, jag menar hur personalen har hanterats under de senaste dryga deceniet. För cirka tio år sedan fanns det 125-135 poliser som arbetade i yttre tjänst i Gästrikland. I dag är den siffran 50-60. Det har blivit så få poliser som är ute att poliser från Uppsala får åka till Gästrikland och hjälpa till att bemanna polisbilarna
http://www.gd.se/opinion/insandare/nedm ... trikland-1

Tyvärr så får inte "välfärd" kosta något idag, som de insatta vet redan så florerar orden "besparingar" och "effektiviseringar" friskt.
Hoppas på att det kommer bättre tider framöver....
#997381
Sverige har i internationell jämförelse en stor offentlig sektor, vilket avspeglas i ett högt skattetryck som krävs för att finansiera de offentliga åtagandena.

Anställda poliser. År 2004: 16891 stycken, år 2014: 20051 stycken = 19 procent fler.
#997392
torbjorn_75 skrev:Sverige har i internationell jämförelse en stor offentlig sektor, vilket avspeglas i ett högt skattetryck som krävs för att finansiera de offentliga åtagandena.

Anställda poliser. År 2004: 16891 stycken, år 2014: 20051 stycken = 19 procent fler.
Statistik BRÅ


Under åren 2006–2011 ökade antalet poliser med 2866 i polis­myndigheterna; en ökning med 17 procent.
Tar man hänsyn till befolkningsutvecklingen under perioden blir ökningen av polisanställda 7 procent per capita.
Slutligen kan också nämnas att även polisens arbetsbörda ökade under perioden. Antalet anmälda brott ökade med 16 procent melan 2006 och 2011.


Lägg till också med nedlagda stationer på småorter där poliser från större orter får gigantiska områden att arbeta i.
Men det syns ju såklart inte i anställda per år statistiken ;)
#997414
Vad läggs inte ner på småorter?

Polisen ska vara på plats och jobba där det händer grejer dvs storstäder, inte sitta i någon öde håla där ingen bor och ingen jobbar och bara käka munkar dagarna i ända.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hej Nån som har ett schema hur vaccumslanga[…]

@Lövet , Ja just det, det kommer ju med de d[…]

Hej! Under 1års tid har det kommit oljud fr[…]

V60 2023 Android Auto

Du loggar in med ditt Google konto i Android syste[…]